Ska han be pappa om min hand?
Ok, jag har inte läst alla inlägg, men här kommer min kommentar:
Seden att be om en flickas han kommer från den tiden då en kvinna i princip aldrig var självständig. Mannen var tvungen att få pappans godkännande för att få gifta sig med kvinnan. Dvs först var hon en ägodel till pappan, och sedan till mannen.... så var det naturligtvis inte riktigt i praktiken, jag tror att kvinnor var starka även på den tiden och om de inte hade någon reell makt så hittade de sätt att skapa sig det ändå. Kvinnlig list ni vet.
Traditionen har levt kvar och traditionellt sett så frågar mannen kvinnans far först om hennes hand, innan han friar till henne. Man frågar alltså i princip om tillåtelse att få fria till och gifta sig med hans dotter.
Min första fästman bad om min hand hos min pappa innan han friade till mig. Då var jag ung och tyckte att det hela var väldigt romantiskt. Jag vet inte vad han skulle ha gjort om pappa sagt nej, men säkerligen hade han tänkt sig för och en två gånger innan han gjort det. Han hade nog inte känt sig välkommen i familjen i alla fall... Nu gifte vi oss aldrig som tur är även om vi var förlovade ett tag.
Min nuvarande man bad inte min pappa om min hand, och jag hade aldrig velat att han gjort det heller. Min syn på det hela har ändrats från att vara en romantisk tradition till att vara en förlegad företeelse som faktiskt är himla dum och inget jag känner att jag förlikar mig med. Det är ju jag som ska vara ja eller nej, inte min far!
Jag tycker emellertid att det är helt ok att fråga om dotterns hand innan man man friar, om båda är av den inställningen att det är så man ska göra, och om brudens föräldrar skulle bli väldigt förnärmade om man inte gjorde det. Men jag kan inte riktigt se poängen i det - för vad gör man om man får ett nej? Någon här inne som varit med om det? Om man struntar i det nej man får var ju inte heller frågan någonting värd.