Inlägg från: Cltsp |Visa alla inlägg
  • Cltsp

50-tals bröllop fortsätter..

Sweetsun: Vilken häftig bil ni ska åka i!

Rockabilly bröllop: Var ska ni gifta er?

Här har planerandet stått still ett tag. Lokalen som vi ville ha festen i kommer nog inte finnas kvar efter nyår (en jazz-och blues klubb här i stan) så det var ju lite av en besvikelse. Nu kommer vi nog ha både vigsel och fest i ett museum här i stan (bild finns i galleriet).

Har ni funderat något på dukning? Hur ska ni göra med det?

• Cltsp

LadyLuck: Häftigt med veteranbuss!

LillEm: Åh vad roligt det låter att fixa med inbjudningarna. Hur ska era se ut?

Jag hittade lite tips på mat här om ni har tänkt att ha buffé www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockabillys_picknick_6200/

Jag funderar på att samla på mig en massa pucko-flaskor och servera baileys till kaffet ur. Vad tror ni, blir det "too much"??

• Cltsp

LillEm: Har det inte varit svårt att hålla allt hemligt för alla?

Rockabilly bröllop: Låter jättefint att ni ska matcha allihopa i klädvalet. Jag tycker du ska ha rött till med skärp och underkjol. Blir nog snyggt också om du har tänkt att ha klassisk 50-tals sminkning med knalligt röda läppar :D

Sweetsun: Rosa låter också jättefint till svart och vitt. Ska ni ha rosa blommor på borden eller något annat?

Jag tycker det är svårt det där med dukning...jag har tänkt att vi ska ha lite olika pastellfärger, kanske 3-4 stycken typ rosa, grön, blå. Har funderat på att ha bardotrutiga dukar i olika pastellfärger på borden, vad tror ni om det?

Har även en tanke om att det kanske går att göra nåt kul med LP-skivor på borden? Kanske lägga dem utmed mitten av borden och ställa blommor eller ljus på?

• Cltsp

nancy drew: tack för länken! vet att jag har sett den där dukningen förut men visste inte var.

Vi vet inte vad vi kommer ha för musik under vigseln...vi vet inte riktigt hur vigseln kommer vara öht än hehe
    Vi ska försöka få till någon dag då vi kan gå till museet och titta och få lite rundvisning av m2b:s svåger. Han hade många ideer om hur vi kunde göra så vi får se hur det blir. Vi kan t ex dela upp kvällen och ha vigsel/fest/mingel/dans på olika våningar, vigsel på taket var också en idé. Får se hur det blir.

På söndag ska jag på bröllopsmässa här i stan. Ska bli kul att se om man får några nya ideer eller inspiration :D

• Cltsp

Förresten, jag har funderat på låten "Det är hon" av Brolle Jr. Den stämmer så bra in på oss om man byter ut hon mot han eller vi. Såhär:

Som om hjärtat slutat slå
    Våra blickar möttes
    Som om det bara var vi två

Jag kom från en by du var från stan
    Våra vägar möttes
    Som om det bara var vi två

När han tog min hand jag visste redan då

De e han jag vill leva med
    De e han jag vill åldras med
    De e han jag vill dela alla dar

Jag var sexton år
    En själ utan ett sår
    Du fick mig glömma alla svåra år

När hon tog min hand jag visste redan då

De e hon jag vill leva med
    De e hon jag vill åldras med
    De e hon jag vill dela alla dar

De e hon som leder mig
    De e hon som tar mig hem
    De e hon de e hon som jag älskar

Jag kan inte leva ett liv utan dig
    vart du än går finns du inom mig
    Mitt hjärta det brinner det slår så hårt
    Men ta min hand vi ska aldrig skilljas åt
    Aldrig skiljas åt

De e du jag vill leva med
    De e du jag vill åldras med
    De e du jag vill dela alla dar

De e du som leder mig
    De e du som tar mig hem
    De e du de e du som jag älskar

• Cltsp

Ska ni ha några inslag från 50-talet vad gäller mat?

Vi ska ha trerätters, vad vet vi inte riktigt än. Vi ska även ha kakbuffé istället för bröllopstårta och ska då ha cupcakes med pastellfärgad glasyr, maränger och radiokaka. Eftersom vi ska ha kakbuffé känns det lite för mycket att ha en söt efterätt också så jag funderar på att ha ost som dessert. (Då kan man skriva "raketost" på menyn *fniss*)

Jag har försökt googla lite på 50-tals mat osv och fått fram att man kan ha twist, ahlgrensbilar och dajm som godis. Cola som dryck. Chips och popcorn.

Pucko har jag redan skrivit om här.

Och så Top Hat glass till barnen såklart :D

Kanske hamburgare som vickning?

Har ni några andra förslag?

• Cltsp

FruHamberg: vad roligt med fest med 50-tals tema. Det finns en del länkar till internetsidor i denna tråd om du tittar efter.

