Ska han be pappa om min hand?
Önskar min hade gjort det
Önskar min hade gjort det
Nu vet jag inte vad hon menar med att tjata men jag är emot den "förakt" som ofta visas mot ordet respekt, här på BT och i samhället. (Tänk nu sund respekt). Jag tycker det är fel på det "fria" samhälle vi har funtat ihop där elever har noll repekt mot sina lärare, där barn skiter i tillsägningar från vuxna m.m. Jag är enormt FÖR att överbrygga generationsklyftor med RESPEKT och bra kommunikation vilket oftast saknas i egosvenskens liv där man på sin höjd ringer ibland och tittar in vid födelsedagar (jag vet att jag generaliserar men många svenska lever i sin egen bubbla, ser tillsynen av sina föräldrar som ett nödvänigt betungande ont, har inte tid för någon annan än sig själv och sina intressen). Jag kan inte svara för Persianbride2009 men när jag frågar om råd så har jag med dessa råd i övervägningen och speciellt min pappa frågar jag om råd i allt från lägenhetsbyte, val av studier och andra stora beslut. Inte för att hans ord är lag men som hon säger så känner han mig och är mer objektiv än jag och mina känslor i stundens hetta. Han har inte alltid rätt men jag vill gärna höra hans åsikt. Tycker många kör för mycket av sitt eget race. Skulle kanske inte tjata igenom min vilja men skulle heller inte göra något som den jag bett om råd verkligen avråder mig till. Skulle inte heller tvinga mig in i något jag inte vill pga någon annans åsikt. I slutändan är det ändå jag som fattar besluten som rör mitt liv men skulle inte för nåt i världen vilja vara utan de pelare som stöttar (inte störtar) upp mitt liv!
Tillägg: Och eftersom familjen är (eller iaf verkar mer prioriterad) viktigare än för många av oss västerlänningar så är en bra relation till sina svärföräldrar ett måste.
Att kvinnan inte frågar mannens släkt härstammar väl från att kvinnan ofta "lämnade" sin släkt för att bo i någonslags "kollektiv" med sin mans familj och innan han nu genom det förtryckande äktenskapet "kidnappade" henne till sin släkt så var det ju iaf en fördel om hennes pappa godkände detta (i sin trångsynthet) för hennes bästa - givetvis Att hon fick en stabil karl, återigen förhoppningsvis, som kunde försörja henne eftersom att faderns (och moderns) ansvar upplöstes när hennes överbeskyddande patriark ersattes en ny tyrann
Stackars tjejen och stackars svärmor fick gilla läget bäst de kunde för att stå ut med varanadra och tur för dem att ingen hade frågat dem för då hade de blåvägrat båda två
Läs min kommentar på det...
J D skrev 2008-10-16 14:57:39 följande:
Men norrländskan älskar jag.. Suck suck.. Saknar den..
Tyckte tråden var trevlig, upprörande, irriterande och alldeles underbar Och då avskyr jag att diskutera! :P
Jag vet inte men tyckte det var otroligt tydligt... Haha.. Namnet delvis tror jag... Typ Ove