Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

Flygförseningar, vad har man för rättigheter?

Vi blev 12 timmar försenade när vi flög hem från Grekland förra året. Appollo ersatte oss med 200 kr/pers. Vi hade betalat resan med VISA-kortet så jag ringde dem, det visade sig att de i sin tur använder Folksam som försäkringsbolag med vilka vi även har vår hemförsäkring, vi blev ersatta med 2000 kr sammanlagt från dem.

• Tooticki
    T3ZZ skrev 2008-10-17 09:53:00 följande:
    Vi hade ingen försäkring me bolaget. Dom skicka hem ett inbetalningskort. Ring å hör med reseföretaget.
    Du har automatiskt en försäkring genom ditt VISA-kort och i vissa fall även genom din hemförsäkring.
  • Tooticki
    T3ZZ skrev 2008-10-17 10:06:10 följande:
    har mastercard. vet inget om hemförsäkringen eftersom ja bodde hemma hos föräldrarna då.
    Mastercard funkar på samma sätt som VISA.
  • Tooticki
    CeciliaA skrev 2008-10-17 10:17:38 följande:
    Fast de på Visa lär väl inte få veta något om min resa om jag inte anmäler förseningen? Verkar lite lustigt..Har iallafall kontaktat både länsförsäkringar och Visa nu och resebolaget då förstås.
    När jag ringde dem så kollade de upp det själva.
  • Tooticki
    silvera skrev 2008-10-17 10:33:26 följande:
    Vi har varit försenade på massor med resor, och man ska få pengar till mat, (oftast är det kuponger till mat, och telefon.Man ska vända sig till flygbolagets information, där de är skyldiga att ha en broschyr över hur man går tillväga, och vilka rättigheter man har som passagerare.Ett vanligt belopp är 250euro i nya resor, eller så brukar man kunna ta ut 150euro kontant. (ialla fall gäller summorna SAS och KLM)Eftersom min man jobbar utomlands, blir det många förseningar, och vi har kvitterat ut ett antal "gratisresor", så vi är ganska nöjda.Detta gäller inom EU i alla fall, men jag kan inte svara på hur det är utanför EU.www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transport.../
    Det gäller för reguljärflyg, inte charterresor.
Svar på tråden Flygförseningar, vad har man för rättigheter?