• vixxi

Enkel bukett med vita blommor sk stavbukett?

Vill nån ge mig tips råd och bilder på en enkel stavbukett? Färgtemat är vitt, guld och svart eller grönt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 18:42
    Kan tillägga att buketten antingen ska vara till ett höstbröllop eller ett vinterbröllop

• Svar på tråden Enkel bukett med vita blommor sk stavbukett?
  • Mrs Baom

Jag vill ha fem stycken vita kallor i min bukett, de ska sitta i lite olika höjd och skaften ska vara ganska långa, Sedan snurrar jag ett silverband (mitt tema är vitt och silver) runt själkarna och spar det gröna på själken där jag ska hålla i buketten. Har två tärnor och de får likadana buketter med två kallor var i sin. Ett förslag som blir väldigt fint och enkelt!!
    Hoppas du förstår vad jag menar...

Hoppas du hittar vad du vill ha!!

• Humlanhubbe

Jag vet inte riktigt vad stavbukett är..men jag hade en enkel vit,rundbunden bukett med långt rakt skaft med enbart liljor,se mitt galleri!

• passionsblomman
    Humlanhubbe skrev 2008-10-22 19:17:52 följande:
    Jag vet inte riktigt vad stavbukett är..men jag hade en enkel vit,rundbunden bukett med långt rakt skaft med enbart liljor,se mitt galleri!
    jag är florist och har faktiskt inte hört "stavbukett2 heller, men jag gissar att det är varianten som besrivs ovan. Den är väldigt vanlig just nu. Kallor är populärt, kolla Humlanhubbes bukett om du vill komma ner i pris! Den är jättefin!
  • Humlanhubbe

TACK..DET VAR SNÄLLT!Den var ju underbar!

passionsblomman skrev 2008-10-22 19:52:24 följande:
    jag är florist och har faktiskt inte hört "stavbukett2 heller, men jag gissar att det är varianten som besrivs ovan. Den är väldigt vanlig just nu. Kallor är populärt, kolla Humlanhubbes bukett om du vill komma ner i pris! Den är jättefin!
  • passionsblomman
    Humlanhubbe skrev 2008-10-22 19:53:05 följande:
    TACK..DET VAR SNÄLLT!Den var ju underbar!
    Det var inte snällt utan sant! den är jättefin och ett mycket bättre alternativ än Kallor om man vill ha en lägre blombudget.
    Kan i ärlighetens namn tycka att det blivit lite enformigt att det nästan bara är Pioner, kallor och rosor med undantag för ngn orkidé eller Liljekonvalj de senaste åren. Ranunkler också för all del...
    Det går verkligen mode i allt...
  • Linn74

Jag har några bilder i mitt galleri på de buketter jag funderar över. Tror det är stavbuketter (eller den ena är väl en sån man bär på armen)

• Henriks älskling

Jag har bestämt mig för en bukett vita "avalanche"-rosor (sorry, Passionsblomman, det blir ingen Amaryllis ;) - de är vansinnigt vackra, särskilt om man inte har något annat till. Tycker jag iaf. De ser så rena och pampiga ut.

Annars kan du kolla på gamman.se, där finns bilder på en enkel (och billig) stavbukett gjord på nejlikor. De finns ju i alla möjliga färger och är väldigt tåliga.

• passionsblomman
    Linn74 skrev 2008-10-22 20:16:23 följande:
    Jag har några bilder i mitt galleri på de buketter jag funderar över. Tror det är stavbuketter (eller den ena är väl en sån man bär på armen)
    Den buketen bärs mkt riktigt på armen, och kallas "Famnbukett"

Henriks älskling: Sweet Avalanche är en stor favorit bland rosor, för min egen del.De skäms verkligen inte för sig!
    Skönt att ha bestämt sig va?
  • Henriks älskling

Ja, jätteskönt. Fast man vet ju aldrig... än är det inte januari...

Jag såg avalancherna i en affär i helgen och blev helt paff. Golvad. Stod bara och glodde på dem. Kär, kan man säga.

