• blomsterflicka

Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?

En nyfiken fråga bara - någon som vet vilken som är medelåldern bland svenska par när det kommer till giftemål?

Vi kanske kan göra en egen intern undersökning här på BT om inte annat.

Om jag börjar:
    Jag kommer vara 27, min blivande man 30 när vi gifter oss (förhoppningsvis nästa år!)

• Svar på tråden Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?
  • passionsblomman

Jag kommer antagligen att vara minst hundra...
    ,,,och han stå med en fot i graven...*suckar missnöjt*

Nä, men allvarligt talat börjar jag fundera på att slå till när vi båda är 40. Han fyller i September året innan mig, och jag i januari, så vi är faktiskt "lika gamla" ganska stor del av året.

• 040409

Från scb:
    Medelåldern sjönk något under 2006 för personer som gifte sig för första gången. Kvinnor var i genomsnitt 31,9 år och män 34,5 år när de gifte sig.
    Medelåldern vid första giftermålet varierar kraftigt mellan länen. Högst medelålder bland männen hittade man i Jämtlands län, där männen var 37,2 år. Även de äldsta nygifta kvinnorna fanns i Jämtlands län med 33,8 år. I Jönköpings län fanns både de yngsta nygifta männen och de yngsta nygifta kvinnorna. Här var männen 33,0 år i genomsnitt och kvinnorna hade en medelålder på 30,0 år när de gifte sig för första gången.

Vi ligger lite under, jag kommer va 25 och han 27

• stellajsj

Jag kommer att vara 35 och han 29.

• EmMa09

jag kommer vara 23 och m2b kommer vara 26(fyller 27 senare på året)

• Emmas syster
    040409 skrev 2008-10-29 20:10:58 följande:
    Från scb: Medelåldern sjönk något under 2006 för personer som gifte sig för första gången. Kvinnor var i genomsnitt 31,9 år och män 34,5 år när de gifte sig.Medelåldern vid första giftermålet varierar kraftigt mellan länen. Högst medelålder bland männen hittade man i Jämtlands län, där männen var 37,2 år. Även de äldsta nygifta kvinnorna fanns i Jämtlands län med 33,8 år. I Jönköpings län fanns både de yngsta nygifta männen och de yngsta nygifta kvinnorna. Här var männen 33,0 år i genomsnitt och kvinnorna hade en medelålder på 30,0 år när de gifte sig för första gången.Vi ligger lite under, jag kommer va 25 och han 27
    jämtland?
    vad kan det bero på?

och jönköping? har det med "bibelbältet" att göra?
Svar på tråden Vilken är medelåldern för att gifta sig i Sverige?