-
Detta inlägg kunde lika gärna jag skrivit, så mycket håller jag med det!PennyJenny skrev 2008-10-16 08:59:16 följande:Aldrigt att jag hade accepterat det! Never! Lika lite som jag gillar tanken på brudöverlämning. Jag är och förblir min egen person och mig äger ingen (utom banken och CSN på grund av alla lån men det är en annan sak ) och då är det bara mig och ingen annan än mig som man frågor om giftemål. Lika lite lämnas jag över som en ägodel. Jag älskar klassiska romantiska gester. Jag älskar att få blommor, överraskas med en middag eller spontant få en prensent. Jag gillar lika mycket att ge allt detta tillbaka. Men min gräns går vid sånt som be om ens hand och liknande. Det är inte utan symbolik och jag tycker att det är fel att inte oxå ta i beaktande att man faktiskt blir bärare av den symboliken och legitimerar den. Man kan inte bara frånse att saker och ting är laddat med värderingar och symbolik och säga att nu har jag neutraliserat dem och laddat dem med mina egna värderingar och symbolik. Så för mig är det oförenligt att påstå sig vara jämställd och vilja att ens man delar på vardagen med en på ett självklart sätt och i nästa andetag tycka att det är så gulligt med att han ber om ens hand hos pappa och att pappa överlämnar en.
-
Understryker också gärna det som Didis skrev:
"Håller om om att antingen har det betydelse dvs föräldrarna godkänner verkligen äktenskapet och kan säga nej till mannen eller också är det bra ett skådespel och till vad nytta då?"
Jag kan inte förstå på vilket sätt man kan visa respekt genom att spela upp en meningslös sketch?
-
Jag är vuxen nog att inse att mina föräldrar vet mycket. Jag är också vuxen nog att veta att de inte vet allt. Även om de har mycket erfarenhet så vet de inte allt, och saker och ting är inte heller konstanta. Det sättet de gjorde saker på var kanske bäst då, men inte nu.
I den version av svensk kultur som jag är uppvuxen i har jag också respekt för mina föräldrar. Men det verkar ändå skilja sig litet från din situation.
"Jag har ALLTID frågat om saker jag velat göra och han har fått tid att tänka fram ett svar. Sedan har jag ägnat timmar åt att tjata och övertala honom att förstå min del av saken. ... Genom att fråga min pappa (och mina andra föräldrar, har 4 stycken=) visar jag honom att jag bryr mig om att i varje fall höra hans åsikter!
"
Jag har inte sedan jag blev myndig försökt övertala mina föräldrar om jag vill göra något. Det har inte behövts. De vet att jag har rätt att göra som jag vill. Jag ser ingen anledning till att jag skulle tjata. Och eftersom du ändå ofta "tjatar" igenom att du ska få som du vill så respekterar du ju inte hans första åsikt...
"Om min pappa hade ogillat min m2b hade han ändå sagt exakt samma sak. Det handlar inte om att han får säga nej eller ja för att han gillar eller ogillar min partner utan det handlar om att han är äldre, han ett ton mer erfarenheter än vad jag har och han har rätt att få veta om dessa stora beslut."
Jag skulle aldrig uttrycka det som att mina föräldrar har rätt att veta. Jag vill att de ska veta. Därför berättar jag. I övrigt så tror du att han sagt samma sak om din m2b oavsett vad han tyckte. Då är åsikten betydelselös, och du hade lika gärna kunnat berätta att ni ska gifta er, som att ni frågat.
"För oss är detta konstant, det spelar ingen roll om vi blir 18 eller inte, vi är deras barn hela livet och våra föräldrar har alltid mer visa ord än oss. Vishet ligger i erfarenhet och det är ett privilegium att ha föräldrar i livet som man är så pass nära och kan dela med sig med av sina känslor och tankar."
Jag är också mina föräldrars barn, men jag är vuxen nog att veta när jag vill ha deras råd och inte. Jag tycker det är respektlöst att be om råd om jag inte vill ha råd. Jag behöver alltså inte tjata igenom min vilja, om mina föräldrar inte tycker som jag. Jag säger helt enkelt att "jag har hört vad ni säger, men kommer ändå inte göra så eftersom jag anser att mitt sätt är bättre". Det innebär dessutom att visar det sig att mitt sätt var sämre, så får jag skylla mig själv.
Kan dessutom tillägga att mina föräldrar är stolta över att ha fostrat barn som kan fatta kloka beslut utan deras inblandning. Det betyder som sagt inte att vi aldrig frågar om råd...
-
Chamor och Vi2iJuli, tycker ni på fullt allvar att det som Persianbride2009 beskriver är att ha respekt för sina föräldrar. "Tjata igenom " sin vilja, om inte förälderns åsikter och råd passar en, och att alltid be om råd även om man struntar i råden man får?
-
Tydligen finns det en del som tycker att det är ett tecken på respekt mot kvinnans föräldrar att mannen ber om deras dotters hand... Även om svaret är betydelselöst...EllaM skrev 2008-10-16 13:53:22 följande:Men alltså - om man ber om någons hand, dvs frågar om man får gifta sig med dottern - så måste det ju ändå betyda att man på ett eller annat sätt efterfrågar ett ja eller nej (är man så osäker att man behvöer råd kanske man ska vänta helt med att tänka på att fria). Eller? För annars är det ju inte att fråga eller be om någons hand. Om man ändå tänker fria även om pappan/föräldrarna säger nej så har det ju ingen betydelse att fråga om kvinnans hand. Eller hur? Då respekterar man ju inte svaret.Jag tycker att det är betydligt bättre att i så fall informera! Antingen - som ju är vanligt i Sverige - att man samlar familjerna och berättar att "vi har tänkt gifta oss, och vi hoppas att ni är glada för vår skull och ger oss er välsignelse" eller att killen kanske informerar brudens föräldrar innan själva frieret på samma sätt. Istället för att fråga alltså.För om frågans svar saknar praktisk betydelse, varför fråga över huvud taget?