Gå in i "jag är med florist"-tråden och kolla....jag är så nyfiken!

passionsblomman skrev 2008-10-22 20:22:56 följande:
    Henriks älskling: Sweet Avalanche är en stor favorit bland rosor, för min egen del.De skäms verkligen inte för sig!Skönt att ha bestämt sig va?
  • passionsblomman

Henriks älskling skrev 2008-10-22 20:30:51 följande:

Ja, jätteskönt. Fast man vet ju aldrig... än är det inte januari... Jag såg avalancherna i en affär i helgen och blev helt paff. Golvad. Stod bara och glodde på dem. Kär, kan man säga.Gå in i "jag är med florist"-tråden och kolla....jag är så nyfiken!
    Ha ha! Jag har redan varit där! Ikväll är det jäklaranåda blommor överallt!!!

(När jag visade min kompis just den rosen var hon eg. helt inställd på Pioner, men pep bara "den!"... Den ÄR verkligen jättefin!)
  • Henriks älskling

Har själv alltid drömt om att ha en bukett vita pioner med kristaller fastlimmade på bladen (i blomman). Hade sett det i en amerikansk tidning en gång, och det fastnade.
    Men avalanchen knäcker nästan.

:)
    passionsblomman skrev 2008-10-22 20:43:13 följande:
    Henriks älskling skrev 2008-10-22 20:30:51 följande:
    Ha ha! Jag har redan varit där! Ikväll är det jäklaranåda blommor överallt!!! (När jag visade min kompis just den rosen var hon eg. helt inställd på Pioner, men pep bara "den!"... Den ÄR verkligen jättefin!)
  • T RO

Oh oh oh! Jättefin bukett, jag kan tänka mig samma fast med tulpaner (tjatig jag veeeet ) Behöver man franska då, eller går det bra med "vanliga" av "icke-köpa-billigt-på-torg-karaktär"?

Humlanhubbe:
    Vad fick du betala för din bukett? Och grattis till att ha blivit fru!

passionsblomman skrev 2008-10-22 20:15:49 följande:
    Det var inte snällt utan sant! den är jättefin och ett mycket bättre alternativ än Kallor om man vill ha en lägre blombudget.Kan i ärlighetens namn tycka att det blivit lite enformigt att det nästan bara är Pioner, kallor och rosor med undantag för ngn orkidé eller Liljekonvalj de senaste åren. Ranunkler också för all del...Det går verkligen mode i allt...
  • Humlanhubbe

Gav ca 500 kr för den..(totalt 1100,då inräknat murgrönan bla som var rätt dyr)så skulle tro ca 5-600 kr.Är supernöjd med den!
    O stort tack,det känns underbart!
    T RO skrev 2008-10-23 08:31:51 följande:

Oh oh oh! Jättefin bukett, jag kan tänka mig samma fast med tulpaner (tjatig jag veeeet ) Behöver man franska då, eller går det bra med "vanliga" av "icke-köpa-billigt-på-torg-karaktär"?Humlanhubbe:Vad fick du betala för din bukett? Och grattis till att ha blivit fru!
  • passionsblomman

T RO skrev 2008-10-23 08:31:51 följande:

Oh oh oh! Jättefin bukett, jag kan tänka mig samma fast med tulpaner (tjatig jag veeeet ) Behöver man franska då, eller går det bra med "vanliga" av "icke-köpa-billigt-på-torg-karaktär"?Humlanhubbe:Vad fick du betala för din bukett? Och grattis till att ha blivit fru!
    Är det Humlanhubbes bukett du menar skulle jag låta bli franska tulpaner, eftersom det gåtr åt betydligt fler tulpaner än liljor till en liknande bukett. Vanliga tulpaner , men av 1:a kvalité, så det blir lite längd på stjälkarna är det bästa isåfall.
  • WinterorSummer

Tänkte höra om någon har tips om vilka blommor man kan ha i bukett och till bordsdukning? Färgerna vi kommer använda är olika nyanser av blått, vitt och silver. Jag vill nog ha en lite längre bukett som är "rak"? och inte sitter i en hållare, stjälkarna får gärna synas.

• passionsblomman

Om du berättar lite mer om tid på året och vad för stämning du vill bygga upp(romantiskt, stramt, elegant osv) är det lättare att ge konkreta tips!

WinterorSummer skrev 2008-11-05 09:55:50 följande:
    Tänkte höra om någon har tips om vilka blommor man kan ha i bukett och till bordsdukning? Färgerna vi kommer använda är olika nyanser av blått, vitt och silver. Jag vill nog ha en lite längre bukett som är "rak"? och inte sitter i en hållare, stjälkarna får gärna synas.
Svar på tråden Enkel bukett med vita blommor sk stavbukett?