Är jäkligt trött på Efavormart nu!
Tack för ditt tålamod att förklara! Jag står just i begrepp att starta eget, och har precis läst i en bok ett avsnitt om just posthantering. Du har helt rätt att det inte bara är att sätta dit ettfrimärke.
Jag upplever att de flesta har otroligt liten isikt i hur mycket TID allting tar, vare sig man är fotograf, florist eller ngt annat. Administrationen inte minst.
Silverscream skrev 2008-10-22 21:20:00 följande:
trampetroll - det var väldigt mycket extra de tog. Helt klart lite i överkant mot vad de borde ha gjort...chickpea - gällande priset för varan. Man vet inte hur stort prispåslag de gjort, ibland kan man nästan inte göra några prispåslag alls = nästan ingen vinst.Om man t.ex. säger att jag köper in en vara för 30 :- (inklusive frakt) och säljer den för 40:-. Det är ett prispåslag på 33 % ungefär.Säg då att denna vara väger under 20g. Då kostar portot att skicka varan 5,50, och emballaget går på ca 10:- då (om vi säger att man använder en liten bubbelpåse).Det innebär att mina kostnader för varan + kostnader för att skicka varan till kunden landar på 45,50, och det funkar ju inte om man säljer den för 40.Man kan inte heller öka priset allt för mycket på vissa varor, då de helt enkelt inte är värda så mycket = för höga priser så slutar folk handla.Då är det vanligt att man tar ut ett snittpris för vad det kostar att skicka varan, och tar ut det för alla kunder. Då innebär det att man rent fraktmässigt förlorar på vissa kunder, och vinner lite på andra.Tyvärr är det så det fungerar att vara företagare. Det är väldigt, väldigt svårt att få det att gå ihop många gånger.Det är även helt omöjligt att jämföra stora affärer med små egenföretagare på internet, då det är två helt skilda saker. Stora företag har mer än ett ställe att få in pengar ifrån och kan förhandla fram helt andra priser hos leverantörer och fraktföretag än vad en liten företagare kan göra.Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Krasst för både företagare och privatpersoner...Förlåt om det blev ett väldigt långt inlägg nu, men försöker förklara så gott jag kan..