Här är en länk till den gamla tråden också:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.html

Vad din gubbe ska ha på sig beror helt på vilken 50-tals stil ni vill köra på. T ex kritstrecksrandig kostym eller skinnpaj och brylkräm?

• Cltsp

Hur ska ni 50-tals brudar göra med håret?

det är så att jag ska till frissan på måndag och tänkte då passa på att fråga henne om hon vill hjälpa mig med håret till bröllopet. Men jag vet inte riktigt hur jag vill ha det...

Jag har ju tänkt mig flor men det är inte heller säkert eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska ha för klänning än och om det passar till.

Ska man ha nedsläppt eller uppsatt?

• Cltsp

Rockabilly bröllop: Marilyn Monroe frilla passar ju jättebra! Om du har tänkt att ha flor tycker jag det är fint att ha någon form av hårsmycke eller hatt eller dyl att fästa floret med. Om man har kort hår blir ju det att bra sätt att smycka håret då man inte har någon stor uppsättning eller så. Kolla denna sida för inspiration www.unveiledbridaldesigns.com/index.html

• Cltsp

Har ni läst senaste numret av bröllopsmagasinet? Vi är tydligen väldigt "inne" då retrolooken är en het trend för 2009.
    De tipsar om kortare nedanför-knät-lång klänning tillsammans med spetsiga skor med stilettklack.
    Filmer att inspireras av rekommenderas och då 50-tals rullar med Cary Grant och Humphrey Bogart samt Grease.

Jag var hos frissan idag och passade på att fråga om håruppsättning och sådant. Verkar som om man måste vara ute i god tid om man ska gifta sig i juni med tanke på att det är skolavslutningar och diverse samma tid. Hon sa att folk redan vill boka in klipptid för håruppsättningar för studentbaler osv. Jag får skynda mig att boka tid när vi väl har bestämt exakt datum :) jag funderade på det där med flor idag, har ni någon erfarenhet av att använda flor? är det svårt att få fast? Jag tycker det är fint med sådant flor som går strax nedanför ögonen men det kanske blir jobbigt att ha det hängande där hela kvällen - går det att sätta upp efter vigsel och sådan tror ni?

Passar på att tipsa om en länk som har flera coola fonter att välja på till trycksaker o dylikt www.fontspace.com/category/1950s Vi håller som bäst på att utforma en hemsida som ska skickas ut tillsammans med inbjudningarna. Tur man har en m2b som är bra på data ;)

Förresten var jag på bröllopsmässa igår här i stan. Jag blev lite besviken måste jag säga, det fanns inte alls så mycket som jag hoppats på. Kanske är för att man inte ska ha så traditionellt bröllop? Jag skulle önska att de vågade ta ut svängarna lite mer på sådana mässor och inte bara ha sådant som är jätte traditionellt.

Hur går det för er annars?

• Cltsp

Var på museet i veckan och träffade de som har festvåningen. Vi fick lite menyförslag och sådant. vad ska ni ha för mat?

Vi funderar på att ha hjortfilé som varmrätt. Pappa är jägare och kan fixa kött =) vad tror ni om det? Blir det dumt med hjortfilé på sommarbröllop?

Har även helt kommit av mig vad gäller inbjudningskort. Idén som jag hade från början var för svår att göra i photoshop så nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra.

• Cltsp

I will follow you är ju jättebra! Tack för tipset.

• Cltsp

Hej tjejer!
    Det verkar gå framåt för er med planeringen :) Här har det stått väldigt still ett tag men vi börjar komma igång nu igen tror jag. Det känns liksom lite närmare till bröllopet nu vi snart är inne på samma år :D
    Jag har inte hittat någon klänning än.. har letat som e galning på nätet men inte hittat någon. Jag vet hur jag vill att den ska se ut så jag får nog sy upp en istället.

Sweetsun: vilka snygga skor du har i ditt galleri! Var har du köpt dem?

• Cltsp

Häromdagen råkade jag surfa in på lightinthebox oxh från att knappt ha hittat några klänningar jag tyckt om fanns det plötsligt jättemånga! Och till bra pris dessutom!

Hjälp mig välja vilken klänning jag ska beställa, de finns i galleriet :D

• Cltsp
    SweetSun skrev 2008-12-10 15:19:29 följande:
    ja jag har ju inte hål i öronen, så min mamma har letat efter pärlörhängen, pillat loss pärlorna och satt dem på såna skruv-clips, eller vad de kallas så hon gjorde specialare åt mig =P
    Vilken bra idé! Jag har inte heller hål i öronen så den idén snor jag. :)

Hur går det med inbjudningarna som ni skulle göra i jul?
  • Cltsp

Cherryblossom: Jag visste inte att du har beställt din klänning därifrån. Hur ser din klänning ut?

Sweetsun: Inbjudningarna ser jättefina ut!

Gott nytt år på er! Snart är det iaf samma år som bröllopsdatumet :D

Svar på tråden 50-tals bröllop fortsätter..