• jojjo456

    Annorlunda...Fel?

    Jag friade till min blivabde i feb och nu har vi bestämmt oss för att slå till....Vi funderar på att göra så här....vår son fyller år och vi skickar ut inbjudningar till kalaset till våra nära å kära. När de kommer hem till oss så får dom instruktioner att åka till kyrkan...jag har sett en rosa klänning som jag vill ha och min blivande skall ha helvitt, samma sak för vår son samt vår dotter en rosa klänning...vi kommer bara att bjuda de närmsta...sen blir det ngn slags buffe mm....tror ni att våra familjer blir ledsna att dom inte fick vara med å planera mm? Vill inte ha ngt stort bröllop....dagen efter åker vi iväg utomlands.....tror ni att det kan funka?

  • Svar på tråden Annorlunda...Fel?
  • Fenixx

    tycker det låter jättebra! Är ju faktiskt ERAN dag och ni gör som ni vill ha det.

  • Mia1972

    Tycker det låter KANON!

  • jojjo456

    Vad snälla ni är :0)) Vill ju att det ska bli bra trots att det inte riktigt blir ett trad. bröllop. Min första tanke var att använda mig utav vanliga barninbjudningskort och skriva ni är välkomna då kl....fast nu funderar jag om man ska skriva ngn liten dikt om kärlek oxå men då kanske det blir för uppenbart??

  • Lillsnufflan

    Det beror väl på vad det är för dikt. Kärlek kan ju också vara kärleken till ett barn så det går säkert att hitta en dikt som inte blir för mycket "give away".

    Tänk bara på "Det vackraste" av Cecilia Vennersten. En vännina till mig och hennes pojkvän har den som "sin" låt så de tänker säkert kärleken mellan dem när de hör den, men jag tänker direkt på min son och hur jag låg och tittade på honom när han var liten och sov.

  • Silla69

    Låter super, hoppas du berättar sen hur det gick.

  • Luucie

    Jag har ett tips...tänk dig noga för hur mycket du egentligen bryr dig om vad andra tycker?
    Jag känner folk som blivit bjudna på sk dop-bröllop och blivit skitsura för att de inte fått veta innan. Och då handlar det mest om att de gjort upp andra planer efter "dopet" som de inte kunna ändra i sista stund. Vilket har gjort att de inte kunnat närvara på middag etc efter.

    Lycka till hur ni än betsämmer er för att göra!

  • aikidoaasa

    Det låter som en riktigt trevlig idé, men tänk på att sonen kanske inte kommer tycka att det är så kul att hans "dag" helt plötsligt blir er "dag" om ni förstår vad jag menar... barn kan vara ganska känsliga när det kommer till födelsedagar...

  • avil

    jag tycker gott oväl att ni kan bjuda till kalaset bara! ni KAN ju tom gifta er hemma ,OM ni vill!? då behöver ingen fara nånstans-utan då de kommit så kommer vigselförättaren o börjer ,typ!! Det GÅR ju också.OM ni nu inte verkligen vill till kyrkan,då funkar det med.
    Tycker INTE att alla andra ska bry sig om att vara med o planera?? det är ju ERT val,ERTliv,o ERT bröllop.
    O det där låter som ett PERFEKT bröllop i mina öron.

  • didis

    Nja, jag är tveksam. Det blir liksom varken hackat eller malet, varken födelsedagsfest eller bröllop.

    Det är nog roligare i tanken än i verkligheten att planera överraskningsbröllop. Gästerna är beredda på ballonger och tårta och hamnar snarare i champagne och snittar. Och kankse känner de sig snopna över att inte ha med presenter till er eller kanske har era föräldrar något de vill ge er/säga er på ert bröllop. Jag skulle ha pratat med ialla fall föräldrar/syskon så de fick en chans att planera något.

    Tänker också på en god vän som bjöd in släkten till (sin egen) födelsedagsfest och hade överraskningsbröllop - någon kom för sent och missade vigseln och några hade inte ordnat hundvakt och var tvugna att åka hem.

    Hur gammal är er son förresten?

