Inlägg från: lillabruden |Visa alla inlägg
  • lillabruden

Be gästerna betala istället för pressent!?

vi ska inte heller ha presenter för vi har redan allt vi behöver... vi har sagt gång på gång detta till folk som frågat redan nu men det är inte så populärt bland våra släktingar tydligen.... vi har funderat på en låda där gästerna kan lägga kuvert med valfri summa eller ett kort med välönskningar. också ska vi fixa så dem som vill kan ge resecheck till vår bröllopsresa...

att ta betalt för maten istället för paket tycker jag är en bra idé och inte ohyfsat om man förklarat varför man vill ha det så. det tar ju bort stress och press för en gäst att hitta present och alla vet hur dyrt det är med bröllop så dem borde tycka det är en bra idé själva att kunna hjälpa brudparet med det dem kanske behöver mest!

• lillabruden

Anja 1661; jättefina tips!! Tackar

• lillabruden

det är synd om folk tycker det är oförskämt att man tar betalt för maten istället för present...om man tänker på hur dyrt det är att gifta sig och vad bröllopspresenter egentligen kostar så tycker jag det jämnar ut sig.
    Man har ju aldrig ett bröllop där man valfritt får lämna present eller ej..det är liksom givet att man gör om det inte är så att man betalar för maten istället el. brudparet bett om inga presenter alls.

det finns ju dessutom vanliga fester som folk betalar för att gå på, så varför inte ett bröllop?

men alla får tycka som dem vill! jag tycker bara att ordet 'oförskämt' är väldigt starkt i sammanhanget..

• lillabruden

Det är ju det det handlar om, när man ger. Då vill man ge det som mottagaren vill ha.

Fint sagt!

MarianneL skrev 2008-10-26 02:06:28 följande:
    Jag skulle lika gärna ge present som betala kuvertpris.Som gäst till ett bröllop kännar jag ändå inte att det är jag som ska bjussas på något, utan att jag gärna vill ge npgot till paret som ska starta ett nytt liv.Göra det så enkelt för dom som möjligt alltså. Om det betyder att jag då betalar för kuvertpris istället för en present, no problem! Bara jag får vara med o glädjas åt dem.
  • lillabruden

Absolut måste alla få tycka vad dem tycker, men sidan går väl mer ut på att ha debatten också? Forum är ju lite för att diskutera mest..?

Sen är det väl inte sagt att man skriver i inbjudan 'Ge mig pengar eller present eller kom inte alls'
    Det kan ju vara så att dem olika sätten passar olika 'sällskap' (alltså gäster) Bjuder man bara släkt exempelvis, kan det vara naturligt för vissa att välja den ena eller det andra.

Vi ska uttrycka på inbjudan att vi inte vill ha presenter, men inte skriver vi att vi vill ha pengar utan det är mer muntligt till dem som tvunget vill ge oss något. Alla som känner oss och blir bjudna hade dessutom inte blivit stötta om vi tagit kuvertpris. Dem känner oss så pass väl och det är liksom ingen stor grej för dem.

Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?