• ganesha

behövs en gästbok, och vad finns annars för alternativ?

Ja jösses (så börjar jag visst allt jag skriver nu för tiden!)
    Om sex dagar är det dags och när jag nu stod i duschen kom jag på...GÄSTBOK!

En tidig tanke var att låta gästerna skriva något på ett kort, lägga i ett kuvert, skriva en tidpunkt på kuvertet och lägga i en låda. Sen öppnar vi kuverten vid de givna tidpunkterna. "När ni kommer hem från festen", "På bröllopsresan" "Er första jul tillsamman" "Guldbröllop!" och så vidare.

Har dock glömt bort den tanken och tänkt lite traditionell gästbok senaste tiden. Men har inget ordnat för har inte haft tid eller inspiration.

Behöver man gästbok? Använder folk den på ett vettigt sätt? Förväntar sig gästerna en? Tittar man i den efteråt?

Vad finns det för alternativ till gästbok?
    Behöver snabba tips, för dagarna tar slut och det är så många småsaker kvar att fixa!!!

• Svar på tråden behövs en gästbok, och vad finns annars för alternativ?
  • ganesha

Fem dagar kvar, inte sex.

• laris

Vi kommer att ha en låda som kommer att heta "krislådan- öppnas endast i nödsituationer" där våra nära och kära ska skriva ett råd oss som påminner oss om varför vi en gång i tiden bestämde oss för varandra. Vi öppnar den när det krisar och går igenom den.

• Troll1
    laris skrev 2008-10-06 23:13:50 följande:
    Vi kommer att ha en låda som kommer att heta "krislådan- öppnas endast i nödsituationer" där våra nära och kära ska skriva ett råd oss som påminner oss om varför vi en gång i tiden bestämde oss för varandra. Vi öppnar den när det krisar och går igenom den.
    Bra idé! Den kan behöva öppnas redan veckan efter...

Vi hade en gästbok som toastmaster påminde om. Trots det så är det låångt ifrån alla som skrivit. Tyvärr, jag hade blivit jättelad om fler skrivit i den. Den cirkulerade under kvällen.
    Jag blir i alla fall väldigt glad av de rader som finns där i. I samma bok finns plats för allt ifrån vem som gjort buketten till presenter mm. Köpte vår på Wettergrens för 114:- (tror jag) tre dgr före bröllopet.
  • passionsblomman

Det ÄR en rolig sak att spara, men jag tror det kan vara bra att se till att någon får lite "tjat-ansvar" så folk får tummen ur och faktiskt skriver något. Det gjorde jag som värdinna iaf "hej, varsågod, nu är det din tur att skriva några rader..."

Lite milt tvång...
    Vi som värdpar hade också påbörjat en tavla med en kruka som var full med stjälkar. Sedan på festen dukade vi upp färger och staffli och så fick gästerna måla varsin blomma, som bildade enstor bukett."brudparets färglada bukett av vänner"
    Jag satte igång det hela redan vid minglet medan vi väntade på brudparet och gav mig inte förrän varenda gäst hade målat. Det blev jätteballt!

• Hofsan

Vi hade en gästbok och det var superkul att läsa allt när vi kom hem från vår resa. Det var många som skrivit långa "rakt från hjärtat saker" som man aldrig trodde kunde skriva sådana bra saker. Jättekul att ha.

• Humlanhubbe

En annan kul idé (som vi inte hade dock) är den med em canvasduk i lokalen o lite färg o penslar/pennor som gästerna kan måla ngt till er på!

• chamor

Vi hade en och tycker det är roligt att läsa. En av gästerna tog bilder på gästerna och det är jätteroligt att ha!

• ingenjörsbruden

Vi har tänkt ha en liten gästbok......en midre variant på vårt bröllopsalbum....där har jag tänkt att alla gästerna skulle få skriva på vars en sida o så ska vi sätta in foton på resp gäst sen....

Samla goda råd behövs alltid!!

• pojomo

vi hade inget av det. Tror inte att det hade stått så myckt i den om jag hade haft en

• Henriks älskling

Vi kommer ha en "glasburk" i större modell. Den är fylld med torkade rosenknoppar. Bredvid kommer vi ha papperslappar i passande format/färger och pennor i olika färger. Så kan folk skriva och lägga i lapparna.
    :)

Svar på tråden behövs en gästbok, och vad finns annars för alternativ?