• ingenjörsbruden

OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!

Ahhhhhhhh!!
    Ni tjejer som tänkt byta efternamn.....vänta med det tills ni kommit hem från bröllopsresan!!!!

Det kan bli problem när ni ska åka hem o måste då fixa nytt provisoriskt pass och boka ny resa hem!!!!
    DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT!

Har pratat med mitt resebolag som hänvisade till folkbokföringen som i sin tur hänvisade till polisen.

Denna text är kopierad från polisens hemsida (frågor om pass):

"Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."

Ett alternativ är att be prästen vänta extra länge med att skicka in papperna till folkbokföringen, för det är först då som namnbytet går igenom.

Har man redan gjort en namnändringsansökan så kan man återkalla den om man vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 14:31
    Alltså....
    Om du redan skickat in ansökan om namnändring så be prästen att vänta med att skicka in sina papper tills ni kommit hem.

Har du inte ansökt om namnändring? Vänta med det tills du kommer hem så slipper du problem!

Pass o biljett skall ALLTID ha samma namn...

• Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!
  • Pumpkin

Men då blir det väl problem redan vid utresan? Oavsett så måste du ju alltid ha samma namn på biljett och pass, och nytt pass kan du inte fixa förrän namnändringen gått igenom hos folkbokföringen.

• Sommargrönt

Man har sex månader på sig att byta namn. Så reser man inom den tiden så kan man resa i sitt gamla namn, då stämmer ju uppgifterna på pass etc. Problem blir det bara om man bokar resan i sitt nya namn eftersom man inte kan få ut nytt pass etc. förrän namnbytet gått igenom vilket inte sker förrän prästen skickar in papper efter vigseln. Då kan det hända att man inte hinner få sitt nya pass innan man åker.

Man kan alltså visst byta namn i samband med vigseln, det är resan som ska bokas i det GAMLA namnet som är viktigast om man är osäker på att man hinner få nya id-handlingar innan resan.

• anne på grönkulla

Jag försöker hitta en referens på den där 6-månaderstumregeln om nya id-handlingar som jag brukar hänvisa till...

Vill man vara på den säkra sidan kan man ha med ett personbevis där det framgår att man gift sig (om man hunnit få det, det är ju inte säkert). Men riktigt vad som ska hända för att nån ska komma på iden att kolla mot folkbokföringen vet jag inte - då ska man nästan vara misstänkt för nåt i en passkontroll eller råka ut för en olycka eller så så att försäkringsbolag o rättsinstanser blir inkopplade... *funderar*

• ingenjörsbruden

Pumpkin: ja...det kan det bli....men det är beroende på när prästens papper kommer in till folkbokföringen....oftast så kommer de lite senare o då kanske man redan har hunnit resa iväg.....

Sommargrönt: Den här tumregeln med 6månader går inte att styrka...iallafall inte hos folkbokföringen.....enligt mitt samtal med folkbokföringen så finns det ingen dylik tidsperiod som "man har på sig".
    Namnändringen går automatiskt ut till polisen o div andra ställen som i sin tur hanterar namnändringen på sitt vis.

Problemet ligger i att informationen lagras elektroniskt o tydligen så är det så att denna information då kan dyka upp i samband med passkontroll på hemresan.....det räcker tydligen inte att resan och passet står i samma namn.

Så kontentan....det går bra att resa om man har pass o resa bokad i sitt gamla namn samt att prästen lämnar in sina papper sent (typ när ni kommit hem) eller att man väntar med att ansöka om namnbyte tills man kommit hem.

• ingenjörsbruden

"Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen."

Så ligger det en namnbytesansökan o väntar så går den igenom när prästens papper kommit in till folkbokföringen....

• bröllop080719

när du reser kollar de inte vilket namn du är folkbokförd under huvudsaken är att det står samma namn på biljetten som i passet. Jag och min man åkte med våra gamla namn och pass och det var inga problem

• ingenjörsbruden
    bröllop080719 skrev 2008-10-08 12:27:32 följande:
    när du reser kollar de inte vilket namn du är folkbokförd under huvudsaken är att det står samma namn på biljetten som i passet. Jag och min man åkte med våra gamla namn och pass och det var inga problem
    Japp så brukar det vara.....men tekniken gör sina intåg på många områden o nummera så finns det ett chip i ditt pass som innehåller ett foto mm ..... har tekniket kommit till ditt semesterland så KAN man få problem när man reser o har en namnändring som gått igenom.

....det KAN bli problem.....det är inte många som får problem men det KAN inträffa.....i och med att man kan förhindra detta med enkla medel så är det ju att rekommendera/komma ihåg!

Så försök få prästen till att vänta med att skicka in sina blanketter eller vänta med ditt namnbyte till efter resan.
  • Mrs Mommy

Isf kan man inte åka på resa förens ca 1,5mån efer man gift sig för att vara säker på att man hunnit fixa nytt pass

• Nancy Drew
    ingenjörsbruden skrev 2008-10-08 12:43:11 följande:
    Japp så brukar det vara.....men tekniken gör sina intåg på många områden o nummera så finns det ett chip i ditt pass som innehåller ett foto mm ..... har tekniket kommit till ditt semesterland så KAN man få problem när man reser o har en namnändring som gått igenom.....det KAN bli problem.....det är inte många som får problem men det KAN inträffa.....i och med att man kan förhindra detta med enkla medel så är det ju att rekommendera/komma ihåg! Så försök få prästen till att vänta med att skicka in sina blanketter eller vänta med ditt namnbyte till efter resan.
    Det är nästan ingen som har hunnit få de nya passen med datachip i . Jag tror den alltid lika pålästa Anne på Grönkulla har rätt, det är ingen fara om biljetten och passet står i samma namn, och man inte åker fast i tullen eller något. Om man dessutom reser inom Schengen behöver man inte ens ha något pass...
Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!