• chiqitita

Någon som har erfarenhet av cellgiftsbehandling?

Min pappa har cancer i urinblåsan och har blivit opererad för det. Det kom sen tillbaka och han blev åter igen opererad för det. Nu väntar han på besked men doktorn vill även ge honom cellgiftsbehandling sex gånger för detta. Jag undrar om någon här vet något om detta och hur det påverkar en? Ska det här hjälpa till att cancerna inte sprider sig?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av cellgiftsbehandling?
  • didis

Jag har aldrig behövt cellgift själv, tack o lov, men har haft personer i min närhet som behövt det.

Cancerceller är ens egna celler som inte förstår när det är dags att dö, mycket förenklat. De växer och växer (eller snarare förökar sig)och cellgiftet hindrar deras tillväxt.

Givetvis påverkas kroppens andra celler också, därav biverkningar som illamående, trötthet, håravfall etc.

Hur länge det dröjer innan cellgifterna försvinner ur kroppen vet jag inte men mina anhöriga har behövt flera veckor efter avslutad kur för att bli återställda i kroppen.

• Fröken Plommon

Cellgifter bryter ner kroppens celler, framför allt de som är snabbväxande t ex cancerceller, men även hårceller och det är därför man tappar håret. Genom att ge upprepade doser hoppas man att man tar bort fler och fler cancerceller varje gång och målet är att det inte ska finnas några kvar.

Man blir ofta trött och illamående av behandlingen men det finns läkemedel som lindrar illamåendet. Man kan också få blåsor på slemhinnorna i bla munnen, mot detta finns det smärtlindring att få. Det är en tuff behandling (lite beroende på vilken sorts cellgift man får) men det kan helt klart vara värt besvären. Cellgifterna påvekar även immunförsvaret så mellan behandlingarna är man känslig för infektioner och bör vara observant på infektionstecken och hålla sig borta från andra som är sjuka.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor och jag håller alla tummarna för lilla pappa och för dig. Det är en tuff tid ni har framför er, ta en dag i taget och tappa inte hoppet!

Kram

• chiqitita

Tack för förklaringen och för uppmuntran!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av cellgiftsbehandling?