• passionsblomman

Svarta blommor, lite info från floristhåll

Har sett flera frågor om svarta blommor här på BT.
    Passade på att fråga i partihallen idag, och min leverantör ringde ner till Holland och fick följande info:

De Naturligt mörkaste blommorna, är inte helt svarta.

Det går att få svarta blommor som är färgade, de doppas då i färgbad och då får man riktigt svarta.

Detta innebär då följdaktligen att du kan stå brud m svarta rosor, tulpaner eller vad du nu vill, MEN...
    ...du måste få dem specialbeställda och de måste färgas för hand nere i Holland.

Vad det kan tänkas kosta? Det är helt omöjligt att svara på så här. Där får man nog ta det pris som blir, vilket självklart är ett högre än för vanliga.
    En gissning är att de säkerligen kostar en tia mer än de brukar, kanske mer.
    Nu vet ni iaf att det går att få tag på.

• Svar på tråden Svarta blommor, lite info från floristhåll
  • stellajsj

Passionsblomman: Jag och min fästman ska gifta oss i Grekland nästa sommar och jag har funderat lite på det här med blommorna.. Vad tror du att man kan få för blommor där nere..? Har du nån aning..? Jag skulle hemskt gärna vilja ha mörka blommor ex svarta callor. Tror du att det går och få tag på där..?

• passionsblomman

Oj! Där fick du mig... Jag har faktiskt inte den blekaste aning! Jag tror att om du ska ordna bukett i annat land, ska du både ställa in dig på att vad som är poppis här, inte nödvändigtvis är det i det landet.

Dessutom skiljer sig binderiteknik och stil på buketter ganska drastiskt åt.(Svenska florister är faktiskt världsberömda för gediget hantverk och hög nivå på teknik osv.lite kul...) Antingen bestäler du exakt vad du vill ha här och tar buketten med dig, eller får du åka med ett öppet sinne...

Lycka till!

• Tx2

Hade varit läckert med svart enkel bukett (skall förutom det vita ha svart som huvudfärg med inslag av limegrönt). Med enkel bukett menar jag några få blommor, ingen kompakt sak. Varit inställd på vit, typ callor, liljor el orkideer. Men nu kanske jag skall tänka om.

• stellajsj

Ja jag får nog fundera på det.. Kanske får ta med mig lite bilder etc. Men det är som du säger, det skiljer sig nog en del mellan vad som är poppis där nere och vad som är poppis här. Det kanske är "tur" att jag vill ha något ganska enkelt.

passionsblomman skrev 2008-10-20 20:01:43 följande:
    Oj! Där fick du mig... Jag har faktiskt inte den blekaste aning! Jag tror att om du ska ordna bukett i annat land, ska du både ställa in dig på att vad som är poppis här, inte nödvändigtvis är det i det landet. Dessutom skiljer sig binderiteknik och stil på buketter ganska drastiskt åt.(Svenska florister är faktiskt världsberömda för gediget hantverk och hög nivå på teknik osv.lite kul...) Antingen bestäler du exakt vad du vill ha här och tar buketten med dig, eller får du åka med ett öppet sinne...Lycka till!
  • MissMijah

Vilken bra tråd! Jag tänkte höra om någon har nåt bra förslag till mig.

Jag älskar rosor! och har tänkt att ha vita rosor i min brudbukett. samt till tärnbuketterna, och 3 corsager.

men så undrar jag nu, då vårt färgtema på bröllopet är vitt, svart, grått/silvrigt. Vad kan jag mer ha i min brudbukett? behöver inte nödvändigtvis vara mer blommor än de vita rosorna. jag vill helst undvika att ha något grönt.

• passionsblomman

Det finns mycket dekorationsmaterial som kan komplettera de vita rosorna. Där handlar det mest om vad för känsla och stil du vill ha och det är bara floristens kreativitet som sätter gränser...
    Det kan vara allt från pärlnålar, små fjädrar, grenar, glitter, olika slags ståltråd...
    Det går att göra en hur tuff bukett som helst, elleer stramt elegant... eller romantisk...
    Viktigt att du hittar "din" florist, så ni kan prata er fram till ett bra utgångsläge. Kom ihåg att ofta kan det bli bättre än man tänkt sig själv om floristen får lite fria händer, när man väl etablerat förtroende.

• MissMijah

Jag tror jag kan låta en florist få använda sin egen fantasi faktiskt. Hon eller han vet nog betydligt mkt mer vad som passar med vad än vad en själv gör Jag har köpt egna bukettnålar, svarta och grå. får ta med dem och se vad de säger

tack iaf

• passionsblomman

Ja gör det! Det är bland det roligaste som finns när man som florist får förtroendet och sedan gå loss med all kreativitet man har! Så här via nätet är det ju tyvärrr svårare, eftersom jag ofta får massor av ideér och vare sig kan eller får visa dem. jag får väl helt enkelt spara dem i hjärnarkivet och hoppas få utlopp fördem irl framöver. Lycka till med din bukett och hela planeringen!

MissMijah skrev 2008-11-05 18:44:19 följande:
    Jag tror jag kan låta en florist få använda sin egen fantasi faktiskt. Hon eller han vet nog betydligt mkt mer vad som passar med vad än vad en själv gör Jag har köpt egna bukettnålar, svarta och grå. får ta med dem och se vad de säger tack iaf
  • fru edlund
    stellajsj skrev 2008-10-20 19:45:06 följande:
    Passionsblomman: Jag och min fästman ska gifta oss i Grekland nästa sommar och jag har funderat lite på det här med blommorna.. Vad tror du att man kan få för blommor där nere..? Har du nån aning..? Jag skulle hemskt gärna vilja ha mörka blommor ex svarta callor. Tror du att det går och få tag på där..?
    Vi ska gifta oss på Gran Canaria och jag har också funderat på detta och kommit fram till att jag får åka ner med ett öppet sinne samt ta ner lite bilder på vad jag kan tänka mig så får vi ta det som finns.
  • stellajsj

Ja man får väl ta med sig lite bilder på vad man önskar för blommor och bukett! Jag har nu ändrat mig från svarta till cerise callor iallafall. Hoppas att det går och få tag på! Jag skulle hemskt gärna vilja ha! Men callor borde väl finnas även där.! Annars kan jag nog tänka mig rosor eller pioner. Vill bara ha en enkel bukett iaf.

fru edlund skrev 2008-11-12 08:52:10 följande:

Vi ska gifta oss på Gran Canaria och jag har också funderat på detta och kommit fram till att jag får åka ner med ett öppet sinne samt ta ner lite bilder på vad jag kan tänka mig så får vi ta det som finns.
  • passionsblomman

Ja, jag tror att bilder i kombination med ett öppet sinne är det bästa.
    Bilderna för attdet är så att våra binderitekniker och bukettstilar skiljer sig oerhört mellan olika länder. Inte minst storleksmässigt.

Är det exakta utseendet alltför viktigt, är det bättre att ta med sig hela buketten jhärifrån...

• stellajsj

Nja så viktigt är det inte Det löser sig säkert väl på plats!

passionsblomman skrev 2008-11-12 17:58:46 följande:
    Ja, jag tror att bilder i kombination med ett öppet sinne är det bästa.Bilderna för attdet är så att våra binderitekniker och bukettstilar skiljer sig oerhört mellan olika länder. Inte minst storleksmässigt.Är det exakta utseendet alltför viktigt, är det bättre att ta med sig hela buketten jhärifrån...
Svar på tråden Svarta blommor, lite info från floristhåll