-
Jo, fast jag såg många brister i inlägget som Persianbride2009 skrev och mycket som jag tolkar som "spelad" respekt, dvs något man gör för att ge sken av respekt, inte för att man verkligen känner respekt.
Jag kan ärligt talat inte minnas om jag frågat mina föräldrar om råd i alla avseenden angående studier, stora inköp och liknande, jag tycker att jag för en ständig dialog med dem, där de ständigt kan kommentera eller påpeka något som jag kanske har missat. Men inte sjutton struntade jag i min ensamma utlandsresa för att mamma var orolig, när jag själv inte var det. Däremot respekterade jag hennes oro, och hörde av mig till dem varannan dag.
Annars håller jag helt med dig, chamor, att det är ett stort problem med elevers bristande respekt mot lärare och deras tillsägelser. Av egen erfarenhet vet jag dock att i många fall stöttas denna respektlösheten av föräldrarna.
Mina föräldrar är inte så gamla att de behöver "tillsyn" utan jag umgås med dem för att jag vill det. Jag och mamma delar fritidsintresse, vi träffas ofta mer än en gång i veckan. Jag och pappa träffas också ganska ofta, så gott som varje vecka. Det fåtal av mina vänner som inte vill tillbringa tid med sina föräldrar, av egen fri vilja, har uteslutande dåliga minnen från uppväxten, och tycker alltså att det är jobbigt att träffa föräldrarna. Men gör det oftast "som ett nödvändigt ont" för att ändå visa någon form av respekt, och inte oåterkalleligt klippa banden. -
Fast då kan man ju lika gärna berätta det för honom, efter att man bestämt sig.MulleNuh skrev 2008-10-16 14:06:56 följande:Skulle min kille fråga pappa så hade det INTE varit för att få ett ja i den bemärkelsen att han får tillåtelse.Han skulle fråga för att först o främst berätta att vi ska gifta oss och för det andra se pappas lycka att hans hopplösa dotter ÄÄÄNTLIGEN ska gifta sig.
-
Jag är absolut inte insnöad... Jag har bara svårt att förstå poängen med att göra saker som inte har någon praktisk mening, men som symboliserar en otroligt gammaldags syn på kvinnan.Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:13:48 följande:Hahaha, jaa jag ger faktiskt upp nu.Dom verkar vara så insnöade å verkar inte fatta vad vi menar HUR många gånger man än förklarar."Kvinnoförtryck, bondesamhälle, jadajadajada"Skönt att man i slutändan gör som man vill.
Om man inte frågar om lov, hur uttrycker man sig då om man frågar? Att bjuda in föräldrarna för att de ska få träffa varandra, och informera dem om att man ska gifta sig är väl jättebra. Men om inte din blivande man frågar dina föräldrar om lov att gifta sig med dig, så har han ju inte "bett om din hand". Då berättar ni ju för dem. Det är ju inte samma sak, då sker ju ingen "fråga om lov"-grej. Då är det ju bara att hoppas att föräldrarna gratulerar och hälsar ens blivande välkommen i familjen, och att ens blivandes föräldrar hälsar en själv välkommen. -
Fast den historiska bakgrunden till att man överhuvudtaget ber om någons hand hoppas jag att alla är medvetna om. Varför man vill upprätthålla den sedan nu, när den helt saknar praktisk betydelse (dvs det spelar ingen roll om ens pappa svarar ja eller nej, alternativt man är säker på att han svarar ja oavsett för annars skulle han inte respektera att man själv får välja sin make) är det jag undrar över?chamor skrev 2008-10-16 14:25:30 följande:Tillägg: Och eftersom familjen är (eller iaf verkar mer prioriterad) viktigare än för många av oss västerlänningar så är en bra relation till sina svärföräldrar ett måste. Att kvinnan inte frågar mannens släkt härstammar väl från att kvinnan ofta "lämnade" sin släkt för att bo i någonslags "kollektiv" med sin mans familj och innan han nu genom det förtryckande äktenskapet "kidnappade" henne till sin släkt så var det ju iaf en fördel om hennes pappa godkände detta (i sin trångsynthet) för hennes bästa - givetvis Att hon fick en stabil karl, återigen förhoppningsvis, som kunde försörja henne eftersom att faderns (och moderns) ansvar upplöstes när hennes överbeskyddande patriark ersattes en ny tyrann Stackars tjejen och stackars svärmor fick gilla läget bäst de kunde för att stå ut med varanadra och tur för dem att ingen hade frågat dem för då hade de blåvägrat båda två
Och om man nu av någon outgrundlig anledning vill upprätthålla den, genom att bokstavligen frågan föräldrarna om lov att få gifta sig med ens tilltänkta, varför är det då bara mannen som ska fråga kvinnans föräldrar om lov, och inte tvärtom. För numera skaffar man ju vanligtvis en egen gemensam bostad, och bor inte resten av livet med mannens släktingar... Och i så fall vore det ju rimligt att se till att ha båda föräldrarnas välsignelse till giftermålet? -
Visst kan det vara litet skillnad på kulturer. Men vi är i Sverige, och enligt den svenska kulturen så är det kvinnan som väljer om hon vill gifta sig eller inte. Vad föräldrarna tycker saknar praktisk betydelse. Och då skulle jag bli irriterad om mina föräldrar visste om ett kommande frieri innan mig...Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:24:48 följande:Exakt, tack, huvudet på spiken! :)så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"Det är ju DET vi försöker säga er, precis som chamor skriver!!