jag är florist om någon har några frågor!
mattiasmarie skrev 2008-10-13 11:41:15 följande:
ps när du bokar en sådan här brudbukett om den skall vara bunden kan det ibland vara bra o låta bli att nämna att det är en brudbukett.. ca pris 20-40kr st,bindes kompakt o linda band om, ps..finns även i buntar om man vill göra det själv billigareSanningen är att de allra flesta florister är så dåliga på att värdera och ta betalt för sittarbeta, att det faktiskt är många som gör rena förlustaffärerna.
Orsaken till det ofta jämförelsevis höga priset är istället att det oftast är noga med sort, färg och kvalité. Det gör det nödvändigt för floristen att förbeställa blommorna. De förbokas sedan i minst två led till, ibland tom direkt hos odlaren (som kan finnas i Afrika, Colombia etc.) Det är heller inte ovanligt att blommor specialflygs om det tex gäller pioner en tid på året då det inte är säsong etc.
Vill du som brud hålla priset nere vad gäller brudbukett ska du göra PRECIS tvärtom: berätta för din florist vilken budget du har. Be henne hjälpa dig med förslag på blommor som ligger i säsong och är lätta att få hem. Att låtsas att du ite alls ska gifta dig blir ärligt talat rätt patetiskt. Dessutom får florister liksom de flesta andra människor antagligen större lust att hjälpa dig om du inte luras/ljuger...
Lås dig inte för mycket vid en särskild sort eller alldeles exakt färgton. Ge floristen fria händer att välja mellan dagens bästa material när hon handlar hos grossisten. Då kan du komma ner väsentligt i pris jänfört med om varenda blomma är noga utvald(och då måste förbokas)
Som jag sagt förut i tådarna: om priset på en vara verkar lite för bra för att vara sant...
...så är det antagligen inte sant heller!
Jag hoppas och tror att de flesta på BT också värdesätter den yrkeskunskap som hantverkaren har och också unnar floristen bröd på bordet. Ingen har råd att jobba gratis, hur roligt man än tycker jobbet är.
Verkar den här passionsblomman upprörd idag? Ja, det är jag också!Och flera av mina kollegor som läst råden i den här tråden också.
Sist och helt minimalt i sammanhanget: varför i all världen skulle man inte kunna blanda pioner med andra blommor...bara en av många frågor denna afton.