Inlägg från: Nancy Drew |Visa alla inlägg
  • Nancy Drew

OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!

ingenjörsbruden skrev 2008-10-08 12:43:11 följande:
    Japp så brukar det vara.....men tekniken gör sina intåg på många områden o nummera så finns det ett chip i ditt pass som innehåller ett foto mm ..... har tekniket kommit till ditt semesterland så KAN man få problem när man reser o har en namnändring som gått igenom.....det KAN bli problem.....det är inte många som får problem men det KAN inträffa.....i och med att man kan förhindra detta med enkla medel så är det ju att rekommendera/komma ihåg! Så försök få prästen till att vänta med att skicka in sina blanketter eller vänta med ditt namnbyte till efter resan.
    Det är nästan ingen som har hunnit få de nya passen med datachip i . Jag tror den alltid lika pålästa Anne på Grönkulla har rätt, det är ingen fara om biljetten och passet står i samma namn, och man inte åker fast i tullen eller något. Om man dessutom reser inom Schengen behöver man inte ens ha något pass...
  • Nancy Drew

anne på grönkulla skrev 2008-10-08 13:57:19 följande:

Nä, men du behöver kunna visa ett nationellt id-kort, som innehåller samma information som passet...Nancy Drew skrev 2008-10-08 13:10:20 följande:
    Det är ingen passkontroll längre mellan schengenländer, så det kan gå bra ändå. Flygbolagen måste däremot kolla ens identitet innan man får gå på, därav id-kortet. Problem uppstår först om man av någon anledning måste bevisa att man är EU-medborgare, (vilket blir problem utomlands där de inte har tillgång till den svenska folkbokföringen). Min sambo glömde passet när vi var utomlands sist och det var inga som helst problem att resa på ett vanligt svenskt id-kort från posten. Dock tycker jag inte att man ska chansa på att lämna passet hemma, om man inte har nationellt id-kort.
Svar på tråden OBS!!! Det kan bli problem vid hemresa pga namnändring!!!!!