• akah

Julaktig brudbukett

Nån som har något förslag, gärna med bild på en brudbukett med juliga inslag? Jag ska gifta mig andra advent och vill få in julen så att säga.

• Svar på tråden Julaktig brudbukett
  • passionsblomman

Julrosor, vita ensamma i en bukett med mörkgrön ilex,
    enkelt, rent och oerhört vackert!

Amaryllis lågt i buketten ihop med tex snitthyacinter.

Gillar du glitter kan du plocka in ngt glittrat silveräpple eller glitterspraya det gröna, eller hela buketten.

• Emmas syster

har sett fler hiiiimla fina armbuketter med amaryllisar - precis som om det vore kallor eller liljor men med de underbart maffiga amryllisarna istället

sen har jag sett en underbar med röda rosor, röda äpplen och röda tulpaner, lite stenar och pärlor - och inget grönt alls men den stod i en butik och jag hittar inga liknande på bild

• passionsblomman
    passionsblomman skrev 2008-10-29 20:53:52 följande:
    Julrosor, vita ensamma i en bukett med mörkgrön ilex,enkelt, rent och oerhört vackert!Amaryllis lågt i buketten ihop med tex snitthyacinter.Gillar du glitter kan du plocka in ngt glittrat silveräpple eller glitterspraya det gröna, eller hela buketten.
    Jag kan med anleding av reklamreglerna i forumet inte dela ut bilder. Vill inte att ngn ska tro att det är mina egna.

Amaryllisen fungerar fint som famnbukett också precis som Emmas syster säger.
  • passionsblomman

Nu har jag kollat. Syrener får betraktas som över i Maj, skulle de gå att få tag i är de RIKTIGT dyra. Normalpriset växlar utifrån stjälklängd och tillgång samt kvalité, mellan ca 45-75/ stjälken i butik. I maj skulle de antagligen hamna på 175/stjälken...Så kanske bättre att tänka sig en annan sort_såvida man inte har tillgång till hemodlade direkt från trädgården såklart!

Hortensia är numera tillgänglig i stort sett året runt. Den finns i väldigt olika längder och storlekar, så priset varierar därefter. Den som lämpar sig till brudbukett brulkar ligga mellan 50-70/st i butikerna. Den behöver man ju inte så många av, så det behöver ändå inte bli så dyrt vare sig att ha på borden eller i buketten.

• Myrmor

Tack för hjälpen!! Om man nu har en tight budget i maj, vad skulle du rekommendera för vita blommor. Enhetligt (max två sorter i buketten), och helst inte rosor

passionsblomman skrev 2008-10-30 16:05:48 följande:
    Nu har jag kollat. Syrener får betraktas som över i Maj, skulle de gå att få tag i är de RIKTIGT dyra. Normalpriset växlar utifrån stjälklängd och tillgång samt kvalité, mellan ca 45-75/ stjälken i butik. I maj skulle de antagligen hamna på 175/stjälken...Så kanske bättre att tänka sig en annan sort_såvida man inte har tillgång till hemodlade direkt från trädgården såklart!Hortensia är numera tillgänglig i stort sett året runt. Den finns i väldigt olika längder och storlekar, så priset varierar därefter. Den som lämpar sig till brudbukett brulkar ligga mellan 50-70/st i butikerna. Den behöver man ju inte så många av, så det behöver ändå inte bli så dyrt vare sig att ha på borden eller i buketten.
  • passionsblomman
    artist skrev 2008-10-30 16:10:20 följande:
    Tack för hjälpen!! Om man nu har en tight budget i maj, vad skulle du rekommendera för vita blommor. Enhetligt (max två sorter i buketten), och helst inte rosor
    Vad har du själv för stil? gillar du det lite mjuka, romantiska eller vill du hellre ha en stram och elegant känsla?

Vita ranunkler tillsammans med nejlikor tex vore jättefint ihop i en tät, rund bukett, bunden med stjälkarna kvar.

Vill man ha en maffig men stilren bukett kan typen som "humlanhubbe" har i sitt bildgalleri vara något. Den är också bunden som en "vanlig" bukett. Dvs m stjälkarna som handtag.

Gillar du "svensk blomsteräng" så är ju prästkragar i säsong då. Det finns gott om andra vita alternativ också.
  • Myrmor

Jag gillar den strama känslan, a la vita tulpaner. INte en massa fluff och brudslöja om du förstår vad jag menar . Ska kolla humlanhubbes galleri direkt!

