• chamor

Ska han be pappa om min hand?

Önskar min hade gjort det

• chamor
    Persianbride2009 skrev 2008-10-16 11:22:40 följande:
    Känner på mig att mitt inlägg kommer bli långt i och med att jag får ta ch förklara hela den persiska kultrens tankesätt vad gäller detta. Jag måste ju först också påpeka att jag talar för mig själv nu och för hur jag har tolkat min kultur, jag pratar inte för alla iranier och jag vill heller inte dra alla svenskar över en kam eftersom det verkar finnas tjejer som tänker som Vi2ijuli? Hur som? när vi växer upp i en persisk familj får vi extremt mycket kärlek från våra lite då och då överprotektiva föräldrar. Jag har från väldigt tidig ålder märkt att min pappa (har växt upp med honom största delen av mitt liv) verkligen lagt hela sitt liv åt mig och min bror. Jag var 19 när jag träffade min m2b och 20 när vi förlovade oss. Jag bodde hemma hos min pappa fortfarande och så länge jag bodde där levde jag under hans tak. Min pappa har bott här sedan han var 19 år gammal och jag är född och uppväxt här och vårt sätt att leva är väldigt blandat i dessa två traditioner. Me är det något som följt med från den persiska är det just respekten. Jag har ALLTID frågat om saker jag velat göra och han har fått tid att tänka fram ett svar. Sedan har jag ägnat timmar åt att tjata och övertala honom att förstå min del av saken. Jag har ofta fått som jag velat i slutänden ändå MEN jag har alltid frågat och involverat den människa som genom hela mitt liv funnits för mig och gett mig mat, tak och kärlek. Genom att fråga min pappa (och mina andra föräldrar, har 4 stycken=) visar jag honom att jag bryr mig om att i varje fall höra hans åsikter! När vi och satte oss för att prata med min familj sa min m2b, nervös som han var, att han älskade mig och att han ville leva resten av sitt liv med mig och frågade om det var okey att han gav mig ringen han hade köpt. Pappa skrattade lite och sa fösta några visa ord om att äktenskap aldrig är en dans på rosor och han tyckte vi skulle studera klart innan vi drog igång med bröllop (vilket vi lovade men inte höll). Sedan sa han om det är ett beslut vi två hade funderat över länge nog att det var ok för hans del . Om min pappa hade ogillat min m2b hade han ändå sagt exakt samma sak. Det handlar inte om att han får säga nej eller ja för att han gillar eller ogillar min partner utan det handlar om att han är äldre, han ett ton mer erfarenheter än vad jag har och han har rätt att få veta om dessa stora beslut. Det känns som om svenskar (INTE ALLA), har svårt att föra sådana diskussioner med sina föräldrar, det känns som om ni har så brottom att bli 18 och få göra vad ni vill att ni ibland glömmer av hur mycket föräldrar gör för en och hur glada dom blir av att få vara med i ens liv. För oss är detta konstant, det spelar ingen roll om vi blir 18 eller inte, vi är deras barn hela livet och våra föräldrar har alltid mer visa ord än oss. Vishet ligger i erfarenhet och det är ett privilegium att ha föräldrar i livet som man är så pass nära och kan dela med sig med av sina känslor och tankar.Så NEJ, det är ingen som går bakom någons rygg, det är ingen som sätter ner foten och tar någon annans beslut, NEJ det är ingen som blir förtryckt, NEJ det är ingen sketch utan det är att man är vuxen nog att kunna erkänna ett ens föräldrars visa ord ibland kan ge mycket mer än vad man tror. Kan man tänka så visar man en hel del respekt. Visar man respekt blir man också respekterad.
    Väldigt bra inlägg!
  • chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 11:44:37 följande:
    Jag frågar också mina föräldrar om råd ofta...om det är saker jag har svårt att besluta om eller om det är något jag inte vet som jag tror att de kanske vet.Om jag vill göra något och min pappa tycker att 'nej det ska du inte' , ja då har jag fått hans syn på saken. Förhoppningsvis talar han om varför han inte vill att jag ska göra det. Det väger jag naturligtvis in när jag ska fatta ett beslut. Men aldrig att han skulle tvinga mig att göra något så att jag skulle behöva tjata eller övertala honom att ändra åsikt!
    Den relationen har jag med med mina föräldrar.
  • chamor

