• muggles

Lös biljett till barnkarusellen!

Telis: håller tummarna stenhårt på att röntgen visar på ngt som är lätt att fixa!

Imorse vaknade Moa kl 05 och sedan ca 6 ggr till innan vi gick upp efter 06. Hon lär vara trött på dagis idag... Maken fick kommentaren att "hon har lite vilja den här tjejen va" av dagispersonalen. Japp, vilja av stål. Men det har hon nytta av senare i livet!! Men de verkade rätt coola på dagis, de har väl sett barn som protesterat förr...

• muggles

MrsB: Grattis på födelsedagen!

Igår fick jag förresten reklam för tidningen Laura. För den som inte vet marknadsför de sig tydligen som "för kvinnor 40+". Som maken sa "det är nästan en förolämpning att skicka sådan reklam till en som inte är 40 än" Det är faktiskt 3 år kvar tills jag är 40+ (om 2 år är jag bara 40=)

• muggles

kängu: om bältet inte hjälper så vet jag att akupunktur kan göra det. Fråga din BM.

EA: trist att 8:e försöker inte lyckades

• muggles

Tinga: jag trodde precis det som kängu skrev, att man vill tolka papappapapa och mamamamama som resp ord. Moa var faktiskt tidig med mamma som hon sa vid ca 8 mån. Men klart att i början är det nog mest ett lyckokast att det blir mamma ist f mamamama men jag såg ju till att reagera mkt på det så efter ca 1 vecka så hon det "på riktigt". Jag har funderat över det där; iaf i västerlandet så måste munnen och svalget mm vara uppbyggt så att de där ljuden kommer tidigt (dvs att barnen klarar dem tidigt) för nästan alla västerländska språk har ju "mama" och "papa" el varianter av dessa ord, det kan ju inte vara en slump... Själv sa jag tydligen mappa till både mamma och pappa när jag var liten

• muggles

Just det Telis: av en slump diskuterade vi diskbråck på lunchen idag och en kollega till mig har haft det. Han sa att det blev bättre för honom när han började stretcha baksidan av låren. Tydligen är det så att om de musklerna är förkortade så kan bäckenet hamna lite "snett" i vinkel till ryggen (nu vet jag inte alls vad jag pratar om här bara så ni vet - bara hörsägen alltihop), och då kan diskarna ta stryk el göra ont. Bara ett amatörtips som du kan testa! El kanske kolla med ngn kunnig först så du inte förvärrar saker...

• muggles

Det var ingen glad dag för Moa på dagis idag, hon hade varit ledsen stora delar av dagen och somnat i ngn frökens knä (inte konstigt med tanke på hennes korta natt). Stubinen är kort kan man säga just nu. Nu försöker vi korta dagarna så mkt det går denna vecka och så får vi hoppas att det blir bättre.

• muggles

Vickan: målar man inte med vattenbaserade färger oftast nu för tiden? Jag tror det bara är de lösningsmedelsbaserade som är farliga när man är gravid (?). Det hjälper ju inte mot lukten men kanske kan lugna...

• muggles

Nä vad sägs om en dusch efter träningen kanske *sniff sniff*

• muggles

Telis: ha det så jäkla gött i fjällen!

Är det ngn som vet hur det gått för Nenne - hennes BIM är väl väldigt passerad nu va?

Koko: det lustiga är att Moa är en väldigt social tjej som har härjat runt på öppna förskolan och aldrig haft problem med att gå fram till ens okända människor (iaf sålänge de är av kvinnligt kön) så det här var lite överraskande att det blev såhär. I början av inskolningen gick det hur bra som helst och personalen sa "det blir inga som helst problem med henne" och sedan vände det.

Imorse började hon gråta redan när hon såg dagiset när vi var 50m ifrån. Jag och maken funderar på att "backa" lite, dvs vara med ngn timme kanske vid lämning/hämtning. Ingen aning om vad personalen tycker om det (de kanske inte vill det?) men vi ska diskutera med dem. Vad tror du MrsB som jobbat på förskola - du har säkert sett en massa inskolningar. Har du ngt råd?

Jag är inte jätteorolig men det är ju bara dumt om hon får ngn slags "hang-up" och det eskalerar och blir värre. För som sagt, i början gick det hur bra som helst...

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!