• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • Aleta

Persianbride2009 och Vi2IJuli har ju på olika sätt anknytningar till en kultur som inte liknar den vi har här. Därför blir jämförelserna lite svårare att göra/acceptera tror jag.

Ingen här påstår väl att Iran och Sverige har samma grundsyn på kvinnor och deras självständighet?
    En kvinna i Iran idag kan inte bete sig på samma sätt som en kvinna i Sverige idag. Givetvis så finns mycken symbolik kvar där borta som vi idag kallar gammaldags (och ibland tydligen charmig).
    Att be om en flickas hand är väl ett typexempel på detta.

Kvinnor i Norden har haft en särställning i samhället betydligt längre än i stora delar av övriga världen. Varför? Vet inte, vi har varit färre här och varje person har kanske betytt mer som individ är en teori.

Om vi betraktar t ex arvsrätten och jämför lite så kan vi se att
    redan på medeltiden ärvde präst- och borgardöttrar lika mycket som sina bröder här i Sverige. (Adels- och bonddöttrar ärvde lite mindre än bröderna.)

Jämför vi runt samma tidsera i islamska länder så bestämde profeten Muhammed att kvinnors arvsrätt skulle vara hälften av männens. Det var på den tiden ett stort framsteg eftersom kvinnorna ofta tydligen inte hade arvsrätt alls.

Man kan alltså om man vill dra slutsatsen att kvinnorna här har varit friare under en längre tid. Därmed har även seder som har visat på kvinnans ofrihet urholkats till symboliska handlingar och så småningom fallit bort helt. Kanske kommer detta även att hända i andra kulturer i framtiden.

Vad som än händer så är det många som vill värna om sin särställning som individ och inte måla upp bilder av motsatsen för att det är gulligt och gammaldags.
    Att återinföra det skulle ju för oss vara en tillbakagång.
    Lever man däremot med en sådan kultur så innebär en vägran att utföra ritualen att man startar en revolution.
    Helt olika utgångspunkter med andra ord.

Åldern spelar säkerligen en viss roll också. Som jag skrev i TS så har jag varit med om detta när jag var ung och då reflekterade jag inte över det. Den erfarenhet jag gjorde fick mig dock att dra öronen åt mig och fundera över ett och annat.

• Aleta
    Megi skrev 2008-10-16 15:24:47 följande:
    hahahah så kul, brist på argument?? hehehehh! du har nog brist på kunksap!!!anne på grönkulla skrev 2008-10-16 15:08:17 följande:
    Sluta med personliga påhopp tack!

Vi diskuterar en sakfråga och det finns ingen anledning att ta åt sig personligen.

Kom med lite välformulerade och intressanta synpunkter som Persianbride2009 istället.

Jag har satt på mer popcorn tjejer...för jag har inte sett några killar i debatten ännu...
  • Aleta

Titta vilken bra sida jag hittade med beskrivningar över olika bröllopstraditioner mest svenska och anglosaxiska och hur man kombinerar dem på ett smidigt sätt!
    www.vigselringen.com/andralander.html

I judisk tradition går tydligen brudparet in tillsamman med båda sina föräldrar samtidigt. Lite trångt, men det kanske vore något? Då hedras ju verkligen alla!

• Aleta
    Sebastiána skrev 2008-10-17 15:13:40 följande:
    Mycket intressant!
    [/citat]
    EllaM skrev 2008-10-17 16:03:39 följande:
    [citat]
    Åh, det var ju en jättebra sida!!
    Nu behöver vi bara länka till den istället för att förklara och förklara och förklara.
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?