Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Ni som gjort egen bukett!!

Alltså... jag fattar att ingen antagligen vill ha floristen i den här tråden...
    ...men med erfarenhet och med hjärta för att det ska gå bra för er med era egna buketter...MÅSTE jag säga:
    GÖR INTE BUKETTEN SJÄLV OM DU INTE HAR VANA AV DETTA SEDAN FÖRUT!!!

Famför allt inte om det ska vra en så avancerad bindteknink som att göra den i en hållare!

Herregud! Jag får prickar och ont i magen. Det brukar ta en del övning på floristskolorna innan ens arbeten tål "skaktestet" Dvs att man ruskar den färdiga buketten riktigt ordentligt. Då ska ALLA blommorna sitta kvar.Det är inte roligt om de ramlar ur hållaren medan ni går altargången fram...

Många säger att "det var så lätt så" och det blev så fin och de är så nöjda. Kanske är det viktigast, men sanningenom hur de hemma bundna buketterna brukar se ut är oftast en helt annan.

Kan du varuvården? kan du bindtekniken "spiral" och behärskar den?
    vet du vilka blommor som tål varandra och ska ha liknandebehandling? vet du vilken temperatur vattnet ska ha för att blommorna ska hålla? kan du skära dem på rätt sätt? Jag har fler frågor, men om du inte kan svara ett tvärsäkert JA på dessa frågor, ska du inte ta risken att göra din bukett själv om du vill att den ska hålla och bli ett fint smycke till din dag.

Detta är ett råd i allra största välmening och med stort engagemang!

• passionsblomman

S O F skrev 2008-10-30 16:39:41 följande:

Här är en till som inte rekommenderar att göra i hållare....Det är svårt, och även om man lyckas så finns det en risk att blommorna trillar ut, det tar mycket övning och tid att lära sig. I så fall rekommenderar jag att öva mycket innan och kika på en blomskola tex. finns det en på gamman.seMen lättare är ju i så fall att skippa hållaren och köra på lösbunden, men öva innan där också !Lycka till !
    Ja! Dessutom lär ni alla ha en del annat attpyssla med kvällen innan dagen D och detta kan bli ett stressmoment som ni aldrig hade tänkt er.
  • passionsblomman
    LovelyAngel84 skrev 2008-10-30 18:56:53 följande:
    passionsblomman:Hon i affären tyckte att jag skulle binda själv, ifall det nu blir misslyckat kan jag göra ett nytt försök, vilket inte går me buketthållaren. Så jag är nog mer för att binda själv. Jag har praktiserat hos en florist så jag kan ju binda i spiral och har inte heller tänkt mig några avancerade blommor. Troligtvis bara rosor och ev brudslöja och lite blad undertill. SÅ jag ska nog få ihop något som liknar bukett iaf:P
    Då känner jag mig betydligt lugnare!
    Om du praktiserat har du iallafall koll på vad du ger dig in på.
    Alla är ju också olika begåvade på olika områden. Vissa vet kanppt upp och ner på en blomma och då är det bättre att släppa deb n delen till någon som kan. Andra kan inte koka ens ett ägg, då ska man lämna matlagningen till andra osv.

Det blir nog en fin bukett. Lycka till!
  • passionsblomman
    LovelyAngel84 skrev 2008-10-31 09:02:18 följande:
    passionsblomman:tackar! vore ju faen själv om jag inte kan få ihop nåt iaf. Har gått bra förr när jag gjort vanliga buketter. Men det slårväl aldrig fel att när det väl gäller så går det åt skogen:P får väl se om 3 veckor, hehe.
    Ja, det kommer säkert att gå bra. Du har ju uppenbart gjort buketter förut.
    Min oro gäller alla som får för sig att det är plättlätt rent allmänt, och så har man egentligen aldrig hanterat blommor förut.

Mumriks blivande fru: ja, det är ingen större besparing att göra själv, särskilt inte med kallor, för deet är faktiskt till största delen blommorna du får betala för hos floristen.
  • passionsblomman

Det är ju ett alternativ om man gifter sig när det är blommor på ängen.
    De ska isåfall dra vatten i minst ett dygn innan vigseln, annars kommer de att sloka innan ni ens hunnit till kyrkan.

• passionsblomman

Du ska absolut göra det en eller två dagar innan. Först knyter du med bast-snöre(finns hos floristen) och sedan lindar du sidenbandet. Detta gör du innan du åker till vigseln så du slipper vått sidenband att hålla i. Senare sätter du hela buketten med band och allt i vas.

• passionsblomman

Tyvärr fel årstid, den ligger tidigare på året. Synd, för den hade varit vacker så som du beskriver.
    Någon Hortensia i grön/brun ton kanske?

Vitt guld skrev 2008-10-31 23:26:47 följande:

Fick just en idé, men jag vet inte om det funkar. Kan man få tag i (outslagen) kärleksört nu? Fick en vision om att kombinera det med rosor och hypericum. Men som sagt, vet inte alls om det funkar.
  • passionsblomman

Den finns nu! jag ser den varje dag i partihallen. Däremot kanske du ska överväga att använda den även på borden eller så, om butiken inte har lust att specialbeställa en hel bunt(tror de ligger om 10/st bunten) för att bara sälja en till dig.
    Men det kanske de visst gör, för det är ändå en säsongsblomma. Du ska beställa minst en vecka innan. Dvs ska du häömta blommorna på en torsdag, beställ då senast torsdagen innan.
    Kombinationen rosor/ hortensia är jättefin som den är, men hypericum lyfter det nog ännu lite mer.

• passionsblomman

Vitt guld skrev 2008-11-01 09:26:03 följande:

Tack för dina råd! Alltså ros, hortensia + hypericum? Har du några färgförslag som passar till en mörklila klänning? Jag har funderat på orange. Orange rosor och orange hypericum kanske blir lite tårta på tårta..? Det finns grön hypericum också, va? Tycker mig ha sett det.Gäller 1 v för alla blommor jag ska beställa eller kan det vara längre lev.tid på vissa? Gifter oss om exakt 2 v så det drar ihop sig!
    Tycker du ska gå till butiken på måndag eller tisdag och se till att du får beställa! Då vet du att det är klart sedan.

Mörkbruna eller gröna Hypericum tror jag blir bäst ihop med orange rosorna.
Svar på tråden Ni som gjort egen bukett!!