Inlägg från: lillabruden |Visa alla inlägg
  • lillabruden

Byta efternamn eller inte?

en tråd som passar mig för tillfället..!

har funderat mycket på det, för som Saralainen säger, är det lite med identitet att göra...

Jag har ett kort och bra efternamn på 4bokstäver som fungerar överallt i världen, inga konstigheter.. men m2b:s namn har 10bokstäver och är typiskt portugisiskt (vi är båda portugiser så det hade ju inte gjort så mycket, men i dagens läge är det smart att ha ett universiellt namn tror jag...)
    Han tycker inte det spelar så stor roll, men det märks att han inte vill släppa sitt namn...så det blir nog dubbelnamn, men har hört att barnen då bara får hans namn...?? Är detta sant??!
    Att man får ta det ena namnet som förnamn och inte ha 2 efternamn..(låter tokigt tycker jag...)

• lillabruden

jo, men om man är gift alltså... och får barnen ha dubbelnamn utan att det ena blir ett förnamn?

nennesjuttioåtta skrev 2008-10-24 17:14:39 följande:
    lilabrudentror att barnen automatiskt får moderns efternamn om ni inte meddelat annat inom 3 månader.
  • lillabruden

den länken var ju bra!! men som jag förstår det kan man alltså inte ha dubbelt efternamn utan det blir ett mellannamn....

• lillabruden

ok, vill inte dra ut på detta men måste verkligen fråga.........

Om man sätter bindestreck mellan dem 2 efternamnen, kan man då ha det som ett efternamn? Tycker det är knepigt att ha ett efternamn som mellannamn som det isåfall får bli....

• lillabruden

det är ju precis detta som är definationen på 'Dilemma', man vill ju heta samma, men det är ens identitet!!!

Kan inte säga om det verkligen stämmer, men jag har också ett väldigt ovanligt namn och är också en av få (dessutom är dem som heter som jag i Sverige alla släkt med mig) så kanske det är svårt att släppa det man varit lite extra stolt över? Man har ett speciellt namn....
    Därför tänkte jag att ett bindestreck skulle lösa så mycket... ett så enkelt streck kan jag tycka

Jag har inte problem med att ta hans namn som sista namn, alltså mitt namn bindestreck hans namn, men bara hans känns inte bra... o ha efternamn som mellannamn...tycker det e så tokigt så jag inte kan förstå det bara!!!!

Jag vill att vi båda, och våra framtida barn ska alla heta samma, men jag släpper itne mitt namn...plussa på är alltid ok, men inget ska försvinna!

• lillabruden

tack alla er som klarat upp det här med flera efternamn/bindestreck osv.....!
    Tycker bara det är så himla tokigt!
    I ett fritt land så får du inte ha ett dubbelt efternamn som ett efternamn....är det så överallt? verkligen konstigt tycker jag...men men, inte skulle jag kunna ändra lagen även om jag skulle försöka! får lägga fram detta till m2b osså får vi bestämma oss...

Tack igen!

• lillabruden

så bra du förklarar!!

Tack så mycket!!!

anne på grönkulla skrev 2008-11-09 07:11:54 följande:

Dubbelnamn som redan fanns innan 1982 års namnlag berörs inte - så man kan gifta sig till ett sådant, såklart. Men man får inte nyskapa dubbelefternamn.Alla länder, fria eller inte, har lagar, som t ex styr namnskick - Sveriges namnlag ser ut såhär. Däremot ser olika länders namnlagar olika ut, beroende på tradition och praxis, t ex. Det finns experter på Skattemyndigheten/folkbokföringen som hjälper till med hur namn registreras i olika länder - ring och prata med nån om du har ett specifikt problem eller fråga som rör ett utländskt efternamn!
  • lillabruden

fast anledningen jag vill ha bådas namn är egentligen en jämnlikhets princip för mig... Varför ska någon av oss välja bort!? Min mamma har sitt flicknamn och hade jag fått mammas och pappas efternamn hade jag valt bort det ena nu vid giftemål, men varför ska jag tvingas välja bort?!

Ja, jag är kanske petig med det här med mellannamn, men vi har alla våra saker som vi anser mer irriterande än andra, att tvingas ha ett efternamn som mellannamn tycker jag är riktigt irriterande! men som sagt tidigare....det är väl bara att finna sig i det...göra det bästa av det!

Svar på tråden Byta efternamn eller inte?