Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Lös biljett till barnkarusellen!

Tandborstningen ligger lite nere den här veckan faktiskt, hon får klara sig, jag försöker köra en gång om dagen i alla fall men eftersom det är en av de saker som fungerar allra sämst så får maken ta över när han kommer hem, det mesta med Iris går mycket bättre för honom än för mig. Sedan vill hon ju heller vara med mig än med honom så jag har ju henne efter mig som ett plåster på kvällarna men det gör egentligen inte så mycket. Hon gillar ju sin tandborste och vill gärna gå runt med den själv men man får ju dessvärre inte hjälpa till. Jag förstår att det blir knas när hon kastar med huvudet och man försöker tvinga runt tandborsten, man vet ju själv när man slinter med tandborsten, det gör ju jätteont. Eltandborste var ju ett tips, det har vi inte provat.

Vänner, skönt att höra att det här verkar vara en fas som går över och att andra har råkat ut för samma saker!

Iris gillar normalt skötbordet och brukar ligga och plocka med någonting men någon gång då och då blir hon som förbytt, gissar att det har med trötthet och allt runt omkring att göra också.

Muggles, vi har Iris på skötbordet så länge det går eftersom det är så mycket enklare men det hänger på håret nu, hon har baken vid kanten och ligger med fötterna vilandes på bröstet på oss nu.

Får väl fundera på byxblöjor, fast på dagis ligger även de stora barnen på skötbord, de har bättre med plats där, och så får barnen själva klättra upp och lägga sig med hjälp av en trapp. Där vill de inte att man ska ha byxblöjor eftersom det tar längre tid att byta på varje barn när man måste ta på och av byxorna och inte bara kan dra ner dem vid fötterna.

Nehepp, dusch och läggdags.

• BrudSommar2006

Lapinette, vad tradigt att det tar så lång tid, var det September som fick vänta i flera månader innan cykelnt till sist ordnade upp sig igen? Hoppas att det går fortare än så för dig, det här verkar ju jättesegt. Håller tummarna för att kroppen har lärt sig att vara gravid efter det här!

Fru L, det måste ju helt klart vara bättre att de hittar något fel som går att åtgärda. Förstår också att du har ett väldigt otacksamt yrke just nu!

FruLlan, kul med nytt uppdrag, är det dina föräldrar som hjälper er just nu?

På Iris dagis går kräksjukan igen, suck, det gick ju i höstas och så nu igen, fem barn sjuka hittills. Iris och jag som alltid får allt, hoppas bara att jag inte blir sjuk innan maken hinner hem imorgon kväll.

• BrudSommar2006

Ja, i morse var Iris i alla fall jättemysig, sitt vanliga jag, men ikväll har man väl dagiströttheten att se fram emot igen, plus eventuell kräksjuka. Tur att vi inte har något speciellt för oss i helgen annat än första gången på Iris lek & plask men måtte jag inte vara sjuk på tisdag i alla fall.

• BrudSommar2006

MSW, Iris tyckte alltid att hon behövde mer mat när hon vaknade på nätterna! Fast det var väl snutta hon ville och inte nödvändigtvis ha mer mat.

AM, jag hämtar någon gång mellan fyra och fem, de äter mellanmål vid halv tre tror jag, sedan får de frukt vid halv fem så ibland har hon precis ätit när jag kommer, ibland inte. Fast jag hinner ju inte ens få på henne overallen innan hon vill ha sin flaska. Tidigare har hon aldrig fått det utan jag har sagt att det inte finns någon men nu har jag gett upp det där, det var inte roligt att brotta ner henne på golvet på dagis under illvrål och försöka klä på henne, nu får hon en flaska när jag kommer och skor och overall åker på utan problem och så går hon själv ut till bilen med sin flaska...

Lunchdags!

• BrudSommar2006

AM, ja jag har börjat inse nu att det kommer att gå över, ser fram emot det! Trodde i och för sig aldrig att hon fortfarande skulle ligga på skötbordet och skrika och sparka som tonåring men ändå...

• BrudSommar2006

Liten, vi har skötbädden på bänken i tvättstugan, det verkar jobbigt att ligga på knä på golvet. Hur får ni henne att stå still tillräckligt länge för att få på och av en blöja??

• BrudSommar2006

AM, ååååhh, vilket trevligt mantra, speciellt det där om hot och mutor gillade jag!

• BrudSommar2006

Lapinette, vart går nästa resa och när?

Telis, det vara bara ett pass som var fullbokat väl? Inte hela terminen eller så?

Ikväll har jag hittat vägar runt alla saker som inte brukar fungera men vet inte om det egentligen räknas som att hon får sin vilja fram. Hon lägger sig alltid gärna ner på skötbordet och så får hon pyssla med något men när blöjan och pyamasen ska på efter badet så är enda gången på dygnet som hon tvärvägrar och blir vansinnig. Så efter att ha insett att det skulle bli samma slagsmål som igår så lyfte jag bort henne från skötbädden igen naken och satte henne i soffan istället och tog på en nyinköpt up&go blöja och pyamasbyxor. Sedan blev det tyvärr bråk om tröjan men det blev ju inte samma hysteri som det annars skulle blivit. Sedan ville hon ha en glass och det fick hon, hm, det kanske inte var så bra men då blev det inget utbrott där heller. Sedan har vi lekt med alla saker hon velat leka med och nu tittar hon på Nalle Puh. Hon har fortfarande varit ledsen ett par gånger men inte så farligt. Hm, nåja, bara imorgon kvar och sedan är maken här igen och så kanske vi kan vara lite tuffare med henne igen.

• BrudSommar2006

Vad det gäller träning så har jag en väldig träningsvärk i magen efter alla övningar att stärka bäckenmuskulaturen. Sedan ska jag be maken släpa fram motionscykeln igen nu när granen är utslängd.

• BrudSommar2006

AM, hm, ja hur ska jag förklara mina övningar, jag har två, den första ska jag göra tre x tio ggr varje dag, där står man vänd mot en dörrpost och pressar ena handflatan mot dörrposten, då använder man rygg/mag/bäckenmuskulaturen på motsatt sida, samtidigt ska man försöka knipa och hålla medan man räknar till tio. Enkelt men rätt jobbigt när man börjar ta i lite. Övning två är en variant av den där man står på alla fyra och sträcker ut motsatt arm och ben, fast jag ska ta en arm i taget och sedan ett ben i taget, poängen är att man ska dra in magen mot bäckenet utan att skjuta rygg. Övning tre ligger man på sidan och böjer benen, sätter ihop fötterna, drar in magen mot bäckenet och trycker knät upp och ner utan att lyfta foten. Sedan ska jag motionscykla hellre än att gå eller simma för man svankar mindre och belastar därmet bäckenet mindre om man vill motionera mer. Hon lägger till en ny övning varje gång så till sist får jag nog börja ta bort någon gammal övning annars kommer jag inte att få något av det gjort. Just den där man står mot en dörrpost gillar jag för det är så enkelt att bara gå fram till en dörrpost så den får jag alltid gjord.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!