Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

jag är florist om någon har några frågor!

mattiasmarie skrev 2008-10-13 11:41:15 följande:
    ps när du bokar en sådan här brudbukett om den skall vara bunden kan det ibland vara bra o låta bli att nämna att det är en brudbukett.. ca pris 20-40kr st,bindes kompakt o linda band om, ps..finns även i buntar om man vill göra det själv billigare
    Att utge sig för att vara yrkeskunnig och samtidigt göra sådana här påståenden går inte alls ihop för mig! Det ger näring åt myten om "saltade" notor som stackaars brudper får för att butiken hör odrdet "bröllop".
    Sanningen är att de allra flesta florister är så dåliga på att värdera och ta betalt för sittarbeta, att det faktiskt är många som gör rena förlustaffärerna.

Orsaken till det ofta jämförelsevis höga priset är istället att det oftast är noga med sort, färg och kvalité. Det gör det nödvändigt för floristen att förbeställa blommorna. De förbokas sedan i minst två led till, ibland tom direkt hos odlaren (som kan finnas i Afrika, Colombia etc.) Det är heller inte ovanligt att blommor specialflygs om det tex gäller pioner en tid på året då det inte är säsong etc.

Vill du som brud hålla priset nere vad gäller brudbukett ska du göra PRECIS tvärtom: berätta för din florist vilken budget du har. Be henne hjälpa dig med förslag på blommor som ligger i säsong och är lätta att få hem. Att låtsas att du ite alls ska gifta dig blir ärligt talat rätt patetiskt. Dessutom får florister liksom de flesta andra människor antagligen större lust att hjälpa dig om du inte luras/ljuger...

Lås dig inte för mycket vid en särskild sort eller alldeles exakt färgton. Ge floristen fria händer att välja mellan dagens bästa material när hon handlar hos grossisten. Då kan du komma ner väsentligt i pris jänfört med om varenda blomma är noga utvald(och då måste förbokas)

Som jag sagt förut i tådarna: om priset på en vara verkar lite för bra för att vara sant...
    ...så är det antagligen inte sant heller!

Jag hoppas och tror att de flesta på BT också värdesätter den yrkeskunskap som hantverkaren har och också unnar floristen bröd på bordet. Ingen har råd att jobba gratis, hur roligt man än tycker jobbet är.

Verkar den här passionsblomman upprörd idag? Ja, det är jag också!Och flera av mina kollegor som läst råden i den här tråden också.
    Sist och helt minimalt i sammanhanget: varför i all världen skulle man inte kunna blanda pioner med andra blommor...bara en av många frågor denna afton.
  • passionsblomman
    socker86 skrev 2008-10-16 13:11:54 följande:
    Som före detta växtodlare och utbildad "amatörflorist" så håller jag helt med Passionsblomman!Det är ynkligt och väldigt dålig stil att lura dessa skickliga florister genom att säga det ena och mena det andra.Säg vad du menarmena vad du sägerNej, jag tycker sannerligen man skulle kunna införa fasta arbetskostander som tex:Brudbukett - 200 kr/tim + kostander för blommornaBegravningskrans - 250 kr/tim + kostander för blommornao.s.v.Jag vill också som många andra ha en billig brudbukett, men då såg jag till att fixa dekoration och växterna på annat håll (där dom var billigare) och gav sedan floristen mina material så hon kunde arbeta i lugn och ro utifrån mina önskemål. Jag fick ju självklart lyssna på floristen när hon sa vad som funkade och inte funkade. Och rosorna, ja dom ser verkligen vackrare ut ju högre pris det sitter på dom. Kvalité kostar ju, men det vi väl alla nu hoppas jag...?Eller?
    Tack för inlägget! Måste bara tillägga att en timpenning på 200-250 kr inte står i relation till alla avgifter och skatter en företagare har. de flesta hantverkare har en timpenning på åtminstone 500-700 kr /timme. Florister jag frågat säger alla att de tar lägre än de måste, för annars "får ju ngn annan jobbet", men det är helt klart att runt 450 kr finns det uträkningar på att en timmes arbete kostar arbetsgivaren för att ha en anställd som gör jobbet. Räkna alltså med en femhundring för att du lejer bort jobbet till ett proffs, det är förresten det vissa kallar för "grundavgift".
  • passionsblomman

Vill nu skrev 2008-10-16 15:49:39 följande:

Reagerade också på råden att ljuga... Är frisör, och samma diskussion förs ju där med. Tycker man ska ha respekt för hanrverk, och förresten så får man ju vad man betalar föe! En brudbukett är ju ingen vanlig bukett, likväl som en bruduppsättning inte är en vanlig uppsättning, ovh som tidigare nämnts klänningen är ju ingen vanlig klänning heller!
    Alldeles riktigt. Fotografen,Konditorn och andra känner säkert igen sig också.