• Myrmor

Är det liljor i hennes bukett (tycker de är superfina men är tyvärr allergisk )

• passionsblomman

Ja, det är longiflorum-liljor. Är det doften du inte tål? Det finns som inte doftar.

Finns en blomma som heter Amazonlilja, eller "Eucharis" på latin. Den är otroligt vacker. Påminner litegrann om Narcisser(som Påskliljor hör till) Den tillsammans med en som heter Ornithogalum hade varit jättefint. Kanske med nejlikor som utfyllnad.

Orkidéklockor ovanpå en tät bukett av Nejlikor vore också vackert.

Vad har du för blombudget?

• Myrmor

max 700-1000 kr inkl corsage (hur stavas det egentligen??), men vill ändå inte att det ska bli ett hafsjobb såklart . Vet inte om det är doften, fick liljor i födelsedagspresent för något år sedan och blev superfökyld, mådde illa och hade huvudvärk i en vecka. Fattade inte att det var blommorna förrän jag började känna mig bättrevarje gång jag lämnade lägenheten. Kastade ut blommorna, och vips var "influensan" borta . Ska googla på dina blomnamn (är ett riktigt blompucko )

• Myrmor

känns inte vita nejlikor väldigt begravning förresten??

• passionsblomman
    artist skrev 2008-10-30 18:01:43 följande:
    känns inte vita nejlikor väldigt begravning förresten??
    NEJ!!! Den absolut vanligaste blomman på begravning är tveklöst ros, och jag är övertygad om att ingen ens skulle komma på tanken att kalla rosor för begravningsblommor!

Vita blommor var förr vanliga till begravning, och nejlikor var en omtyckt blomma. Så det finns gamla som förknippar just vita nejlikor med begravning, men det gör de med vita liljor eller vita blommor överlag. Bland yngre kvinnor är vitt favoritfärgen för väldigt många.

Jag tycker absolut du ska överväga just vita nejlikor i en tät halvmåneform. Att nåla fast enstaka Orkidéklockor ovanpå borde gå att göra och komam undan med max 1000 inkl Coursage ( det ordet kommer av franskans "hjärta" och syftar på ett blomstersmycke som bärs nära hjärtat.)

Jag tänker när det gäller Orkidéer på Phalaenopsis,"Brudorkidé" kallas den också.Den skulle bli ungefär som fjärilar ovanpå de andra blommorna. Elegant och jättevackert tycker jag.
  • Myrmor

VAd gullig du är som hjälper alla, säg till om jag kan hjälpa dig på musikfronten !

passionsblomman skrev 2008-10-30 18:15:23 följande:
    NEJ!!! Den absolut vanligaste blomman på begravning är tveklöst ros, och jag är övertygad om att ingen ens skulle komma på tanken att kalla rosor för begravningsblommor!Vita blommor var förr vanliga till begravning, och nejlikor var en omtyckt blomma. Så det finns gamla som förknippar just vita nejlikor med begravning, men det gör de med vita liljor eller vita blommor överlag. Bland yngre kvinnor är vitt favoritfärgen för väldigt många.Jag tycker absolut du ska överväga just vita nejlikor i en tät halvmåneform. Att nåla fast enstaka Orkidéklockor ovanpå borde gå att göra och komam undan med max 1000 inkl Coursage ( det ordet kommer av franskans "hjärta" och syftar på ett blomstersmycke som bärs nära hjärtat.) Jag tänker när det gäller Orkidéer på Phalaenopsis,"Brudorkidé" kallas den också.Den skulle bli ungefär som fjärilar ovanpå de andra blommorna. Elegant och jättevackert tycker jag.
  • passionsblomman
    artist skrev 2008-10-30 18:17:24 följande:
    VAd gullig du är som hjälper alla, säg till om jag kan hjälpa dig på musikfronten !
    Hi hi! Jag lovar att det kan komma en dag då du ångrar det erbjudandet!

Jag kommer nog att behöva hjälp med både det ena och andra när det väl drar ihop sig till mer konkret bröllopsplanering för vår del... Så Jag återkommer!

hoppas du hittar en duktig florist som hittar fram till din bukett så du känner att det blev rätt1 Då måste du visa bilder sedan!
Svar på tråden Julaktig brudbukett