• MulleNuh

Ska han be pappa om min hand?

Jag har också skrivit om detta på många ställen innan.

Nu gjorde han aldrig det, men han hade tänkt! Och anledningen till att han ville fråga var mer ett sätt att berätta för min pappa att vi ska gifta oss.

Nu är det så att min pappa ÄLSKAR min snuff så tanken var mest att göra honom rörd.

• MulleNuh

Skulle min kille fråga pappa så hade det INTE varit för att få ett ja i den bemärkelsen att han får tillåtelse.

Han skulle fråga för att först o främst berätta att vi ska gifta oss och för det andra se pappas lycka att hans hopplösa dotter ÄÄÄNTLIGEN ska gifta sig.

• MulleNuh

Ja! Alltså han skulle inte säga: Käre du! Får jag din tillåtelse att viga din dotter?!
    Nä han skulle ha sagt med glimten i ögat: Du! Är det ok om jag gängar mig med din dotter?! hohoho, klapp på axeln, knäcker en öl osv.

Och nu tänker kanske du: ja men var är skillnaden?! Bara att orden (och fräschheten) är lite annorlunda.

Jo, skillnaden är att både han, jag och min pappa VET hur vi alla tänker och är som människor och att den frågan INTE är så allvarligt ställd.

Förstår ni hur jag menar? Eller hör ni bara blaha blalala..

Ore skrev 2008-10-16 14:17:15 följande:
    Fast då kan man ju lika gärna berätta det för honom, efter att man bestämt sig.
  • MulleNuh

Oj jag har aldrig nånstans nämnt att jag tycker det är viktigt att han frågar min pappa.. Never ever har jag sagt det.

feministbrud skrev 2008-10-16 14:31:26 följande:
    Det är klart att det är stor skillnad! Det sistnämnda låter ju lite som ett skämt och mycket lättsamt. Min fråga är bara varför du tycker att det är så viktigt att din man fågar din pappa före han frågar dig?
  • MulleNuh

Grejen med min pappa.. (jag har tjatat sönder BT med min pappa känns det som!

Jag har alltid varit en hopplös brud! Haft killar hit o dit och aldrig fastnat för någon! En massa blaha blaha bara.
    Jag har även varit ganska deppig i mitt liv, och detta har tagit kol på min pappa nästan.

Pappa har varit så rädd att jag aldrig skulle hitta någon bra kille som jag älskar och att han då givetvis älskar mig tillbaka.

Så NU! Tadaaaa, så har detta hänt! Kors i taket broder! Min pappa är gladare än jag över detta kommande bröllop.

Det är också därför jag väldigt gärna har velat ha min pappa involverad i själva vigseln. Han grät när jag skulle flytta ihop med min karl och han grät när vi fick barn och han GRÄT när vi sa att vi skulle gifta oss.

DÄRFÖR är min pappa viktig! SÅÅ viktig.

Pappa har varit mitt allt.

• MulleNuh

Nej, grejen var att jag ändå sabbade allt. Jag ringde ju pappa och berättade 1 minut efter att vi bestämt oss för att gifta oss!
    Men annars hade vi ju båda varit där och berättat.

Ore skrev 2008-10-16 14:42:23 följande:
    Det kan jag förstå. Men skulle i så fall inte ett perfekt scenario varit att ni tillsammans träffade din pappa och berättade att ni skulle gifta er (kanske var så ni gjorde, vad vet jag). Så hade ni båda kunnat se hur glad han blev... Man behöver ju inte blanda ihop det med "fråga om lov" innan frieriet...
  • MulleNuh

hahaha.. För första gången har JAG satt mig med popcorn och inte sagt så mycket..

• MulleNuh

haha ja jag har också hittat mig en lugn norrbottning. Älskar deras dialekt!! Eller hur Vi2iJuli!?

Sebastiána skrev 2008-10-16 15:18:03 följande:
    Lite OT. Mina föräldrar är väldigt glada att jag träffat den här killen, fast han bor i Norrland (jag kommer från Skåne). Han är så rar och omtänksam och stabil. Precis vad jag behöver (en trygg norrlänning är aldrig fel)Tidigare var jag ihop med en riktig slyngel. Jag älskade denna slyngel, trodde jag i alla fall. Min mamma gillade honom aldrig, inte min syster heller. Nu efteråt förstår jag verkligen varför. Däremot kan jag inte förstå vad jag såg hos honom. Och det är klart, om jag nu hade gift mig med honom hade jag verkligen begått ett misstag. Nu insåg jag det själv så det var ingen fara
  • MulleNuh

VA?! Finns det norrländska players?! haha hade jag ingen aning om!

chamor skrev 2008-10-16 15:25:55 följande:
    Älskar också norrländska! Lyckades förälska mig i en norrländsk player för några år sedan vilket var olyckligt men hittade sedan min drömprins i min bästa kompis.. Haha.. Gräset är inte grönare på andra sidan eller.. Ibland så ser man inte skogen för alla träden :P
  • MulleNuh

Jaha nu är mina popcorn slut iaf..

