• solimar

Budget....samma återkommande ämne

Jag vet att det finns hur många trådar som helst om budget, har nämligen suttit ett tag o kollat men jag skulle vilja ha lite förslag på en hushållsbudget som man kan ha på sidan om så man kan avgöra hur mkt man kan lägga undan åt bröllopssparande etc....Nån som har en bra mall man kan gå efter?
    Vet att jag såg några bra förslag för några dar sen man kan inte hitta dem....

• Svar på tråden Budget....samma återkommande ämne
  • socker86

Köp Euroshoppers grejor i matbuktikerna
    Undvik kött så mycket det går
    Baka eget bröd
    Gör all mat själv, inget färdiglagat
    Lågenergilampor
    Låt bli telefonen så gott det går
    Städa hela hemmet med vanlig grönsåpa
    Lördagsgodiset kan bestå av hemmalagad äpplepaj eller dippa gruka o morötter
    Diska för hand
    Dra ingen onödig el, stäng av tex TV:n helt så att även standby-lampan slocknar
    Cykla hellre än att ta bilen
    Panta burkar och flaskor
    Sälj saker du inte har nytta av
    Köp nya saker begagnat (tex skor eller dylikt)

Well det finns mer om du undrar över något. Hoppas det var en sådan lista du menade, annars har du väl blivit några tips rikare

• solimar

Det va jättebra tips tack!!!!

Har du mer förslag typ vilka utgifter mm man kan sätta upp i ett excel-ark??
    Försöker sätta mig o reda ut min ekonomi lite men det går lite sisådär.....

De andra tipsen va annars superbra, de e smågrejjer man inte alltid tänker på men som drar onödiga pengar!!

• Tjolinti

Jag har fördelen o jobba som kock så jag äter där o ibland så kommer en del mat med hem så blir det matlåda till min blivande. Jag handlar aldrig kött över 40 kronor kilot, kolla alltid i reklamblad o åk o handla billigt. Lämna bilen så mycket det går, fy fan för bensin priser. Cykla e gratis :
    När du lagar mat laga för mer än en dag. Annars tror jag det handlas mer o mer onödigt som man köper hem o aldrig använder.

• solimar

aa det e faktiskt sant!!!
    Jag e ganska duktig på o laga mat själv o ganska mycket åt gången...det e en gammal vana från när man bodde hemma hos mamma o pappa...men bilen får jag nog ta o skippa ett tag fram över...den e så himlans dyr!!

• Tjolinti

Jag e super snål, min blivande brukar säga att min snålhet inte har några gränser, men va fan, ska man spara pengar till bröllop så ska man :D
    Mycket pasta o köttfärs blir det.
    Det som e bra e att man faktiskt kan göra jätte mycket med färs :D

• solimar

haha stackarn!!! Jo det e sant..har oxå vart o fyllt hela frysen så jag får väl bjuda på det imorrn när jag ska få hem gäster.... Kommer väl bli kallad köttfärsbruden så småningom!!
    Men man får ju offra sig lite!!!!

• lillP

Det finns färdiga mallar i excel för olika budgetar, bla hushållsbudget. Har du kollat dem?

• solimar

Nej det har jag inte ens tänkt på! Tack!!!

• socker86

Ett sätt att spara på matkostnaderna är ju att alltid skriva en veckolista över vad som skall ätas och sedan denas handla det till dessa rätter. Plus att man då inte behöver hamna i situationen "vad ska vi äta i dag då?".

Till städningen funkar citron, salt, socker, bikarbonat, ättika också som jättebra lösningsmedel. Luktar mkt gott också.

Vet inte hur värmen och sådana kostnader ihop funkar hemma hos dig men man kan ju skruva ner eller stänga av elementen och ta på sig tofflor hela dagarna. Har man lagat ngt i ugnet så brukar jag ha luckan öppen så värmen sprider sig medans den stänger sig av.

När man ska koka vatten så häller jag bara upp i botten, resten kokar jag i vattenkokaren. Sparar massor av energi (och koktid).

