Inlägg från: Cltsp |Visa alla inlägg
  • Cltsp

Den Borgerliga Tråden

Vi har mest fått positiva reaktioner om borgerlig vigsel. Visserligen tror jag att de flesta tycker att en kyrklig traditionell vigsel inte skulle vara så "oss", så det är nog inte konstigt för dem att vi valde borgerligt.

Vi är mest i planerarstadiet än så länge, inte bokat någon än mao. Så tips på hur andra ska göra är ju kanon. Jag tror dock att vi kommer ha en ganska kort vigselceremoni med mingel efteråt och sedan middag och fest lite senare.

3jane: Vi ska också gifta oss i ett museum. Hur ska ni göra? Några tips?

• Cltsp

Det är på arbetets museum här i stan (bild finns i mitt galleri).

Vi vet inte riktigt hur vigselakten kommer vara men vi vill utnyttja att det är olika våningar i huset. Ha vigseln på en våning och sedan mingel med bubbel och snittar på en av utställningarna i museet (vi ska ha 50-tals tema och utställningen handlar bla om 50-talet)

Det finns en festvåning i samma hus där vi tänkte ha middagen och sedan kaffe och dans på en annan våning.

Ska ni ha middag efter vigseln?

• Cltsp

Är det tänkt att gästerna får göra vad de vill i tre timmar eller ska alla åka till festplatsen efter vigseln och vara där till middagen börjar kl 18?

• Cltsp

Sweetsun: Jag var på ett bröllop i somras där gästerna fick göra vad de ville i några timmar efter vigseln. det var inga problem, dock visste alla gäster om detta i förväg och vigseln låg runt lunchtid så många passade på att sticka iväg och äta emellan.

Tre timmar är ju inte så jättelång tid. Ska ni iväg direkt efter vigseln och ta kort och sånt? Annars kan ju ni stanna kvar och mingla litegrann efter med de som vill.

Ett annat förslag är att gästerna får lite info och guidning om Bohuslän och fästningen. Går det att ordna? Då går ju lite tid där.

När gästerna kommer kan ni ju ha skumpa och snittar som man får ta av. Tipspromenad och/eller autografbingo funkar ju alltid. det brukar lätta upp stämningen :D Ni behöver ju inte rätta tipspromenaden precis efteråt utan nån kan göra det under kvällen när det finns tid.

Har ni någon värd eller toastmaster eller sådant? Han/Hon kan passa på att informera om saker innan gästerna går in i lokalen. T ex om tal, var toaletter finns, kommer det vara någon paus under kvällen?, kort: ni kanske vill att gäserna ska skicka kort till er efteråt?, när slutar festen?, bussanknytningar?, gästbok? m.m.

• Cltsp

Vi har varit på museet i veckan och kollat runt lite. det kommer säkert bli jättebra att ha allting där.

Vi kan välja att ha vigseln på två av våningarna. den ena brukar det vara en fotoutställning på så det beror lite på vad det r för utställning där då när vi ska ha vigseln.

Den andra våningen är samma våning som utställningen som jag skrev om tidigare. Precis när man kommer in på våningen finns det ett ganska stort utrymme där vi kan ha vigseln. Det stor en cool 50-tals bil där vi kan stå. Längs med hela ena sidan eller bakgrunden (beror på hur vi väljer att stå) finns tre stora skärmar som de visar film på nu på projektor. Dessa kan vi välja att visa vad vi vill på under akten. Är det någon som har något förslag på vad vi skulle kunna ha?

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden