• Iafia

Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga

Jag och sambon träffades dagen efter jag hade fyllt 16, han var redan 16. Vi blev tillsammans och förlovade oss ett år senare (vi båda var då 17 år). Jag är så urless på att höra att vi aldrig kommer att vara tillsammans livet ut och att det aldrig kommer att hålla. Vi är nu båda 24 år och fortfarande tillsammans. VI har inte riktigt bestämt oss för när vi ska gifta oss, eller jo men de thänger en del på ekonomin. Vi har i alla fall börjat titta lite på ringar, klänning och annat vad gäller hur vi vill ha det. Jag var inne själv i en guldsmedsaffär och kolla lite på ringar bara för att se vad det skulle kunna kosta (lite för att kunna sätta uppe en budget). Vi vill båda ha varsinn ring fast min ska ha en sten i oxå. Jag trodde inte att jag skulle bli behandlad sämre bara för att jag är ung (är tyvärr även ganska kort så jag ser kanske yngre ut än vad jag är). Jag fick inte prova någon ring och hon var jätteointresserad av att hjälpa mig. Kunden före mig hade med sig et skrikande barn (jag har absolut inget emot barn) och de hade tydligen varit där inne jättelänge men hon fick jättemycket hjälp och de ringarna som de hade tittat på kryssade försäljaren för i en broschyr. Till mig gav hon bara broschyren och sa titta i den här och kolla priserna på internet. Är inte mina pengar lika mycket värda som äldres? Dessutom har vi köpt våra förlovningsringar i den butiken och då var de hur trevlig som helst. Fast idag fick jag veta att våra ringar tydligen är helt värdelösa. Vi har mönster på dem eftersom vi visste att det skulle dröja tills vi gifte oss ville vi ha något mer än en slät ring. Det var tydligen inte bra när man ska ha en vigselring till. Den är tydligen en tunn modell och det blir enligt dem jättesvårt att kombinera det med en vigselring till. Vi är lite besvikna på våra ringar för de ha vassa kanter och jag trodde att vi kunde slipa dem men det gick inte för att de var så tunna. Kunde de inte sagt det när vi köpte dem att de var tunna och att om vi vill gifta oss så blir det svårt med vigselring? Då hade vi själklart inte köpt dem. Men efter 7 år med samma ring känns det ju inte jättekul att köpa nya, de betyder ju ändå en viss sak.

Jag gick senare till en annan guldsmedsaffär och fick ett jättepositivt bemötande. Hon tyckte det var jättekul att vi fortfarande var tillsammans och hjälpte mig visa olika alternativ och jag fick prova några ringar till min ring och det kändes inte alls konstigt att våran är tunn (mer än att jag väldigt gärna skulle vilja ha den lite mer rundad på kanterna men det går ju inte). Hittade en slät ring med samma form som de vi redan har. Så om vi ska ha dem ska min sambo ha en slät vigselring och jag slät med en sten i. Tror att det kommer att bli jättefint.

Jo, jag vet att man brukar ha förlovningsringen slät och vigselringen med mer mönster/stenar/diamanter i men nu får vi gör det bästa av situationen.

Varför ska många "äldre" vuxna säga hela tiden att det aldrig kommer att hålla? Nu sa ju inte butiksförsäljaren det rakt ut men det märktes så tydligt ändå. Jag trodde att man skulle få slippa det nu, vi är trots allt 24 år och varit tillsammans i 8 år och förlovade i 7 år. Det känns så nedvärderande att höra att vi är så unga så det kommer att ta slut.

Oj det blev väldigt långt, kände bara för att gnälla av mig lite. Hoppas jag la det i rätt del av forumet.

• Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga
  • Sebastiána

Tyvärr är det så att vissa expediter alltid behandlar unga kunder sämre. Det är inte säkert att hon menade att det inte skulle hålla. Jag minns en gång när jag bestämt mig för att köpa en hatt. Jag ville ha en "riktig" hatt och inte någon från HM så jag gick in i en hattaffär. Kvinnan som var före mig var i 40-50-årsåldern. Hon sa till expediten att hon inte riktigt visste om hatten skulle matcha vad det nu var och undrade om hon kunde få köpa hatten på öppet köp. Det gick bra. Bra, tänkte jag så jag frågade samma sak när det var min tur. Ni skulle sett den snipiga minen hos expeditet. Nej, det gick inte alls för sig. De hade inte öppet köp i den affären! Jag var 20 då. Jag köpte hatten ändå och har kvar den fortfarande.

• T3ZZ

Ja drar mej för att gå till en brudkläönnings affär bara för det känns som dom ska tracka ner på en. Ja e oxå kort å se ut som 16 år trots att ja e 21. Ja å m2b har varit tillsammans i 5 år så vi träffades sommaren då vi båda var 16. Men ja har inte hört ngt om att vi ska vara för unga. Fast som agt ja drar mej för att gå å prova brudklänningar.
    Min mamma å pappa var ca 16 år när dom träffades förlovade efter ett halvår gifte sej när min mor var 22 å pappa 25. Dom e fortfarande gifta efter 26 år.
    Så låt ingen komma åt dej! Visst man vet inte va som kan hända, men ni älskar varandra nu å vill visa hela världen. Så stå ut, å gå till en trevli säljare ist.

• Sebastiána

Det enda man kan göra är väl att ha is i magen och låta pengarna tala. Om de inte vill betjäna dig i guldsmedsaffären eller i brudklänningsaffären låt dem då få veta att de går miste om att få sålt en klänning för x tusen kronor och gå sedan till en annan affär. Jasg vet att det inte alltid är lätt om just den klänning man vill ha bara finns i en affär.