Har du garagehyra? Kanske skulle fråga efter ute-P-plats och införskaffa ett skyddskapell istället? Och när du tar bilen så kör EKONOMISK och se till att inte ha en massa skräp i bilen som "tynger ner" (en plastmugg kan iofs inte göra ett dugg i den bemärkelsen) ta bort ev tackräcke och antenn (finns sladdar numera) på bilen så den blir mer strömlinjeformad.

Har du blommor som behöver gödslas ibland? Vanligt urin utspädd i en kanna får blommorna att må mer än toppen. Och NEJ jag har inte provat detta men vet en annan som gör såhär jämt och jag måste nog säga att finare blommor och växter får du nog leta efter. Och det luktar inte ett dugg, vilket man skulle kunna tro. Gratis om inte annat och du spar på vattnet :)

Dekorera hemmet med kottar, pinnar, stenar, kvistar, löv, ja allt vad naturen har att erbjuda nu. Gratis att plocka i skogen och du får dessutom motion, glöm inte cykeln *ler*

Gör nässelsoppa och skynda dig innan dom vissnar för detta året. Hur gratis som helst och vääääldigt nyttigt. Plocka svamp om det finns några kvar.

Bli medlem på www.gratissms.se och skicka några gratis sms varje dag. Byt till refillkort om du inte redan har det.

Koka disktrasan allt emellanåt så håller den betydligt längre och helt luktfri för varje kokning. Tänk vattenkokare här ;)

Ngt specifik du undrar över så kanske jag kan hjälpa dig? Ha ha jag verkar ju ha hur mycket som helst på lagret... Jag är förvånad!

• solimar

haha ..tänkte precis det...du var riktigt duktig på det här!!!
    Det e jättebra grejjer så jag ska verkligen ta tänka om!!!

Nu ska jag sätta mig o räkna lite med excel så får vi se om jag lyckas lägga undan åtminstone några tusen eller så i månaden till sparandet!!!!
    Kommer jag på mer saker jag undrar så vet jag ju iaf en jag kan fråga!!!! Tack för hjälpen!!

• socker86

Ha ha! ja fråga på du bara. Är dels ekonomisk intresserad (ej utbildad) dels har man lev på gränsen många ggr i livet och tvingas äta allt som finns i skafferiet och kylen innan man köper nytt. Många konstiga blandningar blir det men det går bara sista ordet man tänker på är "lyx".

Kan ju passa på att fråga om du är särskilt duktigt på något? Tex färga håret eller något annat som du kan ta en billig peng för när du hjälper släkten och kompisarna. Då får du ju tom lite inkomst också.

Ha ha, jag kan inte sluta!!! *skrattar åt mig själv*

Näe kära du, bäst du hör av dig om du undrar något för jag kan uppenbarligen inte sluta tjöta om detta ämnet. Ha ha!

Ja lycka nu till med dina uträkningar!

• solimar

hahaha du e ju för rolig du!!!! Jo jag brukar hjälpa till o färga hår o sånt men tycker det e så pinsamt o ta betalt...har jättesvårt för sånt...Men jag måste bli lite bättre på det... Min m2b påpekar det lite titt som tätt att jag e alldeles för snäll... o det stämmer nog ibland...dete nästan att man e
    "dumsnäll" eller hur man säger!!!!

• socker86

Ha ha, man tackar man tackar!

Jo men ta bara en tjuga eller så då. Det är ju en skitsumma för den som betalar. Fila naglar, massage, sminkning, festfrisyrer, lära ut ngt som tex ett annat språk (om du nu kan det och dessutom skulle jag hänvisa dig till medborgarskolorna med kurser och sånt), fotografera, klippa hår, ja allt som du kan tänkas vara duktig på så känns det roligt att tjäna en liten skitsumma. Är folk jättenöjda så får du genast kräva lite mer.

Maten är dyr, får du säga som motargument. Sånt påverkar oss alla.

Och du, unna dig en lott allt emmellanåt, när man minst anar det så kan det vara din tur att kamma hem högsta vinsten *ler*

Svar på tråden Budget....samma återkommande ämne