Inlägg från: älskarlivet |Visa alla inlägg
  • älskarlivet

Varför just jag?

har uppdaterat lite, så därför puffar jag!

• älskarlivet

Nej det gör jag tyvärr inte, snarare tvärtom.. Blir kanske inget sommarbröllop.. Och så har jag familjemedlemmar som fäller tråkiga kommentarer..

dfk skrev 2008-10-31 15:48:37 följande:
    Vad tråkigt att höra om din olycka!Hoppas att du mår lite bättre nu?
  • älskarlivet

Jag är sjukskriven hemma, ligger bara i sängen.. Skiter snart i allt. Min sambo är ett stort stöd, men vill inte lasta honom med för mycket heller.

dfk skrev 2008-10-31 16:13:54 följande:
    Har du kommit hem från sjukhuset eller är du sjukskriven hemma?Hoppas du har någon som kan hjälpa dig!Ja vill ju inte höra tråkiga kommentarer.
  • älskarlivet

Men sjukintyg har jag bara till 21/12.. Har inget sjukintyg för tänderna..

Jag vill inte be om hjälp av min familj för de stjälper mer än de hjälper.. Kan inte heller ta mig ut själv för att träffa en kurator tyvärr.. Däremot jobbar jag som lärare, så jag har lite mailkontakt med kuratorn där..

Nånicka skrev 2008-10-31 16:39:26 följande:
    Vad gäller det ni har betalat för bröllopet: tror de flesta är mänskliga om du nämner skälet till varför du vill boka om/av. Dessutom har du sjukintyg. OM ni nu skulle bestämma er för att skjuta på bröllopet.Vet att det förmodligen inte spelar så stor roll vad jag skriver, men jag känner att ofta så är vi galet dåliga på att be om hjälp. Vill inte belasta folk. Men ibland måste man kräva lite. Visst, om folk inte kan så kan de inte, men om det bara gäller att du inte vill belasta så tycker jag att du borde tänka om (sagt i välmening). Om din vän/sambo råkat ut för något så hade du säkert velat hjälpa dem "upp". Så om jag får ge ett råd så blir det att snälla, be om hjälp! Det kan ta så mycket längre tid att bli bra annars.Är nog inte alls vad du vill höra just nu, men så är det.
  • älskarlivet

Det kan dröja upp till 5 år innan det märks något..
    Men till efter jul är ditt tips?

nässlan87 skrev 2008-10-31 16:33:57 följande:
    ge det till efter jul.jag sj har blivit påkörd, det tar tid men du kommer att vara fit for fight till sommaren :D tanden får man hoppas på att det blir bra,det märks nog ganska snabbt.lycka till och krya på dig. :d
  • älskarlivet

Jag kanske är bitter, men hade du inte varit det om du kanske fått ställa in bröllopet, en dröm du haft i många år??

Jag tar mig inte ut själv om inte någon jag känner är med..

Aleta skrev 2008-11-01 14:07:30 följande:
    Vad bitter du låter. Det är verkligen hemskt att du har blivit påkörd och skadad och jag hoppas att du blir bättre snart.Tyvärr så verkar du må så dåligt att du säger saker du inte menar. Kan du inte få sjuktransport med taxi för att få hjälp att prata med någon?Det är inte bra för dig att du har sådana hatkänslor mot den som körde på dig t ex. Det kommer inte att leda till något gott i längden. Om du hamnar i en negativ spiral så tar det så mycket längre tid för dig att återhämta dig. När jag läser detta så har du verkligen taggarna utåt. Kanske vill din familj bara dig väl fast ni missförstår varandra?Och varsågod att bli arg på mig om du inte orkar ta till dig det jag säger, jag tänker inte bli arg tillbaka, för jag kan läsa att du verkligen mår dåligt.Kram.
  • älskarlivet

Klart han kan tänka sig det, men han tror inte det behövs att flytta datumet..

Men de har satt tillbaka min egna tand på platsen, så det där med löstand tror jag inte de vill göra om det absolut inte måste.. Dessutom vill jag inte gifta mig heller om jag har ont eller så.. Vill kunna njuta av dagen och vill kunna njuta på vår resa till Grekland med lamm och gott vin..

Måste man operera för att få in porslinständer? De ska laga mina halva tänder med porslin i alla fall.

