• Helon

Ni som gifter er/har gift er i hemlighet?

Hej!

Vi gifter oss i hemlighet snart och min sambo vill gärna bli "sexad" och det är jag övertygad om att hans kompisar kommer fixa för honom i efterhand. De är ett gäng som hängt ihop sedan barnsben.

Jag är dock ungefär lika säker på att jag inte kommer hippas. Inte för att jag inte har några vänner (faktiskt...) utan för att jag har många vänner i olika sammanhang och som inte känner varandra, helt enkelt. Tror att alla tänker och tror att jag har ett stort socialt umgänge och många nära vänner och tänker att det är nog någon av dem som isåfall fixar något. Sanningen är ju egentligen helt tvärtom. Har många "polare", men väldigt få nära vänner och dessa få känner inte varandra särskilt väl heller och jag träffar ingen av dem särskilt regelbundet. Har kontakt på mail och telefon, för det mesta.

Så därför är jag säker på att det inte kommer ordnas någonting för mig, det kommer bara rinna ut i sanden. På ett sätt känner jag helt ärligt att det inte spelar någon roll, jag mår bra ändå. Men ibland känner jag ändå att jag skulle bli så himla glad om någon engagerade sig och ordnade något. Helst inte något stort eller påkostat alls, utan bara att känna att någon tänker på en lite, utan att de för den sakens skull ruinerar sig eller anstränger sig utan att ha trevligt själva.

Är det för mycket begärt? Får kanske skylla mig själv, eftersom jag inte informerat någon om att jag ska bli fru och eftersom jag alltid hävdat å det bestämdaste att jag aldrig någonsin kommer gifta mig... Dessutom har jag irriterat mig vid ett flertal tillfällen då folk förväntat sig att jag ska ställa upp vid andras möhippor med både pengar och glatt humör, fastän jag egentligen inte haft varken råd eller lust. Inte sällan har jag dessutom informerat dem som intresserat sig, att jag aldrig vill att någon ska känna tvånget att de behöver göra en sån sak för mig!

Och så är det ju fortfarande, jag vill inte att någon ska känna sig tvingad, utan att någon faktiskt tycker det skulle vara roligt att ordna något för mig. Jag har ju faktiskt varit med på hippor som jag tyckt varit både kul och viktiga även för mig att få vara med om, så det är väl en sådan jag önskar att jag skulle få isåfall.

Någon annan som som rest bort eller gift er i hemlighet, hur gick det för er? Eller ni som planerar hemligt bröllop, finns dessa funderingar hos er också? Eller är jag bara knäpp, helt enkelt? (Asså, avstår gärna svar på just den frågan...)

Ber om ursäkt för om jag svamlar, men jag behövde bara skriva av mig lite innan sängdax.

Sov gott!

/Helon

• Svar på tråden Ni som gifter er/har gift er i hemlighet?
  • Helon

Är jag verkligen ensam om dessa tankar?

• RunAwayBride

vi kommer att resa bort (nästa vecka) och gifta oss. Den saken har nog "crossed my mind", men ungefär försvunnit lika snabbt igen. För vår del är det nog så att ordnar kompisarna något så ordnar dom, annars är dom precis lika mycket våra kompisar för det!
    Det är något som jag också anser att man lite "väljer bort" i och med att man väljer att gifta sig i hemlighet, samma sak som med gåvor och annat som "hör till".

• Ja09

Vi gifte oss i hemlighet nyligen och kommer att ha en fest för släkt och vänner i början av nästa år. Jag gissar att våra kompisar kommer att ordna möhippa/svensexa i efterhand, men om de inte gör det så är det helt ok med mig (men jag tror att maken blir besviken om han inte får någon svensexa).
    Jag känner också att möhippan inte behöver vara särskilt påkostad, jag vill bara få ett tillfälle att umgås med mina tjejkompisar.
    Kan inte din m2b snacka med någon av dina tjejkompisar 'i hemlighet' och tipsa dem om att du skulle tycka det vore trevligt men en enkel möhippa/tjejkväll. Det behöver inte vara en påkostad historia, det kan vara så enkelt som att laga mat och dricka lite vin hemma hos någon av kompisarna.

