Lös biljett till barnkarusellen!
Nu kommer jag fortsätta på egospåret, för jag behöver litet tänkarhjälp...
Jag har ju aldrig tidigare slutat med preventivmedel, vilket jag slltså gjort nu, efter tio år med p-piller/p-ring. Innan jag började (alltså när jag var 16-17 år) var min cykel som en klocka. 20 dagar icke blödning, 5 dagar blödning. Hela tiden.
Nu när jag slutade kunde jag fascinerande nog upptäcka att på 21:a dagen efter att jag skulle satt in nästa ring, så fick jag blödning. Och den varade i 5 dagar (20-25) oktober. Alltså förväntade jag mig mens enligt 20 dagar utan blödning, och sedan kommer den. Och det skulle alltså varit i fredags. Men inte... Ingen mensvärk, ingenting...
Jag har alltså gått tre dagar över den förväntade mensdagen. Men det kanske är vanligt att det svänger så, när man slutar med hormoner. Ändå så har ju p-ringen ett jämnt avgivande av hormoner, och en ganska låg kontinuerlig dos, dels eftersom hormonerna tas upp lätt av slemhinnorna, och dels eftersom det avger hela tiden (detta vet jag, eftersom det var en anledning tilla tt jag har p-ring, för mycket hormoner triggar min migrän på et högst otrevligt sätt) Så jag inbillade mig väl att när mensen väl satt igång så var den igång... Och när jag så tydligt kände igen mönstret så trodde jag det var klart.
Någon som har erfarenhet i frågan? Är det vanligt att det skiljer flera dagar i perioder? Och ändras cykeln med åren, t.ex. av hormonbaserade preventivmedel? Är det möjligt att jag hoppat upp till en längre cykel, bara så där, och att första mensen var annorlunda?