• Sebastiána

Förresten, att behandla någon nedlåtande över huvud taget när denna tänker spendera så mycket pengar i en affär är helt oförlåtligt! Ska man köpa en klänning för 3000-10.000 kronor har man väl rätt att få en viss service (tänker på Julia Roberts i "Pretty Woman")

I Malmö finns ökända Cinderella som behandlar både unga och kraftiga brudar på ett oerhört snorkigt och nedlåtande sätt. Bojkotta sådana affärer!

• 090208

Har inte last nagra som helst inlagg, sa jag kanske upprepar nat...

Jag ar 24, min man 23 (min toy-boy, hehe...). Vi var bada 23 nar vi gifte oss, hade varit ihop i 13 manader. Ni har ju iaf varit ihop ett tag.

Just nu ar han mannen i mitt liv, samma som du kanner for din man. Men man vet aldrig... MEN, detta kanns ratt nu, och vi tror och hoppas att det alltid kommer kannas ratt. Det var darfor vi gifte oss.

Sa, aven om det inte haller sa var han absolut vard att gifta sig med!! Forstar att det ar jobbigt med all bullshit, min man ar dessutom muslim (ve och fasa!) sa jag hor oxa mycket skit...

• MulleNuh

WoW! Va häftigt!!

Ja alltså det hör inte till vanligheten att det håller livet ut om man är så ung när man träffas. Man går ju igenom väldigt mycket och ändras som person och vanligtvis glider man ifrån varandra. Men det är grymt häftigt när det håller!!

fru edlund skrev 2008-10-15 19:33:14 följande:

Håller helt med ovan, jag fyllde 14 det året jag och min sambo blev tillsammans och han blev 15. Nästa år har vi varit tillsammans i 20 år. Självklart var det inte många som trodde att det skulle hålla, men för oss har det alltid varit så naturligt. Och nu ska vi fira vår 20-årsdag med att gifta oss.
  • 20090725

håller med ovanstående helt!

Jag e 22 å min blivande 35... ja, det e ålders sklinad på oss, han har dessutom 3 barn sedan tidigare förhållande...

men detta känns helt rätt för oss båda!

När folk har en åsikt om vårat förhållande (mestadels mina kompisar som e i samma ålder som mig) brukar jag glatt medela dem; min pappa träffade sin fru när hon va 22 han hade 3 barn sedan tidigare å mellen dem skiljer det faktist 18år... å dem e fortfarande tillsammans nu när min pappa e 60, dv att de har varit tillsammans i 20 år nästa år!

Så varför har det funkat så bra för dem?

brukar jag fråga de som har åsikter... å då brukar de bli rätt tysta på dem! Nu har ju jag dock något att jämföra med efter som min pappas sambo oxå har varit i samma sits som jag å vi har pratat en hel del om det!

När vi giter oss har vi varitt tillsammans 17 månader.

• Cltsp

Usch vad tråkigt att ni blir bemötta på det sättet! Strunta i vad andra säger och gör som ni vill.

Jag var 14 när jag träffade min m2b, han 16. Vi gifter oss nästa år efter 14 år tillsammans och jag vet att han är den rätte för mig. Visst har det varit upp och ned i vårt förhållande och det har varit väldigt tufft och jobbigt vissa perioder, av olika omständigheter, men klarar man bara av det blir ju relationen bara bättre eller hur?

Och det där med ringarna... gör _precis_ som ni vill och strunta i vad andra säger eller tycker. Vi förlovade oss när jag var 18 och vi valde då också en tunn rödguldsring med mönster (också en utav de billigaste eftersom vi inte hade så mycket pengar). Några år senare var jag urless på min ring och tyckte att den var jätteful. Vi köpte nya jättefina ringar på nätet i titan med stenar. Nu inför bröllopet har min mb2 tappat bort sin ring så vi ska köpa nya igen och då ska vi ha olika material eftersom vi har olika smak vad gäller smycken :)

Stå på er!

• nässlan87

jag håller helt med om den berättelsen du skriver.
    när jag skulle leta efter brudklänning till mig gick jag från ställe till ställe och alla fräste åt mig och ville inte alls hjälpa mig.

men sedan en dag bestämde jag mig för att jag inte tänkte bli fräst åt utan gick in med väldigt bestämda steg i en affär de hade fräst åt mig, bör tillägga min min klänning hängde där och jag hade kollat på den länge och den var bara min. jag skulle ha den bara, så enkelt var det. gick in med själförtroende med skona jag hade köpt i högsta hugg och sade till dem att jag vill pröva den klänningen med dessa skor till i en väldigt bestämd ton och förvånadsärt hängde hennes haka ända ner i golvet. :P

prövade den och den var perfekt, det enda var att sy in den liteoch detta ska snart göras. hon var väldigt inställdsam mot mig och hjälpte mig att få prova andra klänningar med och tiaror och allt som hör till.

det jag lärde mig av den här historien var att även fast man ser ung eller är ung, får man nog stå på sig och visa att man menar allvar annars blir man bemött som om ma vore dum.

stå på dig kan jag säga, våga säga emot och säg att du är en kund som alla andra. det hjälpte mig.

lycka till:D

• T3ZZ

Ja har oxå trott att min m2b skulle tappa bort sin ring för han har tappat bort alla andra smycken han fått av mej. Men ringen sitter alltid på fingret å ja hoppas den gör d ett bra tag till =D

Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga