Inlägg från: Saggezza |Visa alla inlägg
  • Saggezza

Fler som ska ha s k budgetbröllop

Jag och min m2b har inte den ekonomin så vi kan ha ett jättebröllop. Jag pluggar så vi har bara en riktig inkomst just nu.

Är det fler som inte kommer lägga ner mer än 10 000 - 20 000 (beroende på hur många gäster ni har)? Hur har ni planerat? Mat, festlokal, tärnor etc??

• Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop
  • Saggezza
    Totoro skrev 2008-10-02 12:20:15 följande:
    Hej hoppVi tänker i samma banor. Och även om vi hade möjlighet vill vi inte att det ska behöva kosta en mindre förmögenhet. Än så länge har vi bara bokat lokal, så vi har inte kommit så långt men vi planerar för fullt för att få det och gå ihop
    Vad har ni satt för budget? Och hur ska ni göra med maten?

Vi tänkte ha buffé men jag vet inte riktigt hur vi ska göra med på- och avdukning av mat osv...
  • Saggezza
    Silla69 skrev 2008-10-02 12:28:26 följande:
    En vännina hade sitt brölop i trädgården, allt gick på 20.000krdet var väldigt vackert, romantiskt o god mat.Så visst ka du klara det med 20.000kr.10.000 kan du säkert med klara det på.
    Vi har satt en gräns på max 15 000 och då har vi en gästlista nu med ca 60 gäster. Jag vill inte känna mig snål men samtidigt så är 15 000 väldigt mycket pengar för oss just nu!
  • Saggezza
    Villnu skrev 2008-10-02 12:33:31 följande:
    Vi ska oxå försöka ha det så billigt det bara går. Än sä länge har jag köpt klänning för 2000 kr det som är bestämt fast inte bokat än är fotograf ca.800 kr. Lokalen vi tror vi ska boka är en bygdegård i skogen (typ) 650 kostar den. Och eftersom vi gifter oss i kyrkan är ju det gratis. Har inte bestämt vem som ska sjunga än dock...Ja ja det är ett tag kvar.
    Klänningen kommer faktiskt min mamma köpa *skäms* men jag ska ha två så jag köper troligen den andra (den andra kommer inte vara en bröllopsklänning utan någon mer praktiskt på festen) och bröllopsklänningen köper jag från sheshopping.

Någon proffsfotograf kommer vi inte ha utan min m2b har en vän som är en hobbyfotograf och honom litar jag på fullt ut!

Jag är mest orolig för pengarna, jag är såååååååå dålig på just det där med att spara och undvara pengar. Det är så man får skämmas riktigt ordentligt tyvärr, det är där min största magvärk ligger...
  • Saggezza
    Totoro skrev 2008-10-02 12:37:27 följande:
    Vi har än så länge inte satt nån budget, annat än att hellst inte mer än 10000. Lite naivt kanske, men varför inte Vi tänkte ha buffé och kuvertavgift så att det kanske går lite jämt ut. Med på- och avdukning hoppas jag att dom som gör maten hjälper till (har inte pratat med dom än) ev. höra med nåns lillasyskon och de kan hjälpa.
    Vi har tänkt att fixa mat själva, vi använder oss av det vanliga konceptet på buffé i våran familj alltså italienska gosaker. Den beräknar vi kommer gå på runt 3000 kr. Sen är det ju det där med hjälp... alla vi skulle kunnat be om hjälp med på- och avdukning är ju bjuda till bröllopet eftersom de är regel är släkt eller vänner... så det är ju lite unket haha.
  • Saggezza
    Silla69 skrev 2008-10-02 12:42:32 följande:
    Ge någon pengarna, så du inte slösar dom.Någon du kan lita på.
    Det blir min mamma det (som jag redan gjort en deal med), tyvärr så måste hon hinna få dem också för att gömma dem för mig... Nej men fy det är riktigt illa med mig och pengar... Usch vad illa det låter!! Men tyvärr är det sanningen!
  • Saggezza
    Totoro skrev 2008-10-02 12:46:35 följande:
    Saggezza: Ja det är lite lurigt när alla man känner kommar att vara gäster
    Ja det är väldigt lurigt faktiskt! :S
  • Saggezza

Jag har precis fört över pengar till mamma, det känns ju bra just nu men jag undrar hur det känns senare i månaden... Jag är en s k shoppoholic... svårt det där med just att lämna ifrån sig pengar, men jag måste se målet för det är ju det som betyder något!

• Saggezza
    27juni2009 skrev 2008-10-02 16:13:59 följande:
    sagezza: Gör en stående överföring till ett annat konto (förslagsvis ett din mamma har koll på) o gör en överföring varje månad de e löning så märker du itne av att pengarna e borta på samma sätt som att du ska göra uttag o ge henne.
    Det kan nog vara en bra idé.

Fattar inte hur mina pengakunskaper kan vara så dålig med tanke på hur min mamma är med pengar... iof allt är väl inte ärftligt antar jag!
  • Saggezza
    Hösten2009 skrev 2008-10-02 16:34:46 följande:
    vi beräknar max 8000-10000 men kommer troligen undan ännu billigare. 20 personer bjudna, var av många barn.
    Vi hade inte heller beräknat med fler än 20 personer. Jag är van med att inte ha en stor släkt i Sverige (som jag umgås med regelbunden dvs) och blev väldigt road när min m2b:s lista började ta form för den bara växte och växte... Hur som helst så är det våran närmsta familj och vänner, inga barn är inbjudna och då landar vi grovt på 60 pers (listan är inte heeelt klar ännu ;S )Men det blir väl aldrig som man tänkt sig ändå :)
  • Saggezza
    MulleNuh skrev 2008-10-02 17:21:53 följande:
    Ja vi har ingen megabudget direkt!!!! Vet ej exakt vad allt kommer att kosta, men hoppas att det hamnar under 35000. Och då är det för pengar vi inte har utan kommer att få i bröllopspresent.
    Förlåt kanske missförstår men får ni 35 000 i bröllopspresent eller hur menar du?
  • Saggezza

Nalle Puh 40 skrev 2008-10-08 19:01:49 följande:

Saggezza: Hur gör ni annars med ekonomin när ni är en student? Min sambo är oxå det men försöker lägga lika mycket som mig i vårt bröllopskonto fastän jag vill att han inte ska göra det
    Ja hur gör vi annars? Det var en bra fråga... tyvärr är det så med handen på hjärtat att vi slösat mycket pengar på onödigheter.

Nu när vi har kommit till beslutet att gifta oss (äntligen) så kommer det vara till stor del från mitt konto som pengarna sparas. Men det är väl lite det här också att verkligen veta hur man vill ha ett bröllop. Jag har aldrig varit för att ha ett jättebröllop och då spara vi en hel del redan där. Beräknar i slutändan att kanske kunna lägga undan 15 000 - 16 000 kr och då har jag marginaler vilket alltid är bra.

Tex så beställer jag klänning från Kina (visserligen unnar jag mig en till klänning från USA men dollarn är så låg just nu att den kostnaden inte heller blir så hög..), skor köper jag också ifrån USA, middagen kommer att serveras som buffé, alkoholen (vin, öl och cider) skickar jag sambon och svågern på roadtrip till Tyskland, gör egna inbjudningar av enkelt färgat papper likaså kuvert till är det tänkt och allt annat liknande görs likadant, fotograf hyr vi inte utan använder oss av en god vän som är hobbyfotograf, hyr ingen dyr lokal utan hyr en "stuga" där vi piffar upp själva, inga gåvor till gäster eller sådant. Största posterna är uteslutande mat och dryck.

Säkert något jag glömt... men så ser det ut nu iaf!
  • Saggezza

Glömde skriva att min sambo inte vill ha en ny ring så vi köper bara en ny ring till mig och där ligger budgeten på 3 000 - 4 000 kr. Så ingen fasligt dyr ring alltså...

Svar på tråden Fler som ska ha s k budgetbröllop