OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!
Ahhhhhhhh!!
Ni tjejer som tänkt byta efternamn.....vänta med det tills ni kommit hem från bröllopsresan!!!!
Det kan bli problem när ni ska åka hem o måste då fixa nytt provisoriskt pass och boka ny resa hem!!!!
DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYRT!
Har pratat med mitt resebolag som hänvisade till folkbokföringen som i sin tur hänvisade till polisen.
Denna text är kopierad från polisens hemsida (frågor om pass):
"Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?
Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."
Ett alternativ är att be prästen vänta extra länge med att skicka in papperna till folkbokföringen, för det är först då som namnbytet går igenom.
Har man redan gjort en namnändringsansökan så kan man återkalla den om man vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 14:31
Alltså....
Om du redan skickat in ansökan om namnändring så be prästen att vänta med att skicka in sina papper tills ni kommit hem.
Har du inte ansökt om namnändring? Vänta med det tills du kommer hem så slipper du problem!
Pass o biljett skall ALLTID ha samma namn...