• MulleNuh

Ja jag tycker också stämmningen är lite väl arg här inne.

• MulleNuh

jaha,... dumdidum.. Vad händer nu då?!

• MulleNuh

Jo, det lät väl som en ganska bra sammafattning. Eller jag kan ju bara tala för mig själv.
    Jag är en väldigt, och då menar jag väldigt lättsam person och tar inte vissa saker på så värst stort allvar. Och det är väl saker jag inte vet så mycket om.

Ore skrev 2008-10-16 15:49:58 följande:
    Jaa... Vet inte riktigt. Precis som Sebastiana säger så är vi nog egentligen ganska överens... Men som jag har uppfattat det så har du Mulle Nuh, Persianbride2009, Vi2iJuli och Chamor uttryckt att de tycker det är respektfullt och/eller trevligt att be att föräldrarna godkänner giftermålet (dock i efterhand, inte som att det skulle förändra erat beslut egentligen). Vilket gänget som tycker att man själv väljer vem man ska gifta sig med och att det är diskriminerande om man skulle be någon annan om lov tycker är helt ok, för det är ju egentligen inte en fråga utan mer ett sätt att få bekräftelse på att föräldrarna är glada, typ. Sedan finns det Megi som mest verkar ha skrikit om att man ska få bestämma själv, vilket man givetvis får... Jag minns inte om hon uttryckt någon egentlig åsikt i övrigt?
  • MulleNuh

Jag har inte uppfattat dig som elak, men däremot har jag uppfattat dig som man!!
    Vet ej varför.. haha

Ore skrev 2008-10-16 16:12:10 följande:
    Jag är också ganska lättsam egentligen, men när jag diskuterar är jag oftast allvarlig. Jag har lärt mig att diskussion förs mest effektivt utan en massa gulligull, jag framför gärna mina åsikter rakt på sak utan krusiduller. Funkar dessutom väldigt bra i den mansdominerade miljö där jag jobbar, i min familj och bland de kompisar jag omger mig med. Förstår man inte hur den andra menar frågar man, innan man bestämmer sig för att den andra har uttalat sig kränkande.Jag tycker det är jättetråkigt att Persianbride2009 lämnade diskussionen, hon hade ett intressant perspektiv. Och jag passar på och be om ursäkt om någon uppfattar mig som elak, när jag försöker framföra mina argument. (Obs, inte påtvinga er dem, även om jag givetvis hoppas att ni tänker "aha, så det var så hon menade, ja det har hon ju litet rätt i" även om ni inte verkade ha samma åsikt innan diskussionen...)
  • MulleNuh

hahaha..
    Ja jag blev uppfattad som kille för nån vecka sen av en byggarkille!!!

Ore skrev 2008-10-16 16:19:46 följande:
    Ja, det är helt okej för mig att bli uppfattad som man av folk som inte sett mig. Annars hade jag kanske blivit litet putt
  • MulleNuh

haha jo hoppas han hade glömt sina brillor hemma!

jaha vad jobbar du med om jag får fråga??

Ore skrev 2008-10-16 16:25:22 följande:
    Hmmm... Hade han dålig syn, tro?Några av killarna på jobbet hade som sin "grej" att hitta på ett nytt smeknamn på mig i princip varenda vecka... Chefen, solstrålen, metallica och allt vad det nu var... Men när de kallade mig mamma mu (jag har inga barn) var jag tvungen att fråga om jag såg ut som en kossa. De vred sig av skratt...
  • MulleNuh

Om vi säger så här då! Ja jag är underlägsen mot min man! Ja han måste be om min hand!

Vad händer då?

• MulleNuh

Ja fy! Det tycker jag också.. Hemska tanke.

Tänk att det faktiskt fortfarande år 2008 är så för vissa!?

didis skrev 2008-10-16 20:29:48 följande:
    Då tycker jag att det är sorgligt men ditt handlande (maken ber om din hand, brudöverlämnade etc) blir i allafall logiskt.
  • MulleNuh

Fast det där var lite hårt tycker jag.. Varför ska hon behöva försvara sig?
    Ni delar ju bara inte samma åsikt.

feministbrud skrev 2008-10-17 10:03:56 följande:
    Jag är helt övertygad om att ingen här inne kan omvända dig. Det är inte därför vi diskuterar. Och om du känner att du inte vill försvara dig så undrar jag varför du inte drar dig ur diskussionen.
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?