• lillP

Önskelista - ett måste?

Vi har allt vi behöver och har därför inte önskat oss något i bröllopspresent. På bröllopssidan har vi skrivit att vi inte önskar oss några presenter, men om de ändå vill ge något så ser vi gärna att de sätter in ett bidrag till Sthlms katthem istället.

Nu har jag pratat med vår toastmadam (som även tar emot osa) att gästerna frågar efter vad de ska ge. Vi har sagt till henne att vi inte vill ha något speciellt. Vi vill inte krysta fram nåt, "bara för att"...

Är det verkligen så, att man inte vill ge pengar till välgörenhet? Kan tänka mig att endel tycker det känns konstigt att det är till ett katthem, men ändå.

Hur ser ni på saken?

• Svar på tråden Önskelista - ett måste?
  • celtic

Jag skulle inte ha några problem med att ge pengar till en av brudparet vald välgörenhetsorganisation. Dock skulle jag nog ta med någon liten symbolisk present ändå, typ en flasa vin till första bröllopsdagen eller liknande. Tror de flesta vill ge ngt litet iallafall direkt till brudparet som ett tack för festen.

• Mlle M

Vilken jattebra ide!! Jag skulle garna ge pengar till valgorenhet som ett brudpar onskar men som ovanstande skulle jag kanske ge en liten symbolisk present i alla fall typ en flaska vin eller Champagne.

• asajo

Precis som ni hade vi nästan allt materiellt vi behöver så vi skrev ett inlägg om detta på vår bröllopsblogg, och skrev att de väldigt gärna fick ge pengar till någon välgörenhet, och spaltade upp sju stycken olika organisationer som ligger oss nära om hjärtat. Så gott som alla gäster gav pengar till någon av dessa organisationer (de lyckades faktiskt sprida ut sig så alla fick något bidrag!) och de flesta kompletterade med någon liten present till oss (vinflaska, champagne, blommor, spel etc). Jätteroligt!!

• MissieA

Jag tycker också att det är en jättebra ide Väldigt omtänksamt av er när ni ändå har allt. Jag hade jättegärna gett pengar till katthemmet men som de andra säger hade jag nog tagit med mig en liten gåva till som vin eller något annat litet för att brudparet också ska få något gott hehe.

Jag hade hellre gett pengar till ett katthem än köpt något som brudparet redan har, men jag kan tänka mig att andra kanske lägger stor vikt på presenter till bröllopsparet och att det ska synas att de har lagt tid på den.

• Tidsmaskin

Jag skulle aldrig ge till välgörenhet i bröllopspresent. Jag ger till välgörenhet ändå, men det är ingen present till ett brudpar utan en "present" till ändamålet, t ex Rädda Barnen. Men alla är vi olika ; )
    Ni måste inte ge önskelista men risken är ju att ni får prylar ni inte vill ha, typ skålar, ljusstakar osv, då kanske det hade varit roligare att få något ni vill ha när gästerna ändå tänker ge något, för det kommer de att göra. Om ni inte vill ha saker så kanske ni vill ha upplevelser, bidrag till bröllopsresa, bli bjudna på middag, bli bjudna en helg till någons lantställe osv?

Missförstå mig rätt; jag tycker inte det är fel att ge/önska sig välgörenhet, men jag själv skulle inte ge det och tror att det finns fler gäster som kanske hittar på en sak att ge istället.

• MissieA

Fast jag anser att välgörenheten är ändå en sak brudparet önskar sig hehe det är typ deras önskelista för att de inte ska få massor med vaser, ljusstakar m.m.

• Höstbrud-07

Jag tycker det är en oerhört trevlig önskan med pengar till välgörenhet! Vore ju perfekt om många fler brudpar som inte vill ha saker istället önskade sig sådant, eftersom faktiskt de flesta gäster vill ge någon form av present.

• chamor
    Tidsmaskin skrev 2008-10-29 09:56:40 följande:
    Jag skulle aldrig ge till välgörenhet i bröllopspresent. Jag ger till välgörenhet ändå, men det är ingen present till ett brudpar utan en "present" till ändamålet, t ex Rädda Barnen. Men alla är vi olika ; ) Ni måste inte ge önskelista men risken är ju att ni får prylar ni inte vill ha, typ skålar, ljusstakar osv, då kanske det hade varit roligare att få något ni vill ha när gästerna ändå tänker ge något, för det kommer de att göra. Om ni inte vill ha saker så kanske ni vill ha upplevelser, bidrag till bröllopsresa, bli bjudna på middag, bli bjudna en helg till någons lantställe osv?Missförstå mig rätt; jag tycker inte det är fel att ge/önska sig välgörenhet, men jag själv skulle inte ge det och tror att det finns fler gäster som kanske hittar på en sak att ge istället.
    Tack instämmer... Beror på. Skulle känna mig mer motiverad att (OM jag skulle ge) ge till fattiga barn eller något då katter kanske inte ligger mig så varmt om hjärtat men som tur är är vi alla olika och det är ju bra för katternas skull... Tycker det är fint/bra att ge till värgörenhet och ger själv ofta men som bröllopspresent vill jag iaf ge något minnesvärt.. Brukar ofta måla en tavla till brudparet. Vad de sen gör med den är upp till dem men sån är jag
  • lillP

Kul att få lite åsikter! Katter ligger som sagt oss väldigt varmt om hjärtat, så det är verkligen "vi".

Jag skulle nog också vilja ha med mig något till själva bröllopet om jag var gäst. Skulle nog ha ett kort där jag skriver att jag skänkt pengar (och ev hur mkt), ev ha med blommor också.

Vet att många vill ge saker, bestående saker, i bröllopspresent. Det har väl nyss blivit accepterat att ge pengar i gåva...

Vad tycker ni, ska vi falla för gästernas önskan och krysta fram något mer att önska oss? Själv tycker jag väl att man får komma på nåt själv om man inte vill köpa det som redan finns på listan. Ok, det står ju inte ordagrant att det är en önskelista med pengarna...

Oj, långt och krångligt. Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram!

• Mlle M

Jag tycker definitivt det ser snyggare ut att onska ett bidrag till ett valgorande andamal som ligger brudparet varmt om hjartat an att onska sig pengar.

Istallet for onskelista som komplement till valgorenheten kanske Ni kan komma pa en "stor" grej Ni evt skulle behova som kanske ar lite dyrare sa kan gasterna ga ihop typ; Ni onskar er en BBQ for 8 000 kr sa kan gasterna betala in i affaren valfritt belopp till denna.

Ps. jag gissar att det funkar for de flesta lite dyrare saker att gora sa da Ni gar till butiken innan och valjer ut foremalet.

Sa skulle jag kunna tanka mig att gora for ex mobler etc. Hellre en snygg design-mobel an 25 ljus-stakar

Svar på tråden Önskelista - ett måste?