Sen vet jag inte vem jag ska tro, tandläkaren på folktandvården som säger att det kommer lösa sig, kanske inte vara helt perfekt till bröllopet, men jag kommer ha fina tänder och kunna le och njuta etc, eller käkkirurgen på sjukhuset som säger att det får vi se, om ni kan ha bröllopet eller inte..

lillabruden skrev 2008-11-01 14:56:02 följande:
    jag tycker det är jättesynd att detta har hänt!! och jag hoppas du blir bra snabbt!Att stå och le med en glugg är inte så kul på sitt bröllop (eller annat tillfälle) o inte le alls är inte heller kul... hade jag varit dig så hade jag diskuterat möjlighet för kanske löstand med tandläkaren. Är själv född med defekta tänder -saknar 2 framtänder i överkäken och har gått igenom 2års tandställning+gångjärn+operation för att få porslinständer. Kan säga dig att det är tufft men när väl tänderna var i så tog det inte mer än 2veckor innan jag var så gott som återställd. Svullnad m.m. Ha det i tanken när du funderar på om att flytta datumet.Sen är det ju lite konstigt att m2b inte kan tänka sig att flytta det? Ok att han inte vill egentligen, men kan han inte alls tänka sig det?Varför händer detta just dig? En fråga vi alla ställer oss många gånger i livet, men som vissa säger, det kunde varit ännu värre. Även om det inte hjälper så mycket så försök hitta dem små positiva sakerna..att bli förlamad hade ju varit ännu värre!Sen vet man aldrig, kanske änglarna såg till att denna smärtan hände dig för att du skulle undgå en större smärta...man tänker sällan på att en olycka -stor eller liten- kan vara den som hindrade en katastrof..... Ingen vet....Sen till dem som uppmuntrar psykolog.. Finns olika sätt att få samtalshjälp. Just psykolog kanske inte är rätt i detta fall. Men absolut en fin tanke från er!!Oavsett dock, måste man vilja ha hjälp för att kunna ta emot den..Och att sluta hata den som gjort en så illa är något av det svåraste som finns...kan inte säga att jag själv kan förlåta dem som åsamkat mig stor smärta.
  • älskarlivet

Jag vet att jag kunde varit död, men att tänka att folk har det värre tycker jag är bull shit, så är det ju alltid! Får man inte vara ledsen, orolig och deppig för det??

Sorry, men jag kan inte riktigt ta till mig det du skriver för jag blir bara arg.. Du 'är som min syster, som alltid ska ha varit med om något värre.. Hon har inte ens ringt mig sedan detta hände.. Säkert för hon inte kan bräcka det på något sätt...

Drömaren skrev 2008-11-01 18:21:36 följande:
    om jag skall vara ärlig så tror jag att det e lite i-landsproblem i detta. jag själv har mycket problem psykist. har vart med om både det ena och det andra. vänner som sviker blivande som försvinner, olyckor mobbing,dåligt självförtroende.... ja listan kan bli lång. men jag har alltid ställt mig upp igen.. men tänk dig att du har en man som älskar dig, som vill leva resen av sitt liv med dig. du har tak över huvudet. du har folk runt om kring dig som bryr sig om dig.(även om du inte vill tro det själv)jag är lika dan. jag har mycket få människor i mitt liv som jag har nära. men dom håller jag sten hårt i. och är tacksam varje dag över att dom finns. du har mat på bordet varje dag. du har en familj. och du lever.Du kunde lika gärna varit död förlåt om jag e så rak men jag säger bara sanningen. man skall vara tacksam för det minsta man får inte vara så självisk. även om det e jobbigt. det finns alltid dom som har det värre. hur dåligt det än skiter sig.du måste tänka possetivt så lovar jag att allt kommer att komma till dig och lösa sig. när man minst anar så står hjälpen mitt framför näsan.våga tänka possetivt så lovar jag att du kommer vara en mycket vacker brud när dagen kommer. även om den inte kommer när ni då har planerat den. så kommer den inom sin korta tid att komma.:)tänk att du alltid är vacker. för det e du. med eller utan en tand.mängder med lycko önskningar!!!!och krya på dig!/Drömaren
  • älskarlivet

Jag har en hel tand som varit ute också och det är den de är mest orolig för.