Nu vet jag inte vad hon menar med att tjata men jag är emot den "förakt" som ofta visas mot ordet respekt, här på BT och i samhället. (Tänk nu sund respekt). Jag tycker det är fel på det "fria" samhälle vi har funtat ihop där elever har noll repekt mot sina lärare, där barn skiter i tillsägningar från vuxna m.m. Jag är enormt FÖR att överbrygga generationsklyftor med RESPEKT och bra kommunikation vilket oftast saknas i egosvenskens liv där man på sin höjd ringer ibland och tittar in vid födelsedagar (jag vet att jag generaliserar men många svenska lever i sin egen bubbla, ser tillsynen av sina föräldrar som ett nödvänigt betungande ont, har inte tid för någon annan än sig själv och sina intressen). Jag kan inte svara för Persianbride2009 men när jag frågar om råd så har jag med dessa råd i övervägningen och speciellt min pappa frågar jag om råd i allt från lägenhetsbyte, val av studier och andra stora beslut. Inte för att hans ord är lag men som hon säger så känner han mig och är mer objektiv än jag och mina känslor i stundens hetta. Han har inte alltid rätt men jag vill gärna höra hans åsikt. Tycker många kör för mycket av sitt eget race. Skulle kanske inte tjata igenom min vilja men skulle heller inte göra något som den jag bett om råd verkligen avråder mig till. Skulle inte heller tvinga mig in i något jag inte vill pga någon annans åsikt. I slutändan är det ändå jag som fattar besluten som rör mitt liv men skulle inte för nåt i världen vilja vara utan de pelare som stöttar (inte störtar) upp mitt liv!

• chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 14:08:24 följande:
    Jag håller med precis allt du skriver... men jag skulle ändå inte vilja att min M2B frågar min far om min hand. Jag flyttade hemifrån för 20 år sedan och har på grund av jobb, studier och nu på grund av kärlek bott på helt andra orter i landet. Jag ringer dock till mina föräldrar varje dag eftersom jag tycker om att prata med dem och jag frågar dem ofta om råd i olika saker.Sund respekt för både föräldrar och lärare saknas i samhället. Det är säkert ett resultat av en frigörelsekamp = man var så ofri innan så nu har pendeln slagit över helt åt andra håller istället för att stanna i ett mer "lagom" läge.
    Vi är ju i lite olika faser i livet också. Jag är 22 och har bott hemma ändå tills vi gifte oss så för mig så var det att gå från "pappas tak" till "makens tak" MEN min man frågade inte min pappa om lov och ville inte heller göra det men OM han hade gjort det så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse" då vi båda vill ha en bra relation till våra och varandras föräldrar. Men han jobbar ihop med min pappa så min pappa kände på sig att han skulle fria "den" där kvällen ändå och noterade ringarna på en gång och var glad för vår skull..

Men det är ju lite olika vilken kultur man är ifrån. Tycker vissa här inne går lite för hårt på andra kulturer för tillfället. Även om ni inte håller med och JA i vissa/många delar av världen förekommer kvinnoförtryck men om kvinnan i fråga VILL gifta sig med mannen så är det väl upp till dom om han vill fråga hennes far om lov för traditionens skull? Tror att, eftersom traditionen nu är som den är, tänk er vilken förolämpning om han INTE skulle fråga! Det skulle inte tolkas ( med förståelse) som att han inte tycker om traditionen utan som ren respektlöshet mot fadern till den han säger sig älska!
  • chamor

Tillägg: Och eftersom familjen är (eller iaf verkar mer prioriterad) viktigare än för många av oss västerlänningar så är en bra relation till sina svärföräldrar ett måste.

Att kvinnan inte frågar mannens släkt härstammar väl från att kvinnan ofta "lämnade" sin släkt för att bo i någonslags "kollektiv" med sin mans familj och innan han nu genom det förtryckande äktenskapet "kidnappade" henne till sin släkt så var det ju iaf en fördel om hennes pappa godkände detta (i sin trångsynthet) för hennes bästa - givetvis Att hon fick en stabil karl, återigen förhoppningsvis, som kunde försörja henne eftersom att faderns (och moderns) ansvar upplöstes när hennes överbeskyddande patriark ersattes en ny tyrann Stackars tjejen och stackars svärmor fick gilla läget bäst de kunde för att stå ut med varanadra och tur för dem att ingen hade frågat dem för då hade de blåvägrat båda två

• chamor
    Megi skrev 2008-10-16 14:25:01 följande:
    charmor: Asså ja är så imponerad av det du skriver :) Good Girl :) vi tänker ju såå lika men att jag inte orkar ta mej den tiden att skriva o förklara för människor som inte förstår sig på respekrt och kultur. Massa kramar till dej :)
    Tack! Jag blir så upprörd även om det inte är min "kultur" som angrips.. GRR.. Ser rött
  • chamor

Läs min kommentar på det...