  • lerkorg

    ¨Jag håller med och som Didis frågade, hur gammal är er son? Jag vet en som gifte sig på sin dotters student som överraskning och hon är fortfarande jätte ledsen över det för föräldrarna "snodde" ju en av de viktigaste dagarna i hennes liv. Nu är det ju inte riktigt samma sak med födelsedag men ändå, ni kanse ska tänka till en gång extra.... Lycka till!


    aikidoaasa skrev 2008-10-15 07:00:30 följande:
    Det låter som en riktigt trevlig idé, men tänk på att sonen kanske inte kommer tycka att det är så kul att hans "dag" helt plötsligt blir er "dag" om ni förstår vad jag menar... barn kan vara ganska känsliga när det kommer till födelsedagar...
  • Embo81

    Tycker att det låter hur bra som helst. Vill ni ha ett litet bröllop med bara de närmsta så tycker absolut att ni ska slå till. Bara det framgår i inbjudningarna till kalaset att det är ett kalas som vara en stund, inte bara kaffe och kaka på eftermiddagen, eftersom en del säkert bokat in annat på kvällen. Sen måste ju så klart sonen vara informerad om det hela så att ha inte känner sig snuvad på sin dag.

    Hurvida era föräldrar blir besvikna om de inte får vara med och planera är bara ni som kan svara på. Det beror ju helt och hållet på hur de är som personer Jag frågade mina föräldrar vad de hade sagt om vi bara hade åkt iväg själv och gift oss, eller om vi hade haft "överrasknings-bröllop" och de hade inte tagit illa vid sig.

  • avil

    VI gifte oss ju i hemlighet i utlandet-ingen visste nåt-dessutom fyllde min man 40 år.
    Så då vi kommit hem så bjöd vi hem familjerna till oss,o sa att vi bara skulle bjuda på smörgåstårta o kaffe typ.Vilket var sant! Sen visade vi de bara bröllopsalbumet med bilder i.
    Visst blev de förvånade o så-men det var ju så VI ville ha det!!

    Tycker absolut man kan ha det så-om man skriver typ kalaset mellanXXX tiden-XXXtiden-då missar ingen nåt.
    o är barnet litet så förstår det kanske inte riktigt heller?
    o vad gör det att folk grattar både barnet OCH brudparet?

  • chamor

    Inte läst allt men en liknande tråd var uppe för ett tag sen men då skulle man även bjuda vänner m.m. och ha lite större än barnkalas. Om ni vet att folk prioriterar ert barnkalas så absolut - men om någon ni vill ha där inte skulle prioritera ett barnkalas men hade prioriterat en bröllop kan det kanske bli jobbigt både för dem och er.

  • valkyriana

    Är det bara den närmaste familjen som ska komma? Annars kan det bli lite tråkigt om någon måste jobba. Det är inte alltid man tar ledigt /kan ta ledigt för ett kalas. Ett bröllop missar man ju inte för hela världen.

    Sedan är det klart att det kanske är så att de blir lite bevikna att de inte har fått vara delaktiga. Trots allt prat om att det är er dag och att ni gör som ni vill (allmänt om BT) så ska man ju ha en relation till sin mamma efteråt.
    Och jag kan bara tänka hur jag hade känt om jag blivit "snuvad på konfekten" då min dotter kommer gifta sig.

    Men ni ska ju trots allt bjuda er familj- ni ska inte sticka iväg och göra det i smyg.

    Det kommer säkert att bli jättebra! Och ni kommer att vara jättevackra !

  • Villesmamma

    Tänk även på att till barn kalas kanske inte hela familjer kommer. Om du tex bjuder kompisars barn. Tråkigt att inte få uppleva ett bröllop.

  • pallasathena

    Så kan man väl göra om man (som nämnt ovan) inser att vissa kanske inte prioriterar barnkalas lika högt, och att de kanske inte planerar in att vara borta så länge.

    Men tycker nog bara det känns helt okay om man använder sonens födelsedag som täckmantel, men det inte är hans födelsedag. Alltså, han kanske fyller år på torsdagen men festen är på lördag.
    Och så beror det på hur gammal sonen är. Om han blivit så gammal att han skulle uppskatta uppmärksamheten själv känns det inte så snällt om han inte får en riktigt fest.

  • jojjo456

    Tack för alla svar :0)) Har lite att fundera på!!

    Våran son fyller ett par veckor innan(han fyller 5) och kommer att ha kalas för sina kompisar då men visst måste vi förklara för honom varför inte mormor osv kommer på hans riktiga födelsedag utan att dom kommer vid ett annat tillfälle. Han får öppna sina paket när vi kommer till lokalen.....fy va svårt, vill ju att det ska bli bra trots att det inte blir som ett vanligt bröllop!
    Vi vill inte ha ngt stort bröllop och är inte så mycket för tal å dans mm därför tänkte vi att detta kunde fungera. Vi får se hur det slutar :0)

Svar på tråden Annorlunda...Fel?