Det finns ju dock en aspekt på Prisbilden som är rätt viktig att inse och ta ställning till: Det finns alltid några få i en bransch som lyckats göra sig ett namn. De har ofta meriter som drar folk, inte sällan har "kändisar" hjälp till att dra kunder genom att tex klippa sig hos den&den, eller shoppa sina fina klänningar där&där. Eller man har sin butik på "fina gatan" och så vidare. Det ligger mkt prestige hos vissa att gå till"rätt" ställen i alla sammanhang, och ha rätt namn på butikspåsarna. Det ger innehavarna av de företagen möjlighet att ta lite mer betalt än de "vanliga" butikerna. Det vet vi ju alla och det kan vara värt att fråga runt hos andra som kan vara minst lika duktiga.

Jag klipper mig tex hos en tjej sedan ca 5-6 år tillbaka, som inte alls ligger så högt i pris som en del kompisar s frisörer. MEN jag vill inte gå till en"svart" frissa, så jag har valt en tjej som ligger tillräckligt högt för att jag ska känna att hon rimligtvis är seriös. AAtt hon är trevlig och jätteduktig och att hon förstår hur jag vill ha håret är såklart det som gör att jag känner att hon blivit "min" frisör.

Så önskar jag att alla blivande brudar skulle hitta "sin" florist. För de duktiga och seriösa finns därute och de är inte ute efter att suga ut någon stackars brud. men de jobbar inte gratis heller. Jättelångt ännu en gång...sorry!
  • passionsblomman
    mattiasmarie skrev 2008-10-17 14:45:44 följande:
    humm..ok tänkte inte sänka mig till nivån att svara äns..MEN jag är utbildad florit ännumer tävlar jag i bland annat brudbinderi och var med och gjorde blommorna till kungens 50års dag för ett antal år sen. jag tar mitt yrke på högsta allvar, MEN nu när jg själv planerar bröllop gick det upp för mig hur mycket allt kostar o ville vara snäll och hjälpa till speciellt de som inte är interesserade av att lägga 2000kr på en brudbukett, de som vill gör det andra försöker binda själv o de hade de gjort oavsett om jag hjälp dem eller inte. alla har faktiskt inte råd att köpa en dyr bukett. Men vill ha en fin i alla fall och de hjälper jag. Det gör jag även i en av mina affärer, har 3 blomsteraffärer då jag ser till kundens bästa inte alltid mitt egna!! Mvh marie
    Ingenting i det du skrivit här svarar på hur det skulle hjälpa bruden att du uppmanar henne att "inte säga att det är till ett bröllop hon ska ha den".

Om någon vill köpa en alldeles vanlig bukett av mig av det som finns hemma efter dag och säsong, så gör jag självklart det. Är det rakt över disk och inga specialbeställningar blir det ju ingenting annat än en bukett precis som om man skulle ha en gå-borts-blomma. Att hon säger att det är gifta sig hon ska göra är ju bara en rolig sak att småprata runt medan man binder.

Att du inte skulle kunna "sänka dig till nivån att svara" är ännu konstigare. Om du har bundit blommor åt Kungen så har jag bundit åt Hennes Majestät Drottningen i flera år, om nu DET skulle ge någon status eller prestige.
    Ljuger man eller uppmanar andra att ljuga har man hursomhelst i mina ögon sjunkit en bra bit under vad jag kallar proffsighet och omtanke om kundens bästa. Därifrån borde du höja dig genom att börja tala sanning och klarspråk, om du nu inte vill svara andra i branschen som funderar över ditt resonemang, så iallafall inte vilseleda folk med att hålla liv i myter.

Vi är flera här som ägnar en hel del tid åt att hjälpa till så gott det går, och det är inte alltid helt lät, med olika prisbilder i olika delar av landet, olika förväntningar på bukett, olika budget osv. Men ingen har något att vinna på att undanhålla information när man går till en yrkeskunnig. I

bland behöver man också info om vad det egentligen är som kostar. Det är ju tillexempel inte möjligt att vara dö-petig med exakt nyans och sort på en jätteexklusiv kalla och sedan tro att det inte ska gå på er än några hundra bara för att bindtekniken ser enkel ut...