Min systers man är också tandläkare och även han säger att man inte kan lova något, och det förstår jag, men käkkirurgen verkade inte ens bry sig att det kommer en viktig dag för mig i juni..

lillabruden skrev 2008-11-01 15:36:04 följande:
    nu hade ju jag ingenting där dem satte mina porslinständer, inga rötter eller något. fick bara mjölktänder och sen inga 'permanenta' tänder. och dem borrade in titan skruvar i mitt skallben som dem sen limmade fast kronorna på. Jag är supernöjd med resultatet!Sen dem 2åren var för att förbereda min mun på det hela..flytta käken, flytta tänder osv -just för att jag har ju växt upp med detta och tänderna flyttat och haft sitt eget liv.Eftersom jag inte är tandläkare så vill jag inte lova nått, men det låter som ett mindre ingrepp om dem ska laga halva tänder, då borde dem inte borra tycker jag...men som sagt så vet jag inte.Käkkirugen kanske inte vågar uttala sig nått mer specifikt, men är du så jätteorolig kan du ju kolla med ytterligare en käkkirurg så du vet lite mer 'läget'.Förstår dig fullständigt att du vill njuta av bröllopet!! Inget konstigt alls!!! Men just nu som det ser ut finns ju inte mycket att göra vänta är tyvärr det enda man kan göra.. men du kan ju som tidigare sagt i tråden ringa o förhöra dig om lokal osv så du vet vad som gäller.Tänk också på att samla din energi på att bli kry igen, resten (olyckan dvs) kan du tänka på lite senare...försök låta kroppen göra sitt! Den är faktiskt underbar på att bli bra igen
  • älskarlivet

Jag tycker också att själva äktenskapet är det viktigaste så klart, men för den delen är bröllopsdagen viktig! Jag vill inte se tillbaka på bilder och inse att jag inte log på en enda bild för att jag saknade en tand..

Jag kommer i alla fall aldrig prata med personen som gjorde detta, för då skulle jag släppa ut all ilska på honom och det vill jag inte, sen är det som jag skrev innan, inget som jag går och tänker på varje ledig minut..

Nånicka skrev 2008-11-01 20:38:54 följande:
    Jag har oxå drömt om ett fint bröllop länge. Men det är ju trots allt äktenskapet som är själva "grejen". Visst, ingen vill ha ett skitbröllop, men kan det vara så att man fokuserar lite för mycket på just bröllopsdagen? Det största skälet till att jag gifter mig är inte bröllopet, utan faktum att jag vill vara denna underbara mannens fru.Jag respekterar att du känner som du gör (att bröllopsdagen är så viktig för dig), men tycker även att det är befriande att inse att livet inte alltid blir som man tänkt sig. Det finns en skönhet i att gå igenom svåra saker och ändå leva och komma ut starkare på andra sidan tunneln. Tror att du har ett val. Livet är inte alltid rättvist, men du har alltid ett val hur du ska hantera det som händer. Det är upp till dig. Det hjälper dig inte att stänga in dig och bli bitter (om du nu är det) och arg. Då mår du bara sämre och förstör för dig själv. Hatar du en människa blir det du som lider, inte han. Tror att det är väldigt viktigt att du kan släppa hatet, för din egen skull. Det är ett gift som kommer påverka ditt liv och din läkningsprocess.
  • älskarlivet

Tack för dina ord! Jag håller med dig!

lillabruden skrev 2008-11-02 14:23:39 följande:
    jag tycker det är viktigt att man inte kommer in på vem som smärtar och lider mest.. Jag tror att all smärta är samma för alla, likaså kärleken! Det här med i-landsproblem som Drömmaren tar upp.. vet inte riktigt om jag håller med... Det är nog mer ett människo problem för att mängden smärta/lidande mäts ju av vad man har för erfarenheter, personlighet och omständigheter. Någon som upplevt krig kanske kan tyckas ha det värre, men någon som ignorerats hela sitt liv och aldrig fått en varm kram av sin förälder i ett i-land, är inte det också ett hemskt lidande?För min egen del så hjälper det mig att tänka att situationen kunde blivit värre än det var, för det gör mig tacksam att jag har gått igenom en erfarenhet men jag har chansen att ta itu med allt det innebär och har mitt liv kvar.Har själv varit med om en misshandel och nu, 8år senare har jag fortfarande hat drömmar om den killen som gjorde att misshandeln ägde rum (det var en tjej som utförde det på hans begäran). Om jag skulle se honom idag kan jag inte tänka mig att jag skulle förlåta honom, inte ett dugg. Men jag mår inte sämre för det. Jag har kommit långt och kanske en dag kan jag se som ni, som tror på förlåtelse, men det är nog som allt annat -det är så olika för olika personer!Jag är dessutom personlig assistent och har jobbat och jobbar med människor som varit med om stora förluster (inte bara fysiskt) Man lär sig se på livet på ett annat sätt. Även dem värsta sakerna har något gott med sig... Vill bara påpeka att jag vill inte förolämpa någon med min nästa kommentar!Men dem som dött i cancer till exempel, dem är den största anledning till att forskningen går framåt! Hjärnskador som är sällsynta, utan dem som är först kan man inte hitta något hjälpmedel/botemedel. Osv.Att ge råd baserat på sina egna erfarenheter är superviktigt! Men att jämföra är inget lyckat..
  • älskarlivet

Men ska man älska en person som kört på en och förstört ens liv för många månader framåt?

