• Micaela

Svampinfektion, olivolja och lite annat...

Jag har fått svampinfektion och har idag tagit en tablett för att få bort skiten.
    Nåja, min fråga... Det där med att smörja in med olivolja innan man duschar, är det nåt jag kan börja med nu även om jag har svampinfektion eller ska jag vänta tills den gått över? Och olivolja är ju kallt, det kan väl inte vara så bra?

Sen så har jag läst så mycket foruminlägg på nätet (när jag fick svampinfektion så googla jag ju som sjutton!) om svamp som inte går över... Är det nån som kan lugna mig och säga att det oftast gör det? Jag vill inte ha det i flera månader eller år :(
    Dessutom har jag en kille nu och det är ganska nytt. Vill ju att det här snabbt ska gå över så vi kan börja ha sex igen :(

En sista fråga... Jag har funderat på varför jag fått det och nu undrar jag om det kan ha med oralsex att göra. Visst har jag fått det tidigare men aldrig så mycket och så länge som nu. Han kanske slickar bort alla mina goda bakterier?
    Vore enormt tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Svampinfektion, olivolja och lite annat...
  • sokkerstruten

Du behöver nog inte oroa dig! Svamp är för dem flesta något som man får en eller flera gånger i livet, och som går över med rätt creme eller tabletter. Det blir bättre!

• sokkerstruten

oj jag var inte klar...

svamp kan man få om man har ph rubbningar i underlivet, tvättar sig med tvål i underlivet, har för tajta byxor med string eller trosor med konstgjort matrial. Vissa har lättare för att få svamp än andra.

Jag skulle sbolut rekomendera att ni väntar med sex tills du är helt frisk. Så att hjärnan inte förknippar sex med smärta eller obehag. Detta kan sätta spöken senare som kan drabba sex lust m.m

Tvätta dig inte med tvål (det torkar ut och kan irritera oc rubba phvärdet) tvätta med olivolja, vad gör det om olivoljan är kall? Ha en liten flaska i duchen... eller använd barnolja eller köp intim tvätt på apoteket! Det blir bättre om tre fyra dagar ska du se!

• sokkerstruten

Hur länge har du haft det då?

• Micaela

Jag har haft det sen i torsdags och idag åt jag alltså tabletten... det är nog mest psykiskt det där med att svampen inte ska försvinna för att jag läst så mycket om det :)
    Jo jag tänkte mest att kallt förknippar jag med UVI, man ska ju t.ex. inte sitta på kalla stenar osv...

• sokkerstruten

det är ingen fara, sen i torsdags det är 4 dagar...svamp försvinner inte av sig själv, har du börja behandla idag så är det ju inte så kontsigt att du har haft det 4 dagar. Det försvinner om tre fyra dagar...som sagt det förvinner inte av sig själv...

du är bara nojjig! hehe :) Det är ingen fara med kall olivolja.. men ha olivoljan i duchen det är väl mycket enklare! ;)

• Micaela

haha men då härsknar den ju istället så det kan jag inte heller ;)
    Svamp försvinner kan väl försvinna av sig själv? Det står det på många internetsidor, bla sjukvardsradgivningen.se

• sokkerstruten

jag har aldrig min olivolja i kylen, och det funkar aldeles utmärkt. Sen kanske SKA ha den i kylen, men du ska ju inte äta den. Olivoljan är bra pga sina smörjande egenskaper, du kan lika gärna köra med barnolja om du nu måste ha olivoljan i kylen.

Ja jo men går "svamp" bort av sig själv på två dagar säg så kanske det mer handlar om förhöjt eller för lågt ph värde. Det får jag varje gång efter mens, och det försvinner. Det kallar jag inte för svamp... i bland så kör jag bara med lactal så försvinner det.

• Micaela

Ja det har du rätt i! Tack så jättemycket för alla svar! :)

• 200805

Blir lite fundersam.... Du har fått tabletter att äta skriver du? Det har jag aldrig hört talas om. Man brukar få vagiatorer + salva vid svampinfektion, men jag kan ha fel...

Som sokkerstruten skrev så ska man aldrig använda tvål, tighta kläder, konstmaterial mm mm.

• Ankan80

Man skall tydligen undvika socker och vitt mjöl...

• Mumriks blivande fru

Jag har haft upprepade infektioner i typ 15 år och har provat allt! Medel som har hjälpt är daktacort (som förvaras i kylen och därför lindrar lite också), tea tree oil blandad med barnolja eller olivolja.

Det enda som har hjälp mig i längden är att sluta med socker (som Ankan80 skriver: mjöl, potatis etc.) Jag slutade med det i Januari och har inte haft en infektion sen dess

• Micaela
    200805 skrev 2008-10-21 14:50:12 följande:
    Blir lite fundersam.... Du har fått tabletter att äta skriver du? Det har jag aldrig hört talas om. Man brukar
    Man kan få en tablett att svälja också... Mer smärtfritt och lättare ;)
    Tack för alla svar! :) Jag har alltid ätit enligt GI, alltså inget vitt mjöl och sällan socker och så men jag hoppas att det nu ska försvinna efter det här! :)
    Det är ingen som har nåt svar på min fråga om oralsex? Funderat en del på det...
  • elsi

var särkert på att din kille inte ha det .. och i så fall smitta dig tillbaka...han kan också använda canesten ca en vecka...

• sokkerstruten

Svamp smittar (väl) inte!!!!?

• sokkerstruten

Läste precis att det är HÖGST ovanligt. Eftersom miljön på penis inte är gynnsam för svampen går märker man knappt av att en kille har svamp eftersom den försvinner av sig själv så fort...

• elsi

Svamp smitta... fotsvamp smitta, eller hur? Våra män kan har en mild infektion och inte märkar av det precis av den anledning som sokkerstruten säga. Men, bli vi smittade tillbaka då bli vi värre igen eftersom våran miljö är gynnsam för svamp.
    och så hamna man i en ond cirkel.

Ville bara påpeka att det bruka gå över väldigt fort för killar, och de ha mycket mindre besvär.

Men om vi ska avstå från samlag just pga en svamp infektion det är ingen dum idé att ge killen en tube canesten och säga, här ta den och smeta på innan du lägga dig,.. i fall att jag har smittade dig...

• elsi

ja TS vi kan ju utveckla svamp själva... men oralsex skulle kunna ändra miljö på dig. Din kropp är kanske inte van med din kille ännu...

• Tooticki

Svamp kan man få av olika saker, som konstaterats ovan, och dessutom av bakterier från ändtarmen. Det är t ex därför man alltid ska torka sig framifrån och bak på toaletten och din partner ska inte använda samma hand vid analöppningen som vid slidan (om h*n inte tvättar händerna emellan vill säga).

Det finns receptfria medel på apoteket som heter Canesten och Pevaryl, dessa ska man använda SÅ LITE SOM MÖJLIGT då de kan ge vestibulit. Får man svamp är det bra att beställa en tid hos gynekologen och be om tabletter, Diflucan eller Fluconazol heter dessa, man tar en/vecka i 2-4 veckor. De tar död på svampen i kroppen och har inga biverkningar varför du kan påvörja en kur så fort du får känningar av svamp. Det är alltid bra att behandla mannen samtidigt då det annars kan bli pingpong-effekt och svampen studsar mellan er och du blir aldrig bra. Mannen kan antingen använda en receptfri salva eller ta en av dina tabletter som du fått utskrivna.

• Mumriks blivande fru

Vill bara instämma med föregående talare ang. användandet av
    canasten och pevaryl - trust me, ni vill inte ha vestibulit!

Svar på tråden Svampinfektion, olivolja och lite annat...