EllaM skrev 2008-10-17 09:40:04 följande:
Oj, hoppsan, allt text kom visst inte med!Det jag menar med visa respekt härinne är, att ingen egentligen tycker att det ena är mer fel eller rätt för någon annan, bara vad som är mer fel eller rätt för en själv? Elelr har jag missuppfattat det?För mig känns det i vart fall helt fel om min man skulle be om min hand (och traditionen i Sverige är att han gör det innan han friar), men jag respekterar de som av kulturella eller andra skäl vill göra det. Jag förstår inte varför man vill göra det på det gamla svenska sättet, men jag respekterar de som vill det.Jag tror ingen hävdar att männen går över våra huvuden om han ber om brudens hand. Speciellt inte om brudparet gör det i efterhand gemensamt (fast efter vad jag förstår är denna tradition annorlunda än den gamla svenska traditionen).Jag håller med alla som skriver om respekt härinne, att det är viktigt att visa sina föräldrar och sin familj respekt! Det kan man bland annat göra genom att acceptera den andra partens kultur. Det är också viktigt att vi visar varandra respekt härinne, att vi repsekterar varandras åsikter och inte drar förhastade slutsatser. Jag tycker att det är jätteintressant att få höra er allas åsikter i sakfrågan!
Jo, men det är en viss j-vla skillnad på at respektera varndras åsikter än att försöka omvända åsikterna.
Om JAG vill göra på detta sättet, visst, jag kan ta att folk ifrågasätter varför, MEN det räcker tydligen inte med ett "ja, men vi VILL ha det så" bara utan då ska man få förklarat för sig att det stider mot vigselordningen, att det är en kvarleva från bondesamhället etc.
Det är INTE respektfullt att bete sig så!
Om det nu sticker så mkt i allas ögon, varför har inte Svenska kyrkan förbjudit det då?