• älskarlivet

    Hur skriver vi om barn?

    Vi har någon kompis som inte kommer kunna fixa barnvakt, de har helt enkelt ingen som kan ställa upp. Där kommer vi göra ett undantag, men i övrigt är det bara mina syskonbarn som kan komma (mina syskon har ingen möjlighet att ha barnvakt den kvällen heller)..

    Höstbrud-07 skrev 2008-11-11 22:19:37 följande:


    Äsch, barnvakt går alltid att lösa om man har gott om tid på sig och vill ordna det. Vi fick inga negativa reaktioner alls, det är helt upp till brudparet. Miss Moneypenny skrev 2008-11-11 21:52:43 följande:
  • älskarlivet

    Fast mina vänner har verkligen ingen att lämna bort till! Och själv skulle jag inte vilja lämna mitt barn till vem som helst, även om de går på samma förskola eller liknande..

    Höstbrud-07 skrev 2008-11-24 17:26:49 följande:


    Fast vill man och är ute i god tid tror jag faktiskt att de flesta kan ordna det på något sätt. Barnet kan vara hos någon dagiskompis, vissa kan anlita personal från dagis som barnvakt, någon släkting, granne osv. Det måste tillhöra undantagen att en familj inte har några enda möjliga sådana kontakter. Det handlar ju faktiskt främst om att i god tid kolla saken så att man kan ta lite invänjning för barnet hos barnvakten om de inte känner varandra så väl innan.
  • älskarlivet

    Nej, de har inga som de kan lämna hos..
    Inte så lätt när man inte har syskon och föräldrarna är sjuka..

    Höstbrud-07 skrev 2008-11-24 19:57:24 följande:


    Men vem som helst, jag menar ju förstås någon familj man har kontakt med på dagis som man kan umgås med lite en period innan de ska vara barnvakt så barnet hinner känna sig trygg hos dem. Har dina vänner inga vänner, inga bekanta på dagis, inga grannar osv? Du behöver förstås inte redogöra för deras liv men jag menar ändå att det nog borde kunna gå för de allra flesta om man verkligen vill och är beredd att titta lite bredare. Men om man sen inte vill göra det är ju det en annan sak men då ska man inte säga att det inte går.
  • älskarlivet

    Barnet är 1 år, så då har man liksom inga vänner direkt, sen kan man inte kräva att kompisar ska ta hand om ens barn heller..

    Vi kommer i alla fall göra undantag, för vi vet att de inte kan fixa barnvakt..


    Besservvisser skrev 2008-11-24 20:08:20 följande:
    Har ungarna inga vänner alls överhuvudtaget? Håller med höstbrud att det finns många olika möjligheter att hitta barnvakt OM man verkligen vill. Om man inte vill, näääää då är det en helt annan historia. Då får man faktiskt tacka nej och stanna hemma med sina ungar (som förmodligen är hopväxta med föräldrarna på något sätt).
  • älskarlivet

    De har inga sådana som kan passa, ge dig nu..


    Besservvisser skrev 2008-11-24 21:12:47 följande:
    Vem sa någonting om att 'kräva' att ens vänner passar ungen?Har de ens frågat om vännerna kunde/ville passa barnet en kväll?
  • älskarlivet

    De har vänner, men inte som kan passa..


    Besservvisser skrev 2008-11-24 21:22:21 följande:
    Jag ger mig aldrig.Då är det verkligen väldigt synd om dem som inte har en enda vän i hela världen. De måste förmodligen känna sig väldigt små och ensamma.
  • älskarlivet

    Det handlar ju också om ekonomiska aspekter och platsbrist. Jag bjuder hellre fler kompisar än har med alla mina kusinbarn, för någonstans måste vi välja mellan kompisar eller kusinbarn.. Dessutom skulle barnen inte ha någonstans att leka ändå..


    Nocia skrev 2008-11-25 08:05:53 följande:
    Kanske lite OT, men till vårt bröllop bjuder vi FAMILJERNA. Vill de ta med sig sina barn är de hjärtligt välkomna! Jag tycker bara att det är kul! Om alla tackar jag blir det ca 15 barn på festen! Och vem vet hur många det blir i kyrkan, kanske massor med snorungar! Lustigt att många vill bannlysa barn men ändå ha brudnäbbar? Ser det bra ut på korten kanske..?
  • älskarlivet

    Fast min syster gjorde så på sitt bröllop, och det förstod inte alla gäster, för det kom barn ändå..


    Ljungfru skrev 2008-11-25 08:19:36 följande:
    Vi adresserade inbjudningarna med förnamn på de som var bjudna. Vi bjöd bara syskonbarnen så på våra syskons inbjudningar skrev vi "familjen Andersson" (typ).Vi var på ett helt barnfritt bröllop i somras då brudparet hade skrivit "Vi önskar oss ett barnfritt bröllop så lämna gärna era små älsklingar hemma". Det tyckte jag var bra.Vi har två barn själva så helt barnfritt ville vi inte ha. Hade vi inte haft egna barn hade vi nog valt att ha helt barnfritt.
  • älskarlivet

    Men det handlar inte alltid om att det är problem med barn. För vår del handlar det om att jag har en gigantiskt stor släkt, min m2b har ingen släkt alls. Vi kan inte bjuda alla mina små kusinbarn, för då hade vi inte kunnat bjuda kompisar och min m2b hade inte haft någon närstående förutom sina föräldrar där..

    Sen kommer mina syskonbarn vara med, och även en kompis barn för de kan inte få barnvakt.


    didis skrev 2008-12-03 18:19:01 följande:
    Brudparets egna barn har nog alla förståelse för om de är med. Frågan är hur roligt er 2-åring kommer att ha det utan andra i samma ålder? Storasyskonen kanske behöver vidtalas om att roa henne under middagen?Självklart bestämmer man själv vilka man vill bjuda till sin fest, man kan rata alla över 55 också eller alla hundägare. Det som är synd är att flera sedan är besvikna över släktingar/vänner som väljer att inte komma på bröllopet när de inte kan ta med barnen. Vi är så vana vid att gå på fester med barnen så jag har itne reflekterat över varför någon tycker det är ett sådan problem med barn. Men är det det så välj bort barnen men ta konsekvenserna av ert val.
  • älskarlivet

    Fast hade jag haft barn hade jag inte heller velat ha med dem.. Jag hade velat vara bara brud en sådan dag och inte mamma..


    Pentan skrev 2008-12-19 08:05:21 följande:
    Nej men jag menar på sen sådan speciell dag!
  • älskarlivet

    Fast är du sådan mamma då som inte vill gå på andras bröllop om inte din dotter får följa med?


    Pentan skrev 2008-12-19 20:07:05 följande:
    Fast man är mamma samtidigt som man är kvinna, brud eller vad det nu är... Ja ja min lilla tös väcker så starka känslor att det är svårt att tänkas sig en dag som denna utan att få dela den med henne.Inga andra "blödiga" mammor här..?
Svar på tråden Hur skriver vi om barn?