Inlägg från: Silverscream |Visa alla inlägg
  • Silverscream

    Är jäkligt trött på Efavormart nu!

    men tyvärr är det så med företag, kunden ser inte alltid alla kostnader som är runtomkring.

    Det handlar om emballage och annat, men även höga priser för att skicka paket, olika beroende på vilket fraktföretag man använder sig av.

    chickpea - förstår att du känner att det är dålig stil att ta 50:- i porto, och det bara behövdes ett enda frimärke för att skicka saken.
    Men försök tänka dig in i företagets situation, har du själv någon aning hur mycket jobb som ligger bakom?
    Det är inte bara att packa och posta, som många verkar tro. När det gäller betalningen är det enklast att ta en fast fraktkostnad, annars är man tvungen att manuellt sitta och räkna om allt och skriva mail till varje kund om exakt fraktkostnad.
    Detta är något som är fullkomligt omöjligt om man har många kunder, tyvärr.
    Och oftast godkänner man ju villkoren i samband med att man beställt, sedan är det inte så mycket man kan göra.

    Menar absolut inte att vara negativ, försöker bara få fram att det inte är så lätt som företagare som många verkar tro.

  • Silverscream

    trampetroll - det var väldigt mycket extra de tog.
    Helt klart lite i överkant mot vad de borde ha gjort...

    chickpea - gällande priset för varan. Man vet inte hur stort prispåslag de gjort, ibland kan man nästan inte göra några prispåslag alls = nästan ingen vinst.

    Om man t.ex. säger att jag köper in en vara för 30 :- (inklusive frakt) och säljer den för 40:-. Det är ett prispåslag på 33 % ungefär.
    Säg då att denna vara väger under 20g. Då kostar portot att skicka varan 5,50, och emballaget går på ca 10:- då (om vi säger att man använder en liten bubbelpåse).
    Det innebär att mina kostnader för varan + kostnader för att skicka varan till kunden landar på 45,50, och det funkar ju inte om man säljer den för 40.
    Man kan inte heller öka priset allt för mycket på vissa varor, då de helt enkelt inte är värda så mycket = för höga priser så slutar folk handla.

    Då är det vanligt att man tar ut ett snittpris för vad det kostar att skicka varan, och tar ut det för alla kunder. Då innebär det att man rent fraktmässigt förlorar på vissa kunder, och vinner lite på andra.

    Tyvärr är det så det fungerar att vara företagare. Det är väldigt, väldigt svårt att få det att gå ihop många gånger.

    Det är även helt omöjligt att jämföra stora affärer med små egenföretagare på internet, då det är två helt skilda saker. Stora företag har mer än ett ställe att få in pengar ifrån och kan förhandla fram helt andra priser hos leverantörer och fraktföretag än vad en liten företagare kan göra.

    Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Krasst för både företagare och privatpersoner...

    Förlåt om det blev ett väldigt långt inlägg nu, men försöker förklara så gott jag kan..

  • Silverscream

    passionsblomman - det var så lite så.
    Jag förklarar hellre än att låta folk fortsätta vara arga och upprörda.
    Förhoppningsvis ger man dem en liten insikt i hur det är att vara företagare, vilket inte alltid är lätt.

    Och folk har oftast ingen aning om hur mycket tid man lägger ner på allt. Det hade inte jag heller förrän jag startade eget.

    Men det är dags att öka medvetandegraden på detta nu, för att vara egen företagare är ganska slitsamt, och man gör mycket mer än vad kunden märker av.

  • Silverscream

    chickpea - självklart ska du ändå göra som du vill.

    Det är upp till var och en hur man gör.

    Tack så mycket.

Svar på tråden Är jäkligt trött på Efavormart nu!