Sebastiána skrev 2008-10-16 14:31:24 följande:
    Fast i det här fallet frågar man ju bara hennes föräldrar. Hon ber ju inte sin blivande svärmor om sonens hand...ju...
  • chamor
    Ore skrev 2008-10-16 14:34:29 följande:
    Fast den historiska bakgrunden till att man överhuvudtaget ber om någons hand hoppas jag att alla är medvetna om. Varför man vill upprätthålla den sedan nu, när den helt saknar praktisk betydelse (dvs det spelar ingen roll om ens pappa svarar ja eller nej, alternativt man är säker på att han svarar ja oavsett för annars skulle han inte respektera att man själv får välja sin make) är det jag undrar över? Och om man nu av någon outgrundlig anledning vill upprätthålla den, genom att bokstavligen frågan föräldrarna om lov att få gifta sig med ens tilltänkta, varför är det då bara mannen som ska fråga kvinnans föräldrar om lov, och inte tvärtom. För numera skaffar man ju vanligtvis en egen gemensam bostad, och bor inte resten av livet med mannens släktingar... Och i så fall vore det ju rimligt att se till att ha båda föräldrarnas välsignelse till giftermålet?
    Klart man frågar båda föräldrarna men en annan kvarlevande tradition i vissa kretsar är att "mannan är kvinnans huvud" och tar de stora besluten. Traditioner tar lång tid att bryta och även om traditionen i sig försvinner så hoppas jag att det förpestande svenska respektlösheten kommer tillbaka i viss mån och i sundhet till vårt luftslott till jämlika samhälle... MEN inte alla här inne lever i sammanhang där traditionen saknar betydelse och du får tycka vad du vill men denna tradition kan vara väldigt viktig för framtida goda relationer. Att, för det är en "felaktig" tradition äventyra framtida goda relationer kanske inte alltid är värt priset. Tänk inte så svenskt, jämställt och högtravande hela tiden
  • chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 14:38:45 följande:
    = han hade inte bett om din hand utan hade tänkt berätta för din pappa att han tänkt fria.
    Se det hur du vill. Men hade min pappa "vägrat" hade nog min man respekterat honom så mycket att han funderade igenom detta än en gång innan han gjorde slag i saken. Om pappa hade vägrat hade han troligen haft någon orsak till det. Men tror du har en annan syn på vad jag menar med "välsignelse" också. Jag menar det som att pappa i så fall hade stått bakom min m2b i det beslutet.
  • chamor

J D skrev 2008-10-16 14:57:39 följande:

Det här ämnet togs upp i uppenbart syfte att diskutera ämnet principiellt vilket innebär att så också sker. Ingen har något att göra med den andres personliga val på det privata planet utan det bestämmer man själv. Eftersom det här är ett diskussionsforum är det dock helt legitimt att diskutera sakfrågan som består i huruvida man anser det vara korrekt att ens blivande fästman frågar förälder/föräldrarna om ens hand.Jag påminner härmed alla att hålla sig till sakfrågan och inte gå till kulturella angrepp (åt något håll) även om kulturens inverkan naturligtvis måste kunna diskuteras från ett principiellt plan.
    Bra och tack
  • chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 15:06:53 följande:
    Tror att du har rätt. Frågan gäller om killen ska be tjejens pappa om hennes hand = be om lov att få gifta sig med henne. Vi är många som är emot det av flera skäl.En helt annan sak är att man berättar för föräldrarna att man planerar att gifta sig och ber om deras välsignelse. Då kan man också få ett nej, men man kan i så fall gifta sig ändå - utan deras välsignelse om man vill. De flesta föräldrar skulle förmodligen säga ja.
    Tack och bra skrivet
  • chamor
    MulleNuh skrev 2008-10-16 15:20:06 följande:
    haha ja jag har också hittat mig en lugn norrbottning. Älskar deras dialekt!! Eller hur Vi2iJuli!?
    Älskar också norrländska! Lyckades förälska mig i en norrländsk player för några år sedan vilket var olyckligt men hittade sedan min drömprins i min bästa kompis.. Haha.. Gräset är inte grönare på andra sidan eller.. Ibland så ser man inte skogen för alla träden :P
  • chamor

Men norrländskan älskar jag.. Suck suck.. Saknar den..

• chamor
    Megi skrev 2008-10-16 15:24:47 följande:
    hahahah så kul, brist på argument?? hehehehh! du har nog brist på kunksap!!!anne på grönkulla skrev 2008-10-16 15:08:17 följande:
    Lite väl sandlåda nu va?
  • chamor

Tyckte tråden var trevlig, upprörande, irriterande och alldeles underbar Och då avskyr jag att diskutera! :P

• chamor
    MulleNuh skrev 2008-10-16 16:14:17 följande:
    Jag har inte uppfattat dig som elak, men däremot har jag uppfattat dig som man!! Vet ej varför.. haha
    Var också HELT övertygad om att dy var en man
  • chamor

Jag vet inte men tyckte det var otroligt tydligt... Haha.. Namnet delvis tror jag... Typ Ove

Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?