Nånicka skrev 2008-11-02 15:59:17 följande:
    Jag håller fast vid att hat påverkar en människa negativt.
  • älskarlivet

Just nu finns det inte det för mig faktiskt, jag tänker aldrig ens ägna en positiv tanke åt honom. Han borde inte ens ha körkort!

lillP skrev 2008-11-02 18:33:39 följande:
    Finns det inget mellan att älska och att hata?
  • älskarlivet

Hon hittar inte på osanna berättelser utan på något sätt lyckas hon få alla berättelser till att bli värre än det man själv varit med om!

Så klart kan jag tänka på mina vänner i Palestina eller Gambia och tänka att jag är så oerhört tacksam för det vi har här i Sverige, absolut gör jag det! MEN! Man måste få vara ledsen och så där ändå!!

laris skrev 2008-11-02 18:35:39 följande:
    Men nu måste jag säga att tänka på andra kan få en att vara tacksam över det man har. Klart man kan tycka synd om sig själv, man kan tom må bra av det. Tänk vad underbart att vi bor i ett land dör vi har möjlighet till porslinständer. Inte måna som har samma möjlighet!Snart har du underbart vackra tänder ska du se! Titta framåt och njut av att planera ert kommande bröllop. Jag tror att man kommer att sakna denna tid när den är över. Gällande din syster: Det är synd om henne då hon måste hitta på osanna händelser och historier för att hon ska tycka att hon är intressant. Att hon inte har ringt handlar om henne och inte dig.Krya på dig!
  • älskarlivet

tack för dina ord! Jag är bara så orolig för att vi inte ska kunna gifta oss i juni!

sockersmulan skrev 2008-11-02 18:44:00 följande:
    Först vill jag bara säga: Stackars dig! Vilken otur! Ang tänder.. Jag förlorade en av mina framtänder i samband med en felbehandling då jag hade tandställning. Förra året plockade min tandläkare ut den tanden för att sedan sätta i en titanskruv. Jag fick ha en protes ett tag medan det läkte, och det syntes faktiskt inte alls! Den gjordes så att den skulle passa in med de andra tänderna både till form och färg. Nu har jag min titanskruv och är helnöjd! Har inte läst så noga i inläggen här, så du kanske har fått samma råd redan av nån annan.. Hoppas det ordnar sig för dig!
  • älskarlivet

Göra något som jag mår bra av? Jag kan inte göra något sådant för jag kan inte ens gå ut själv! Det finns inget jag kan göra just nu som är roligt, trist men sant!

Bauti skrev 2008-11-02 19:00:52 följande:
    Med den inställningen du har så lär ditt liv inte bli bättre. Om man är bitter så funkar inte allt. Det blir bara en massa krångel.Försök att se det från en annan sida. Det är ju trots allt du själv som styr hur du vill leva ditt liv. Varför inte passa på att göra något för dig själv, som du mår bra över. Istället att bara "lida".Inte så lätt att ge råd till någon som bara ser allt svart.Hopps du kommer på bättringsvägar snart!
  • älskarlivet

Jag läser, men får ingen ro, jag tittar på film, men njuter inte av det direkt..

Bauti skrev 2008-11-02 19:06:01 följande:
    Jag har inte sagt att du måste gå ut. Du har väll hörseln och synen kvar??Lyssna på en bra skiva, läs en go bok mm.
  • älskarlivet

Läsa böcker gör jag i vanliga fall också, så det är inte så att "wow nu ska jag läsa" för jag plöjer böcker i vanliga fall. Men efter olyckan får jag inte någon ro till det!

Men detta är också en olycka som är polisanmäld, så det kan få ett rättsligt efterspel ändå! Olycka eller ej..

Bauti skrev 2008-11-02 19:11:47 följande:
    nniJo, man kan faktiskt göra små saker så man inte fastnar i den nedåtgående spiralen.Det är rätt klart att "älskarlivet" inte har en ljus syn på något just nu.Bara för man är ledsen eller arg har man inget rätt att ge sig på andra och hata dom för att det har hänt en olycka. Ja, det är en olycka vems felet än var.
Svar på tråden Varför just jag?