• Masha

Be gästerna betala istället för pressent!?

lillabruden skrev 2008-10-26 01:02:24 följande:
    det är synd om folk tycker det är oförskämt att man tar betalt för maten istället för present...om man tänker på hur dyrt det är att gifta sig och vad bröllopspresenter egentligen kostar så tycker jag det jämnar ut sig.Man har ju aldrig ett bröllop där man valfritt får lämna present eller ej..det är liksom givet att man gör om det inte är så att man betalar för maten istället el. brudparet bett om inga presenter alls.det finns ju dessutom vanliga fester som folk betalar för att gå på, så varför inte ett bröllop?men alla får tycka som dem vill! jag tycker bara att ordet 'oförskämt' är väldigt starkt i sammanhanget..

Visst men det är inte dyrare att gifta sig än vad man väljer själv att det får kosta. Sen vad en bröllopspresent kostar kan ju vara väldigt individuellt. En del handlar för tusentals kronor och vissa handlar för runt hundralappen. Det finns ingen standardmodell för kostnaden. Väljer man att ha ett dyrt bröllop är det ju inte gästerna som skall stå för kostnaden. Sen finns det säkert vissa gäster som hellre lägger en slant i kuvertavgift än springer runt och letar presenter. Då är ju den modellen bra för dem. Det låter ibland, menar nu rent allmänt och inte just i denna tråden, som att man skall "köpa in sig" på bröllop och fester. Inte kul, tycker jag i alla fall, har hellre då en billigare fest och bjuder på kostnaden.
Svar på tråden Be gästerna betala istället för pressent!?