• Sommarpar

tärnklänning i färgtema???

Jag undrar om det e ok att tärnan har annan färg än temat? vi ska ha rött, vitt, silver som tema. vår tärna vill ha en klänning som går i lila toner. till saker hör den att hon ska betala sin klänning själv (en släkting till henne ska sy den.) Hur mkt kan man lägga sig i?

• Svar på tråden tärnklänning i färgtema???
  • MarianneL

om det är mörklila bryter det ju inte allt för mycket. Är det vinrött eller klarrött?
    Om du vet att du kommer irritera dig massor över det i fall hon har en färg utanför färgtemat, så borde du ju prata med henne om det, och kanske erbjuda att betala lite, men ananrs tror jag inte det spelar så stor roll.
    Hade varit värre om hon ville ha ljusrosa eller så :)

• Ore

Det är helt ok. Varför ska tärnan behöva matcha servetter och bordsdukar, när inga andra gäster gör det? Du kan ju fråga om hon kan tänka sig att ha en röd eller silvrig klänning. Annars räcker det väl med en silvrig sjal eller så, för att hon ska matcha temat litet...

• MulleNuh

Vill du att hon har lite mer så dom du vill så borde du erbjuda dig att betala en del iaf.

Men inte tycker jag man bör jämföra tärnan med de andra gästerna! Tärnan är en del av cermonin.

• Hofsan
    Ore skrev 2008-10-31 10:34:14 följande:
    Det är helt ok. Varför ska tärnan behöva matcha servetter och bordsdukar, när inga andra gäster gör det?
    Kanske för att de är lite mer speciella den dagen och ska sticka ut lite från mängden.....
  • Sommarpar

vi var inne på silvrig klänning från början sen pratade hon med släktingen som skulle sy klänningen och tyckte lila, men jag tror att det e silver/lila men är inte helt säker.
    hon har hittat en brudklänning som hon tycker om med tillhörande bollero som dom ska sy upp o tona ner till en tärnklänning.

Jag erbjöd att betala men eftersom hon vill ha en klänning hon känner sig snygg i och kan använda vid flera tillfällen ville hon betala själv. vi bjuder på smink och hår ist..

• Myrmor

Du kan inte tänka dig att ha vitt, silver och lila som färgtema istället? Eller har du redan köpt en massa saker i rött?

• Sommarpar

det e det som e problemet, vi har redan börjat på inbjudningskorten och har köpt material till det mesta. min brudklänning är vit/röd. så det blir svårt att ändra...

• Ore
    Hofsan skrev 2008-10-31 10:57:59 följande:
    Kanske för att de är lite mer speciella den dagen och ska sticka ut lite från mängden.....
    Man sticker inte ut genom att matcha allt annat. Och hur ska man kunna sticka ut från mängden, när man inte vet vad mängden har på sig? Eller lägger man förbud för övriga gäster att klä sig i de färger som är i temat?

Bröllopet fokuserar på brudparet. Men tärnan kommer inte gå obemärkt förbi, oavsett om hennes klänning matchar färgtemat eller inte.
  • Myrmor

ja ja, men du; det spelar ingen roll! Släng på henne en silversjal ! Hon står bara bredvid er i kyrkan, sen kommer hon smälta in bland alla gäster.

Sommarpar skrev 2008-10-31 11:05:29 följande:
    det e det som e problemet, vi har redan börjat på inbjudningskorten och har köpt material till det mesta. min brudklänning är vit/röd. så det blir svårt att ändra...
  • Sommarpar

det e sant, kanske kan sy bolleron i silver..

• Hofsan
    Ore skrev 2008-10-31 11:06:48 följande:
    Man sticker inte ut genom att matcha allt annat. Och hur ska man kunna sticka ut från mängden, när man inte vet vad mängden har på sig? Eller lägger man förbud för övriga gäster att klä sig i de färger som är i temat? Bröllopet fokuserar på brudparet. Men tärnan kommer inte gå obemärkt förbi, oavsett om hennes klänning matchar färgtemat eller inte.
    Nej man vet inte vilka färger övriga gäster kommer i men bruden har oftast något som syboliserar färgerna för dagen tex i buketten, klänningen(kanske röda broderier om färgerna är rött) eller i dukningen och då kan ju tärnan tex ha en röd klänning för hur många gäster komemr i röda kläningar på ett bröllop.
    Men visst, tärnan sticker ut oavsett vad hon har på sig. Alla vet ju att det är HON som e tärnan för dagen ändå.
  • celtic

Jag tycker verkligen inte att tärnan behöver matcha in med färgtemat, mycket snyggare om det är en färg som passar till säsongen och hennes stil färger etc.

• Ore
    Hofsan skrev 2008-10-31 11:27:03 följande:
    Nej man vet inte vilka färger övriga gäster kommer i men bruden har oftast något som syboliserar färgerna för dagen tex i buketten, klänningen(kanske röda broderier om färgerna är rött) eller i dukningen och då kan ju tärnan tex ha en röd klänning för hur många gäster komemr i röda kläningar på ett bröllop.Men visst, tärnan sticker ut oavsett vad hon har på sig. Alla vet ju att det är HON som e tärnan för dagen ändå.
    Hur många gäster som kommer i röd klänning? På rak arm minns jag två från mitt bröllop...

Men oavsett vilka färger det handlar om så kan man aldrig gardera sig för om någon av gästerna har samma färg. (för det är väl inte så att rött är den enda färgen som är aktuell för tärnor)
  • Hofsan

Nej givetvis inte. Många ringde tom till oss och frågade om vi skulle ha något färgtema för de ville matcha slipsen eller klänningen med något tex.

• norpans mamma

Jag tycker att tärnan ska matcha färgtemat, men smaken är som baken!!!

• Solochmåne

Huvudsaken är att alla är nöjda!

Svar på tråden tärnklänning i färgtema???