• MarianneL

Foto editering - göra själv?

Nu har jag hållt på med en del photoshop redan, och har börjat tänka lite på om jag ska försöka göra photo editing själv eftersom att budgeten helt enkelt inte håller.
    Så jag undrar, hur lång tid tar det ungefär per foto?
    Ni som är hobbyfotografer eller experter, hur lång tid per bild (räknar så klart inte med att kunna göra det lika fort, men bara för att få en ide) och vilka saker tar längst tid? (Ta bort skönhetsfel, dimmigt, svart gradiant etc.)

• Svar på tråden Foto editering - göra själv?
  • Crisp

Menar du att du ska göra det på några foton som din bröllopsfotograf ska leverera? Tror inte du kan få en enda professionell fotograf till att lämna ifrån sig sina RAW-filer för att låta någon annan fixa till dem. Då får du nog be en kompis fotografera och göra en deal så. Att fråga hur lång tid det tar per foto är som att fråga hur lång tid det tar att laga middag. Det beror väl på vad du tänker göra. Att bara dra lite i kurvor och nivåer går på ett kick, att ta bort skönhetsfläckar och finnar lite längre, att klona bort något oönskat i bilden kan ta lång tid. Ska man sedan softa, sephiatona, göra bilden svartvit med en färgad brudbukett och annnat så kan du lägga flera timmar jobb på en enda bild. Lite som att värma upp en Keldasoppa i en gryta mot att laga en trerättersmeny. Allt är ju beroende på vilket resultat du vill ha. Men som sagt var, du bör vara medveten om att väldigt få fotografer ger upp sina RAW-filer för att kunden ska retuschera.

• Humlan66

Ja jag håller med föregående talare här. ska du göra så, så tror jag du måste uppsöka någon hobbyfotograf eller så. ingen lämnar ifrån sig sina RAW

Lycka till

• PennyJenny

Jobbar en hel del med bildhantering i jobbet, men jag skulle inte satt mig och fixat med våra brölloposbilder själv. De betyder helt enkelt förmycket för mig. Risken att det inte blir bra och så vidare. Och så hittat tiden för att sätta sig och göra det, hua. För även om det mest är enklel redigering så tar det en stund per foto att justera nivåer, beskära osv.

Och som de andra två säger, tror inte de flesta fotografer lämnar ifrån sig oredigerade bilder, det ligger alldeles förmycket i det för fotografen. Tror inte någon skulle vilja stå för ett foto som någon annan som man normalt inte jobbar ihop med skulle ha redigerat. Bildredigeringen är numera en del av fotografens process.

• fitforfight

Jag har fixat våra bilder själv och det är som alla säger att det ju lite olika tid beroende på vad du vill göra. Det är ju när man börjar med ansikte och sånt som det tar längst tid. Jag har nog lagt i genomsnitt 1 timma per foto ungefär.

• MarianneL

Jo alltså jag har gjort mycket redan, och vissa bilder tog 2-3 timmar andra inte så länge, och jag är ganska van nu, men inte speciellt snabb. Och det blir lite prova sig fram ibland.
    Men jo jag tror nog inte vi kommer ha en proffs fotograf, utan be vänner ta eller liknande.
    Saken är den att jag har haft proffs vi två olika tillfällen o båda gångerna kände jag att det där kunde jag lika gärna gjort själv. Nu kan jag ju ha haft otur med fotografen, för jag vet att det finns massor med fantastiska proffs därute, som gör ett fantastiskt jobb.
    Men som sagt så sitter jag nu o funderar lite.

• chamor

Jag lägger kanske 15 min per bild i snitt

• iddeli

Nu blir jag nyfiken: hur mycket betalade du för de "proffs"fotograferna? Man får ju det som man betalar för...
    Jag förstår inte hur man ens kan överväga att inte anlita ett proffs till en så viktig grej i livet, förhoppningsvis kommer man ju bara att uppleva det en gång. Varför inte göra det riktigt då? Det är ju det enda riktiga minnet man kommer ha kvar från den största dagen i ens liv.
    Lycka till!

• Vitt guld

Jag har en del erfarenhet och lägger 30 min/bild i snitt, dock mer på bröllopsbilder.

• lillabruden

jag har redigerat en del av mina och andras student bilder, jag tycker inte det var speciellt svårt.... Själv letar jag efter ett proffs, och är villig att betala för proffsiga bilder, men samtidigt, är det inte proffsigaste att INTE behöva redigera en bild??
    Finnar är ju skönt att bli av med, men nivåer osv...kanske jag ställer för höga krav, men tycker fotografen borde kunna fixa det mesta med ljus osv....

