• Cltsp

Byta efternamn eller inte?

Nu när vi ska gifta oss är det många som frågar om och hur vi ska göra med efternamn. Många tar även för givet att jag ska byta namn och ta min mans namn.

Det här med namnfrågan är inget som är självklart för mig, jag hade inte ens reflekterat över det förrän folk började fråga om det. Jag känner mig inte riktigt bekväm i att byta namn - vi är väl inte mindre gifta bara för att vi heter olika?

Jag skulle kunna tänka mig att byta namn eller ta ett nytt om vi får barn någon gång i framtiden för att det kanske blir enklare att heta likadant allihopa.

Hur gör ni med namn? Fler som tänker som jag?

• Svar på tråden Byta efternamn eller inte?
  • 090208

Syrrans ex fick tydligen samma namn som mammans gamla karl. Hon fick nagra barn med en man, traffade en ny man och gifte sig och bytte namn. Men de barnen dom sedan fick, fick heta hennes gamla efternamn. For hon ville att alla skulle heta samma...
    Sa nar syrran och exet skulle fa barn sa bytte han till sin pappas namn...

Min pappas namn ar ratt fult... Och min man har utlandskt fint namn. Men nej tack.

• lillabruden

tack alla er som klarat upp det här med flera efternamn/bindestreck osv.....!
    Tycker bara det är så himla tokigt!
    I ett fritt land så får du inte ha ett dubbelt efternamn som ett efternamn....är det så överallt? verkligen konstigt tycker jag...men men, inte skulle jag kunna ändra lagen även om jag skulle försöka! får lägga fram detta till m2b osså får vi bestämma oss...

Tack igen!

• Stjärnblomma
    040409 skrev 2008-11-04 19:07:43 följande:
    Om man behåller sitt efternamn som mellannamn och tar makens som efternamn, står de begge namnen sen på alla papper som ett dubblet efternamn? står att i folkbokföringen så är det markerat vilket som är mellannamn, men att det i andra register ofta anges som efternamn tillsammans med det andra. Så i praktiken så har man två efternamn (dubbelnamn)? Stämmer detta? nån med erfarenhet?
    Ja, efter vad jag upplevt hittills (gifte mig i april) så brukar mellannamn och efternamn stå på efternamnsraden båda två. Så för mig känns det som ett dubbelnamn, även om det inte är det tekniskt sett.
  • Troll1
    Stjärnblomma skrev 2008-11-05 11:42:28 följande:
    Ja, efter vad jag upplevt hittills (gifte mig i april) så brukar mellannamn och efternamn stå på efternamnsraden båda två. Så för mig känns det som ett dubbelnamn, även om det inte är det tekniskt sett.
    Håller med.
  • Troll1

Anna Hallén skrev 2008-11-05 11:55:32 följande:

Registrera dig här så får du ett presentkort på 150 eller 250kr på H&M eller Gina Tricot! HELT GRATIS!!! www.gratisklader.se/Register.asp
    Hörrudu, lägg ner reklamen. Läs vad TS handlar om...
  • 090208

Jasa..?

Troll1 skrev 2008-11-04 10:22:12 följande:
  • 090208

Haha, Troll1 skrev visst inget alls! Well, syftade pa smileyn...

• Myrmor

Åh vad skönt, ni verkar ha koll på det här. En fråga: Om lisa svensson och kalle larsson har ett barn tillsammans som heter stina svensson, och lisa väljer att ta sin mans namn som mellannamn (lisa larsson svensson) kan då både hon, hennes man och deras nuvarande och kommande barn få heta det. Eller får maken inte ta hennes mellannamn och behålla sitt eget efernamn? Snurrigt det här...

anne på grönkulla skrev 2008-11-04 08:26:06 följande:

Skulle just säga samma sak om dubbelanman och bindestreck. Däremot finns det ju ingen polis som kollar om man själv skriver så sen... det kan bara aldrig registreras så.Tänk också på vilket namn man tar som mellannamn, resp efternamn, då det bara är efternamnet man kan föra vidare. Det är valfritt att behålla sitt eget och ta makens son ellannamn eller tvärtom, men det får lite olika konsekvenser i övrigt, beroende på vilket man väljer. Har man kvar sitt eget efternamn och makens som mellannamn kan man ge framtida barn båda (som mellan- resp efternamn då). T ex: Lisa Svensson och Kalle Larsson gifter sig. Tar hon namnet Larsson Svensson kan sen barnen få heta antingen Larsson Svensson eller Svensson Larsson. Om hon istället tar Svensson Larsson kan framtida barn bara få Larsson.Mellannamn ska inte förväxlas med förnamn som inte är tilltalsnamn - i lagens mening är alla förnamn man har likställda. Så Lisa Karolina Matilda är alla förnamn (även om Lisa är tilltalsnamn), Larsson (se ovan) är mellannamn och Svensson efternamn, t ex.
  • anne på grönkulla

Jag är inte säker på att jag förstår frågan...

Formellt sett kan inte båda makarna ta varandras namn som mellannamn, inte heller samma kombination av mellannamn+efetrnamn (men det senare finns det kryphål runt). Barn som föds i framtiden kan bara få ärva efternamnet (och pm föräldrarna har olika efternamn an de få det ena som mellannamn och det andra som efternamn).

• anne på grönkulla

Dubbelnamn som redan fanns innan 1982 års namnlag berörs inte - så man kan gifta sig till ett sådant, såklart. Men man får inte nyskapa dubbelefternamn.