Lycka till och hoppas någon ordnar en kväll för dig.

• MrsWindh

Har du ingen som du kan "hinta" för?
    Din kille kanske kan nämna det för en vän?

Det är ju inte "självklart" med en möhippa i efterhand. Jag tror att många som går på möhippor (som man inte är supernära vän med) gör det för att få träffa dom andra som ska till bröllopet.

Men hade jag varit dig så hade jag hintat (efter bröllopet) eller helt enklet styrt upp något själv. Skicka ett mail till alla där du säger att du vill ordna en "tjejträff för att fira att du blivit Fru". Så går ni ut och käkar, inte samma sak, men du kommer ju ändå vara i centrum och få berätta en massa om bröllopet mm.

/A

• CherryBomb

Jag har lite av samma problem. Vi planerar hemligt bröllop om ca två veckor, och jag hade mer än gärna velat ha en möhippa. Men jag har som du Helon, vänner som inte känner varandra och som kanske förväntar sig att någon annan kommer ta tag i det. Jag hoppas inte det men vem vet... Jag har några förtrogna vänner som vet om våra planer och som hjälper oss. Min förhoppning är att någon av dessa kanske vill ordna något, men samtidigt så gör de redan så mycket för oss.

Är det fräckt att fråga om man kan få en möhippa i efterhand??

• Helon

Hej!
    Ja, jag har ännu inte blivit hippad och jag är nu säker på att det inte kommer hända heller. Jag har "hintat" lite till ett par stycken, men tror inte det gått fram riktigt... ;) Jag är inte jätteledsen, men ändå så känner jag att det hade varit väldigt roligt om någon tagit tag i det. Bara en kväll tillsammans med lite mat och prat hade varit alldeles utmärkt. Det får man ju ändå ibland förstås, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte skulle viljat ha en sådan kväll som var "tillägnad" mig.

Men jag tror det är lite "fräckt" att be om en möhippa i efterhand. Även i förhand för den delen, om det är ett officiellt bröllop. Grejen med hippor och sexor är väl just att det ordnas som en överaskning? Men det är bara min egen känsla och tanke! Om du har vänner som du tycker du kan be om det, så är det väl inget fel att fråga?

Lycka till!

/Helon

• anna ws

Fråga, hur meddelade ni föräldrar, syskon etc att ni gift er? Vi ska gifta oss utomlands och funderar på att skicka ett sms precis innan men kommer inte på nån bra o finurlig formulering. Har ni några tips?

• Imma

Men kan man inte se det som att du i och med valet av att gifta er i hemlighet avsäger er de vanliga "bröllopstillbehören"? Om en väninna till mig gjorde samma sak skulle jag tolka det som att de inte vill ha ett standardbröllop med allt som hör till och därmed inte arrangera någon hippa.

• Helon

Hej Imma!

Jo, det är precis så som du skriver. Visst är det så att man "avsagt" sig allt runt omkring bröllopet iom att man gjorde allt i hemlighet. Det är precis så som jag tänker och så tänker ju naturligtvis kompisarna också. Så jag har full förstående för varför jag inte blir hippad i efterhand och det är inget jag är jättebesviken över heller. Men SJÄLVKLART skulle jag bli smickrad och glad om någon ändå gjorde något för mig, trots att jag var "feg" och stack utomlands... det är bara det jag menar.

Jag är inte bitter! ;)

/Helon

• Comfortably numb

om ingen vet om det är det ju svårt för dem att fixa något... vi har också hemligt, och kommer därför inte bli hippad, hade varit kul, men o andra sidan så har vi ju valt det själva. tänkte själv bjuda på tjejkväll efter resan och ha egen "hippa"

• Luucie

Grejen med hippa/sexa är ju att det är sista natten med gänget liksom..alltså sista natten i "frihet" innan man gifter sig.

Och sen att gifta sig hemligt, antar då att dessa vänner som ska fixa hippa/sexa inte är bjudna på bröllop/fest?

Svar på tråden Ni som gifter er/har gift er i hemlighet?