Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Byta efternamn eller inte?

Skulle just säga samma sak om dubbelanman och bindestreck. Däremot finns det ju ingen polis som kollar om man själv skriver så sen... det kan bara aldrig registreras så.

Tänk också på vilket namn man tar som mellannamn, resp efternamn, då det bara är efternamnet man kan föra vidare. Det är valfritt att behålla sitt eget och ta makens son ellannamn eller tvärtom, men det får lite olika konsekvenser i övrigt, beroende på vilket man väljer. Har man kvar sitt eget efternamn och makens som mellannamn kan man ge framtida barn båda (som mellan- resp efternamn då). T ex: Lisa Svensson och Kalle Larsson gifter sig. Tar hon namnet Larsson Svensson kan sen barnen få heta antingen Larsson Svensson eller Svensson Larsson. Om hon istället tar Svensson Larsson kan framtida barn bara få Larsson.

Mellannamn ska inte förväxlas med förnamn som inte är tilltalsnamn - i lagens mening är alla förnamn man har likställda. Så Lisa Karolina Matilda är alla förnamn (även om Lisa är tilltalsnamn), Larsson (se ovan) är mellannamn och Svensson efternamn, t ex.

• anne på grönkulla

Jag är inte säker på att jag förstår frågan...

Formellt sett kan inte båda makarna ta varandras namn som mellannamn, inte heller samma kombination av mellannamn+efetrnamn (men det senare finns det kryphål runt). Barn som föds i framtiden kan bara få ärva efternamnet (och pm föräldrarna har olika efternamn an de få det ena som mellannamn och det andra som efternamn).

• anne på grönkulla

Dubbelnamn som redan fanns innan 1982 års namnlag berörs inte - så man kan gifta sig till ett sådant, såklart. Men man får inte nyskapa dubbelefternamn.

Alla länder, fria eller inte, har lagar, som t ex styr namnskick - Sveriges namnlag ser ut såhär. Däremot ser olika länders namnlagar olika ut, beroende på tradition och praxis, t ex. Det finns experter på Skattemyndigheten/folkbokföringen som hjälper till med hur namn registreras i olika länder - ring och prata med nån om du har ett specifikt problem eller fråga som rör ett utländskt efternamn!

lillabruden skrev 2008-11-05 01:58:26 följande:
    tack alla er som klarat upp det här med flera efternamn/bindestreck osv.....!Tycker bara det är så himla tokigt! I ett fritt land så får du inte ha ett dubbelt efternamn som ett efternamn....är det så överallt? verkligen konstigt tycker jag...men men, inte skulle jag kunna ändra lagen även om jag skulle försöka! får lägga fram detta till m2b osså får vi bestämma oss...Tack igen!
Svar på tråden Byta efternamn eller inte?