• Akvavit

Ska han be pappa om min hand?

Jag hade absolut inte velat att min man skulle ha frågat min pappa. Hade han gjort det hade jag nog ställt mig ganska frågande och lite spydigt frågat mannen om han inte tycker att det är ett beslut som jag borde få fatta! Hade sen förmodligen retat honom resten av livet genom att när han frågar om min åsikt i något svara att "du kan ju fråga min far"

Jag är glad att jag var den första som fick veta att vi skulle gifta oss...inte min pappa! Sen kunde vi berätta för andra tillsaammans och vid de tillfällen som vi själva valde.

Håller också med flera ovanstående om att varför göra det "av respekt" om man inte är villig att respektera ett nej? Och är man inte det, varför fråga?

• Akvavit

Persianbride 2009,
    Som tillägg till alla ovastående synpunkter skulle jag även vilja tillägga att du även bodde hemma fortfarande under din fars tak och därmed frågade honom om lov i diverse olika frågor. Jo, det är väl en sak, även om jag tycker att ett giftermål inte borde falla inom den kategorin.

Men de allra flesta idag har flyttat hemifrån sen många år och tar alla sina beslut själva. De allra flesta har en relation till sina föräldrar där man inte längre frågar om lov för att få göra saker, utan gör sina egna val i alla frågr som rör både dagliga beslut och livsavgörande frågor som studier och jobb och flytt och jag vet inte vad...skaffa barn o dyl. Varför skulle då ett beslut såsom giftermål falla utanför alla ramar och behandlas på ett helt annat sätt?

• Akvavit

Jag tycker inte att någon i den här tråden har attackerat någon annas kultur! Frågan i den här tråden handlar om att de brudens far om hennes hand, oavsett vilken kultur, och sen att tjejer med både svensk och icke-svensk kultur i ryggen har svarat har väl inte med saken att göra. Det är ju fortfarande samma argument.

Att ifrågasätta någons argument är inte detsamma som att hoppa på någons kultur. Att det just blev många kommentarer på Persianbride2009 är väl inte så konstigt, hon skrev ett långt och välformulerat inlägg, och klart att man måste få diskutera runt det.

Brist på respekt är det knappast bara för att man inte frågar pappa om lov innan man gifter sig!

• Akvavit

Det är väl ingen som har något att göra med hur du och din m2b gör. Men TS var ju ute efter att starta just den här diskussionen, och ger man sig in den får man väl förvänta sig att det finns två sidor av saken???

Megi skrev 2008-10-16 14:44:30 följande:
    och en sak till, vad har ni me saken att göra om någon väljer att killen frågar föräldrarna??????
  • Akvavit

Jag tycker det är synd att folk med intressanta erfarenheter och åsikter väljer att lämna en tråd som är skapad för en specifik diskussion med en åsikt att i princip alla med motsatt åsikt inte är vettiga!
    Om man inte omedelbart sätter sig själv i försvarsställning utan försöker läsa alla inlägg med lite distans så kanske man kan svara folk med respekt och utifrån en annan synvinkel än att alla bara är ute efter att dissa en åsikt.

Tycker det är få, om ens några, inlägg i den här debatten som varit inskränkta, insnöade eller rasistiska, och nivån i tråden sänktes bara rejält helt nyligen av en som inte direkt hade vettiga argument att komma med utan bara "skrek"!

• Akvavit
    Megi skrev 2008-10-16 15:58:56 följande:
    Hahahah :) Jag behåller mina argument för mig själv...
    Men varför ens lägga dig i tråden då om du inte ens vill bidra med argument??
  • Akvavit
    Megi skrev 2008-10-16 15:58:56 följande:
    Hahahah :) Jag behåller mina argument för mig själv...
    Men varför ens lägga dig i tråden då om du inte ens vill bidra med argument??
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?