Ni som gjort egen bukett!!
Har ni bundit den eller har ni använt en buketthållare?
Står i valet och kvalet vilket jag ska välja :/
Vilket är bäst tycker ni?
Har ni bundit den eller har ni använt en buketthållare?
Står i valet och kvalet vilket jag ska välja :/
Vilket är bäst tycker ni?
ingen?!
Föreslår en buketthållare-buketten håller sig fräch längre då man fyller på med vatten i behållaren men passa så du inte har FÖR mycket vatten i den
Lycka till
Vad är en buketthållare? Länk? Tänkte också fixa bukett själv.
Vitt guld skrev 2008-10-29 23:02:14 följande:
Alltså... jag fattar att ingen antagligen vill ha floristen i den här tråden...
...men med erfarenhet och med hjärta för att det ska gå bra för er med era egna buketter...MÅSTE jag säga:
GÖR INTE BUKETTEN SJÄLV OM DU INTE HAR VANA AV DETTA SEDAN FÖRUT!!!
Famför allt inte om det ska vra en så avancerad bindteknink som att göra den i en hållare!
Herregud! Jag får prickar och ont i magen. Det brukar ta en del övning på floristskolorna innan ens arbeten tål "skaktestet" Dvs att man ruskar den färdiga buketten riktigt ordentligt. Då ska ALLA blommorna sitta kvar.Det är inte roligt om de ramlar ur hållaren medan ni går altargången fram...
Många säger att "det var så lätt så" och det blev så fin och de är så nöjda. Kanske är det viktigast, men sanningenom hur de hemma bundna buketterna brukar se ut är oftast en helt annan.
Kan du varuvården? kan du bindtekniken "spiral" och behärskar den?
vet du vilka blommor som tål varandra och ska ha liknandebehandling? vet du vilken temperatur vattnet ska ha för att blommorna ska hålla? kan du skära dem på rätt sätt? Jag har fler frågor, men om du inte kan svara ett tvärsäkert JA på dessa frågor, ska du inte ta risken att göra din bukett själv om du vill att den ska hålla och bli ett fint smycke till din dag.
Detta är ett råd i allra största välmening och med stort engagemang!
Här är en till som inte rekommenderar att göra i hållare....
Det är svårt, och även om man lyckas så finns det en risk att blommorna trillar ut, det tar mycket övning och tid att lära sig. I så fall rekommenderar jag att öva mycket innan och kika på en blomskola tex. finns det en på gamman.se
Men lättare är ju i så fall att skippa hållaren och köra på lösbunden, men öva innan där också !
Lycka till !
S O F skrev 2008-10-30 16:39:41 följande:
Jag gjorde min SJÄLV, dock av silkestrådar, kristaller och tunn, tunn ståltråd, samt silvertråd och spetstyg... Och lindande in och band fast "buketten" med ståltråd i små platsbehållare samt lindande in plastbehållaren i blått silkesband , förutom min egen som hade vita band med ringar på..!!!!Och visst det tog en kväll, men wow vad fint det blev...
Inte nog med att jag fick den precis som JAG VILLE, den är helt unik. tom fotograferna som jobbat i 20 år sade "att de hade ALDRIG sett nåt liknande"..."vackrast"..
Och så gjorde jag näbbens, smat två brudtärnos buketter.
Så jag säger Go for it..
jag "provkörde" någon, någon vecka innan.. sen gjorde jag alla.
Och jag är sååå glad att jag gjorde det.
Vi8sst det är "jobbigare" med riktiga blommor, då de måste göras dagen innan, men dagen innan hade jag inget att göra...då jag såg till att allt var färdigt..
Lycka till er alla
Kramar
Fru Pb
Excalibu:
Du har ingen bild på din bukett man kan få se? låter som en riktigt fin bukett om du fått såna komplimanger=)
passionsblomman:
Hon i affären tyckte att jag skulle binda själv, ifall det nu blir misslyckat kan jag göra ett nytt försök, vilket inte går me buketthållaren. Så jag är nog mer för att binda själv.
Jag har praktiserat hos en florist så jag kan ju binda i spiral och har inte heller tänkt mig några avancerade blommor. Troligtvis bara rosor och ev brudslöja och lite blad undertill. SÅ jag ska nog få ihop något som liknar bukett iaf:P