• Vitt guld

Foto editering - göra själv?

Jag har en del erfarenhet och lägger 30 min/bild i snitt, dock mer på bröllopsbilder.

• Vitt guld
    lillabruden skrev 2008-11-04 01:44:53 följande:
    jag har redigerat en del av mina och andras student bilder, jag tycker inte det var speciellt svårt.... Själv letar jag efter ett proffs, och är villig att betala för proffsiga bilder, men samtidigt, är det inte proffsigaste att INTE behöva redigera en bild??Finnar är ju skönt att bli av med, men nivåer osv...kanske jag ställer för höga krav, men tycker fotografen borde kunna fixa det mesta med ljus osv....Sedan kan jag tipsa dig TS att söka på youtube om du vill ha hjälp med olika saker, där hittar man allt ifrån att göra en bild till att se verklig ut till hur man masserar fötter
    Jag har jobbat på en bildbyrå med över 50 professionella fotografer. Varenda bild redigerade vi på något sätt. Ingen fotograf klarar av att ta "den perfekta bilden", enligt min erfarenhet. Det är alltid något som måste justeras, även om det är "petitesser" som en amatör inte ens skulle lägga märke till.
  • Vitt guld
    indefinitely skrev 2008-11-04 09:50:25 följande:
    Nej, det är inte extra proffsigt att inte redigera sina bilder, snarare tvärtom. Det är lite som att säga att en riktigt bra målare måste inte spackla väggen innan han målar, det blir bra ändå.Simpelt förklarat: alla bilder som kommer ut i från en digital systemkamera måste i princip redigeras på något sätt. Att sätta svart och vit punkt till exempel för att få färgerna så bra som möjligt. Redigerar du inte en bild ser den ofta lite dassig ut. Plåtar du med en liten kompaktkamera sätter den själv kontraster och bestämmer färger, men för att spara så mycket info i bilden som möjligt görs inget med bilden i en systemkamera (förutsatt att man fotograferar i RAW-format).Det ligger lika mycket jobb i själva fotograferingen som efter.
    Mer efter, skulle jag vilja säga.
  • Vitt guld
    trampetroll skrev 2008-11-05 02:48:10 följande:
    En tjej jag känner redigerar mina foton för en billig slant (25kr/fotot) så slipper jag själv! Det tycker jag är helt klart värt det med tanke på den tid det tar att redigera själv!
    Oj, det var billigt ja! Om hon är duktig, vill säga.

Jag kom på efter att jag postat mitt inlägg att jag skrev lite otydligt. Med "den perfekta bilden" så menade jag PERFEKT BILDTEKNISKT. Det hänger dock inte bara på fotografen, utan på kamerornas tillkortakommanden.
Svar på tråden Foto editering - göra själv?