• JPerlestam

Kanske en dum fråga men har man genrep innan själva vigsel och isåfall när?

Genrep har de ju i alla amerikanska filmer, men har vi det här? Hoppas verkligen det? =)

• Svar på tråden Kanske en dum fråga men har man genrep innan själva vigsel och isåfall när?
  • Mlle M

Njae, det har vi val inte men jag gissar att prasten kommer att prata igenom vissa moment rent praktiskt men genrep...nej, det ar nog bara pa film.

• Troll1

Vi "tränade" innan i kyrkan med prästen. Han sa ungefär vilken ordning saker skulle ske, frågade vilken vers vi önskade osv. Vi hade det jättemysigt och kunde ställa frågor, fnissade och fick känt på det hela lite.
    Däremot så glömde prästen av att vi skulle knäböja på vårt bröllop kom vi på efter vigseln. Det gick ju bra ändå!
    Prästen brukar ha ett vigselsamtal innan i alla fall.

• passionsblomman

Nej, inte som i USA; där det ju är värsta arrangemanget... "Bara" vigselsamtal och lite koll på själva upplägget på gudstjänsten, med vad som händer när.

• En till präst

Ett regelrätt "genrep" som i USA har vi inte i Sverige - det tar ju flera timmar, eftersom man äter middag också!

Många präster gör som jag, så man testar att "torrsimma" i kyrkan i samband med vigselsamtalet, dock utan att avge löften och sådant. Det skulle säkert gå lika bra ändå, men jag inbillar mig att det lugnar en del brudpar att liksom testa i förväg hur det är att gå där.

Andra gör inte ens det, utan ser bara till att brudparet hamnar på rätt sida när de ska in och ger små "hintar" i mungipan när de ska knäfalla eller resa sig. Det går också bra - normalt sett är det inte så mycket brudparet ska "göra" mer än att ta sig fram till altaret, svara "ja" och ge varandra löften, sen knäfalla vid förbönen, resa sig efteråt och sen vända sig och gå ut. Det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.

• passionsblomman

Utom i länken som ligger ute i värsta bröllopsfasatråden! Ni MÅSTE kolla på den! Det, En till Präst har väl förhoppningsvis inte hänt dig?

En till präst skrev 2008-10-22 22:40:36 följande:

Ett regelrätt "genrep" som i USA har vi inte i Sverige - det tar ju flera timmar, eftersom man äter middag också!Många präster gör som jag, så man testar att "torrsimma" i kyrkan i samband med vigselsamtalet, dock utan att avge löften och sådant. Det skulle säkert gå lika bra ändå, men jag inbillar mig att det lugnar en del brudpar att liksom testa i förväg hur det är att gå där. Andra gör inte ens det, utan ser bara till att brudparet hamnar på rätt sida när de ska in och ger små "hintar" i mungipan när de ska knäfalla eller resa sig. Det går också bra - normalt sett är det inte så mycket brudparet ska "göra" mer än att ta sig fram till altaret, svara "ja" och ge varandra löften, sen knäfalla vid förbönen, resa sig efteråt och sen vända sig och gå ut. Det är egentligen inte så mycket som kan gå fel.
  • passionsblomman

Här är länken! Jag höll på att smälla av! Hoppas hon var en Bridezilla av rang, för det är ett öde BARA en sådan förtjänar...

• En till präst

Jag har aldrig varit med om just det, men med tanke på att somliga brudpar har en faibless för utomhusvigslar vid vatten så är det ju fullt möjligt att man får vara med om det också...

• JPerlestam

Tack för alla svar! Hoppas att vår präst låetr oss "känna av kyrkan" lite innan och så, mest nervösa är nog mina tärnor o bestman, de vet inte riktigt var de ska ta vägen. Den ena tärnan är gravid så hon vill gärna sitta under vigseln. Jaja, vi får hoppas att det löser sig... Tack igen!! =)

• passionsblomman

En till präst skrev 2008-10-22 23:07:12 följande:

Jag har aldrig varit med om just det, men med tanke på att somliga brudpar har en faibless för utomhusvigslar vid vatten så är det ju fullt möjligt att man får vara med om det också...
    Ja, den som lever får se... Snacka om praktvurpa iallafall!
    Nu är det över läggdags igen! godnatt alla!
Svar på tråden Kanske en dum fråga men har man genrep innan själva vigsel och isåfall när?