Alla länder, fria eller inte, har lagar, som t ex styr namnskick - Sveriges namnlag ser ut såhär. Däremot ser olika länders namnlagar olika ut, beroende på tradition och praxis, t ex. Det finns experter på Skattemyndigheten/folkbokföringen som hjälper till med hur namn registreras i olika länder - ring och prata med nån om du har ett specifikt problem eller fråga som rör ett utländskt efternamn!

lillabruden skrev 2008-11-05 01:58:26 följande:
    tack alla er som klarat upp det här med flera efternamn/bindestreck osv.....!Tycker bara det är så himla tokigt! I ett fritt land så får du inte ha ett dubbelt efternamn som ett efternamn....är det så överallt? verkligen konstigt tycker jag...men men, inte skulle jag kunna ändra lagen även om jag skulle försöka! får lägga fram detta till m2b osså får vi bestämma oss...Tack igen!
  • lillabruden

så bra du förklarar!!

Tack så mycket!!!

anne på grönkulla skrev 2008-11-09 07:11:54 följande:

Dubbelnamn som redan fanns innan 1982 års namnlag berörs inte - så man kan gifta sig till ett sådant, såklart. Men man får inte nyskapa dubbelefternamn.Alla länder, fria eller inte, har lagar, som t ex styr namnskick - Sveriges namnlag ser ut såhär. Däremot ser olika länders namnlagar olika ut, beroende på tradition och praxis, t ex. Det finns experter på Skattemyndigheten/folkbokföringen som hjälper till med hur namn registreras i olika länder - ring och prata med nån om du har ett specifikt problem eller fråga som rör ett utländskt efternamn!
  • 090208

Detta kanske redan har diskuterats, har inte last...

Men om ett barn far dubbel-namn av sina foraldrar och sen ska gifta sig... Man far ju inte ha 3 efternamn...

My God, att folk ORKAR ha dubbel-namn (eller vad det nu kallas). Vi funderade pa att satta ihop vara namn till 1 nytt.

• Tooticki

Min man tog mitt namn, för mig var det inte så viktigt att heta samma och jag vill inte byta bort mitt namn. Min man tycker att det är viktigt att heta samma och gillar mitt (numera vårt!) namn.

• Vid havet

Vi ska heta något gemensamt. Jag har nämligen varit gift innan och valde att behålla min exmans-namn (fast jag ser det som mitt nu...) när vi skilde oss. Mest för att vår dotter heter så, men också för att det är lite mer ovanligt än mitt flicknamn. Men nu är jag ska gifta om mig skulle det kännas väldigt konstigt för oss alla om jag fortsatte heta min exmans namn.
    Nu är ju då problemet vad vi ska heta... min sambos namn är inte jättespännande, tycker han själv och släkten är fullt av sson-namn.

Vi skulle vilja lägga till vårt gemensamma namn på barnen (vi har var sitt) så att vi alla har samma efternamn.
    Min dotter skulle då heta
    Förnamn mellannamn[pappans namn] efternamn [vårt]
    Och min styvson likadant fast mammans namn som mellannamn.

Hoppas det går! Måste kolla upp med skatteverket.

• nångång

Ej läst tråden så med risk för upprepning:
    Jag kommer inte att ta min mans namn. Detta av ett enda skäl; jag tycker att mitt är finare. Våra barn har mitt namn och jag hoppas att min man ska ta det, men vet inte säkert. Jag tror att det är ett större steg för många män att byta, helt enkelt pga gamla konventioner. Därmed inte sagt att det är rätt, såklart.
    Jag lobbar för att han skall ta sitt namn som mellannamn och mitt efternamn. På det sättet blir det inte så annorlunda så länge han säger alla namnen, bara ett tilläg på slutet. Sen tänker jag mig att mellannamnet försvinner lite succesivt i vardagen även om det finns kvar i passet.

Mina skäl för att behålla eller byta namn är nog hur snyggt det är, hur kort/långt det är, samt hur ovanligt det är. Jag har varit ihop med killar tidigare som haft sonnamn - skulle aldrig bytt om det hade varit akteullt. Sen var jag ihop med en vars namn jag verkligen gillade - mer än vad jag gillade killen ;)

• Krystal

Jag ska ta hans efternamn. Det har varit en självklarhet från dag ett...

• 090208

Varfor?

Krystal skrev 2008-11-13 19:47:21 följande:
    Jag ska ta hans efternamn. Det har varit en självklarhet från dag ett...
  • Krystal
    090208 skrev 2008-11-13 21:35:49 följande:
    Varfor?
    ja...det har alltid känns som en naturlig grej att ta makens efternamn när man gifter sig. Typ alla jag känner som har gift sig har gjort det.
    Och jag byter gärna från mitt -qvist namn till en adelsnamn från 1600-talet
  • lillabruden

fast anledningen jag vill ha bådas namn är egentligen en jämnlikhets princip för mig... Varför ska någon av oss välja bort!? Min mamma har sitt flicknamn och hade jag fått mammas och pappas efternamn hade jag valt bort det ena nu vid giftemål, men varför ska jag tvingas välja bort?!

Ja, jag är kanske petig med det här med mellannamn, men vi har alla våra saker som vi anser mer irriterande än andra, att tvingas ha ett efternamn som mellannamn tycker jag är riktigt irriterande! men som sagt tidigare....det är väl bara att finna sig i det...göra det bästa av det!

• Pizan

Jag kommer att behålla mitt efternamn och min sambo likaså. Dels för att vi är frilans och våra namn är ju lite som våran varumärkning, och dels för att vi båda gillar de namn vi redan har.

Min äldsta son, som jag har sen tidigare, har dessutom mitt efternamn och jag tycker det skulle kännas konstigt om jag bytte och han var den enda med mitt gamla efternamn i familjen.
    Dessutom gillar jag mitt efternamn, som tillråga på allt råkar vara samma namn som gatan vi bor på, vilket är lite extra roligt:
    dvs: om vi säger att jag heter Strand, för att ta ett exempel, så bor jag på Strandvägen.

Svar på tråden Byta efternamn eller inte?