Jag önskar dig lycka till i ditt yrkesliv. Du lär ligga i lite nu, för du har dragit igång en tråd som du skulle kunna ägna timmar åt...
  • passionsblomman

Peggy sue skrev 2008-10-17 12:21:07 följande:

Hej jag funderar på ett vårbröllop i maj juni någon gång och skulle vilja ha nakna kvistar med blommor typ körsbär och äppelblom. Skulle vilja att själva brusbuketten var några magnolia kvistar och undrar nu om det praktiska runt dessa blommor (körsbär äppel och magnolia)Går det att få tag på?Är det väldigt dyrt?Hur går man tag på det? och när?Är dem väldigt ömtåliga?mmtack!
    Det är tyvärr väldigt sent för dessa kvistar så dags på året. Som regel kan man säga att blommar det i rabatten har det blommat över hos odlaren. Det är rätt dyrbara material men å andra sidan behövs inte så mycket av dem. Kan du kanske få tag på själv från någon trädgård och ta med det och kombinera med andra blommor?
  • passionsblomman
    Igia skrev 2008-10-17 15:03:53 följande:
    Hej!Jag har en undran ang blå rosor... Vill ha en rund bukett av blå rosor med ev nån vit orkidé i... Går det att få blå rosor?
    Ja det finns det. Egentligen är det vita, men de får dra blå färg hos odlaren så de blir verkligen BLÅ. Fint ihop med vita orkideér!
  • passionsblomman
    Waldekranz skrev 2008-10-17 21:45:51 följande:
    Tycker den här tråden har tagit en tråkig vändning! Jag förstår alla som vill ha stolhet för sitt yrke och det unnar jag er fullt ut, men det finns ändå en poäng i det mattiasmarie skriver om att många yrken tar extra betalt bara för att det är bröllop och inte för att det är mer jobb. Jag har till exempel en vän som är konditor och han har berättat att på de allra flesta konditorier så tar de omkring 15 kr extra per bit (750 kr för en tårta till 50 personer) enbart för att det är till bröllop även om en annan kund vill ha exakt samma tårta till något som inte är ett bröllop. Jag tror att vi alla håller med om att om det kräver extra arbete då förtjänar man även mer pengar men är det inte mer arbete så är det tråkigt om kunden blir lidande.
    Ja, det är ju precis det jag vill understryka att ingen florist jag känner till( det KAN ju finnas undantag) jobbar på det sättet. Det är en missuppfattning som gärna prids lite överallt. Eftersom jag vet hur dåliga florister i branschen oftast är på att värdera och ta betalt inte bara för blommorna utan också för sitt arbete, blir jag otroligt besviken när en florist påstår att det är bäst att inte säga något om bröllop. Hur andra branscher jobbar vet jag inte från insidan.

Det kanske verkar som om jag överreagerar, men jag är engagerad i mitt yrke och vill se en positiv och hållbar utveckling. Om jag inte satt här och tipsade så mkt hade jag kanske inte brytt mig, men i den här tråden blev jag ledsen. Så, då säger emot TS och ifrån också. Jag hoppas att den som läser kan se att det beror på en önskan om att det ska vara seriöst i blomstervärlden.

Vad gäller lidande för kunden så är det stora problemet i vår blommigaa värld snarare alla outbildade, totalt okunniga, svartarbetande butiksägare som inte har en aning om vad yrket egentligen kräver. Om ni bara visste... Så, jämför såklart priser, men även bemötande och vem som verkar kunnig och seriös. Välj din florist med omsorg, det kommer jag att göra...
  • passionsblomman
    mattiasmarie skrev 2008-10-18 14:15:37 följande:
    jag blir bara ledsen så jag hoppar av tråden,. ville bara vara snäll och hjälpa till.. tack för mig
    Det tror jag säkert att du ville. Tycker det är synd att du hoppar av, men du får nog vara beredd på att ger du dig ut i ett forum och säger saker så kommer det att finnas andra som ibland vill att du förklarar dig. I det här fallet andra florister som tycker du gav ett konstigt råd. Att du hellre lämnar än förklara ditt råd är tråkigt och vad gäller ledsen så blev jag grinfärdig när jag läste det tips du gav. Hade hoppats att du kunde förklara, men du bestämmer själv vad du kommenterar givetvis. Jag släpper också den här tråden. Vill någon ha tips från mig går det bra att inboxa eller hälsa på i gästboken.
Svar på tråden jag är florist om någon har några frågor!