• Cltsp

Byta efternamn eller inte?

Nu när vi ska gifta oss är det många som frågar om och hur vi ska göra med efternamn. Många tar även för givet att jag ska byta namn och ta min mans namn.

Det här med namnfrågan är inget som är självklart för mig, jag hade inte ens reflekterat över det förrän folk började fråga om det. Jag känner mig inte riktigt bekväm i att byta namn - vi är väl inte mindre gifta bara för att vi heter olika?

Jag skulle kunna tänka mig att byta namn eller ta ett nytt om vi får barn någon gång i framtiden för att det kanske blir enklare att heta likadant allihopa.

Hur gör ni med namn? Fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Byta efternamn eller inte?
  • Vitt guld

Såklart att man inte behöver byta om man inte vill. Vi har fått lite reaktioner på att min blivande make tar mitt efternamn (särskilt av min blivande svärmor ). Men de får tycka vad de vill. Det finns inget som säger att vi "måste" ta hans, förutom den gamla traditionen då. Men vi är inte särskilt traditionella av oss. Sonen heter samma som jag, och jag har ett ovanligare (och finare ) efternamn så valet var enkelt. Vi vill heta samma sak, enklare och mer samhörighet, känner vi. Men man får ju göra som man vill!

• Saralainen

Vi kommer ta mannens efternamn, men inte så mkt på grund av traditioner utan pga att han inte vill byta bort sitt efternamn. Vi har båda två ovanliga efternamn men han är orubblig..jag är lite mindre orubblig..och ja...det kommer känns lite jobbigt för man är har ju en identitet med sitt namn..men man vänjer sig nog vid sitt nya efternamn så småningom oxå =)

Sen måste jag väl säga att det känns ju som en extra härlig känsla att ha samma efternamn. Det blir en liten extra samhörighet, tycker jag =)
    Men sjävklart är ni lika mkt gifta ändå även om ni har varsitt efternamn.

• MyochErlend

Vi har diskussion om detta just nu :)
    hmm.. men tror nog att det bli mitt.. 8)
    Detta pga att han vill ha sitt med defentitivt inte bara hans utan i så fall båda...
    Jag kan tänka mig att ta hans med helst ha mitt kvar..
    Och i framtiden när vi ev. skulle få barn så vill vi alla ha bara ett efternamn...
    :D

• anja1661

vi kommer ta mitt efternamn. sambon kan tänka sig att byta till ett nytt men inte jag. fast han vill helst byta till något helt annat....det vill inte jag. vi har två barn som oxå kommer ta bara mitt efternamn....(just nu har de dubbelnamn)

• DanKat

Vi vill absolut ha samma efternamn, vill att alla ska kunna se att vi hör ihop!

• Villemoa

Jag kommer att byta till hans efternamn. Vi har båda ovanliga och vår dotter har bådas våra efternamn. Hon kommer att ha kvar sitt dubbelnamn och framtida syskon kommer att få både mitt och hans efternamn. På så sätt lever mitt namn kvar i våra barn men vi alla heter ju ändå samma efternamn. Hängde ni med?

• feministbrud

Vi har inte bytt. Jag ville att vi skulle heta samma, men han ville inte byta. Fågfängan vann över enheltskänslan och vi har olika namn.

• Sebastiána

Om du inte känner dig bekväm med att byta namn ska du inte göra det! Som sagt ni är lika mycket gifta trots att ni har olika namn.

Cltsp skrev 2008-10-24 11:37:36 följande:
    Nu när vi ska gifta oss är det många som frågar om och hur vi ska göra med efternamn. Många tar även för givet att jag ska byta namn och ta min mans namn.Det här med namnfrågan är inget som är självklart för mig, jag hade inte ens reflekterat över det förrän folk började fråga om det. Jag känner mig inte riktigt bekväm i att byta namn - vi är väl inte mindre gifta bara för att vi heter olika?Jag skulle kunna tänka mig att byta namn eller ta ett nytt om vi får barn någon gång i framtiden för att det kanske blir enklare att heta likadant allihopa.Hur gör ni med namn? Fler som tänker som jag?
  • avil

vi har redan barn o de har pappans namn.
    han har ett vanligt namn o jag ett ovanligt,o jag vill INTE släppa det helt-så jag behöll det som mellannamn.O tog mannens som efternamn.

• Lissdaniels

Jag byter till gubbens men det är mer för att jag inte vill ha mitt nuvarande. Sedan när jag frågade så visade sig i alla fall att han vägrar byta så det var väl tur att jag redan hade bestämt mig för att ta hans namn

Jag är lite tråkig men jag är en sån som tycker att man ska heta samma i en familj men sedan om man tar mannens, kvinnans eller väljer att heta jultomte i efternamn tycker jag spelar mindre roll. Sedan med handen på hjärtat så bryr jag mig inte heller om man har olika

Svar på tråden Byta efternamn eller inte?