Sedan kan jag tipsa dig TS att söka på youtube om du vill ha hjälp med olika saker, där hittar man allt ifrån att göra en bild till att se verklig ut till hur man masserar fötter

• chamor
    lillabruden skrev 2008-11-04 01:44:53 följande:
    Själv letar jag efter ett proffs, och är villig att betala för proffsiga bilder, men samtidigt, är det inte proffsigaste att INTE behöva redigera en bild??Finnar är ju skönt att bli av med, men nivåer osv...kanske jag ställer för höga krav, men tycker fotografen borde kunna fixa det mesta med ljus osv....
    Tack!
  • Vitt guld
    lillabruden skrev 2008-11-04 01:44:53 följande:
    jag har redigerat en del av mina och andras student bilder, jag tycker inte det var speciellt svårt.... Själv letar jag efter ett proffs, och är villig att betala för proffsiga bilder, men samtidigt, är det inte proffsigaste att INTE behöva redigera en bild??Finnar är ju skönt att bli av med, men nivåer osv...kanske jag ställer för höga krav, men tycker fotografen borde kunna fixa det mesta med ljus osv....Sedan kan jag tipsa dig TS att söka på youtube om du vill ha hjälp med olika saker, där hittar man allt ifrån att göra en bild till att se verklig ut till hur man masserar fötter
    Jag har jobbat på en bildbyrå med över 50 professionella fotografer. Varenda bild redigerade vi på något sätt. Ingen fotograf klarar av att ta "den perfekta bilden", enligt min erfarenhet. Det är alltid något som måste justeras, även om det är "petitesser" som en amatör inte ens skulle lägga märke till.
  • indefinitely

Nej, det är inte extra proffsigt att inte redigera sina bilder, snarare tvärtom. Det är lite som att säga att en riktigt bra målare måste inte spackla väggen innan han målar, det blir bra ändå.

Simpelt förklarat: alla bilder som kommer ut i från en digital systemkamera måste i princip redigeras på något sätt. Att sätta svart och vit punkt till exempel för att få färgerna så bra som möjligt. Redigerar du inte en bild ser den ofta lite dassig ut. Plåtar du med en liten kompaktkamera sätter den själv kontraster och bestämmer färger, men för att spara så mycket info i bilden som möjligt görs inget med bilden i en systemkamera (förutsatt att man fotograferar i RAW-format).

Det ligger lika mycket jobb i själva fotograferingen som efter.

• Vitt guld
    indefinitely skrev 2008-11-04 09:50:25 följande:
    Nej, det är inte extra proffsigt att inte redigera sina bilder, snarare tvärtom. Det är lite som att säga att en riktigt bra målare måste inte spackla väggen innan han målar, det blir bra ändå.Simpelt förklarat: alla bilder som kommer ut i från en digital systemkamera måste i princip redigeras på något sätt. Att sätta svart och vit punkt till exempel för att få färgerna så bra som möjligt. Redigerar du inte en bild ser den ofta lite dassig ut. Plåtar du med en liten kompaktkamera sätter den själv kontraster och bestämmer färger, men för att spara så mycket info i bilden som möjligt görs inget med bilden i en systemkamera (förutsatt att man fotograferar i RAW-format).Det ligger lika mycket jobb i själva fotograferingen som efter.
    Mer efter, skulle jag vilja säga.
  • lillabruden

Jag förstår vad ni säger...men den 'perfekta bilden'.... tycker mycket om ett citat som lyder 'You can only achieve perfection within imperfection' ('Du kan bara uppnå perfektion inom imperfektion')
    Så den perfekta bilden för mig är inte redigerad, utan perfekt som den är -med sina 'defekter'....

• trampetroll

En tjej jag känner redigerar mina foton för en billig slant (25kr/fotot) så slipper jag själv! Det tycker jag är helt klart värt det med tanke på den tid det tar att redigera själv!

• Vitt guld
    trampetroll skrev 2008-11-05 02:48:10 följande:
    En tjej jag känner redigerar mina foton för en billig slant (25kr/fotot) så slipper jag själv! Det tycker jag är helt klart värt det med tanke på den tid det tar att redigera själv!
    Oj, det var billigt ja! Om hon är duktig, vill säga.

Jag kom på efter att jag postat mitt inlägg att jag skrev lite otydligt. Med "den perfekta bilden" så menade jag PERFEKT BILDTEKNISKT. Det hänger dock inte bara på fotografen, utan på kamerornas tillkortakommanden.
Svar på tråden Foto editering - göra själv?