Lös biljett till barnkarusellen!
Lapinette,
denlånga blödningen var när jag hade X. Jag plussade typ vecka 4+2 eller så, men började blöda redan efter någon dag. Jag åkte därför in ganska omgående och kollade. Då trodde de MF och två följande HCG visade att det inte ökade och skulle komma ut. Jag blödde i två veckor till, sedan sökte jag på nytt, nya prover under en vecka och sedan blev jag såsmåningom inlagd på SÖS eftersom blödningen inte tog slut, då hade jag blött ca 5 veckor. Inga forsar, men ändå blod. Inget syntes på VUL nånsin, men HCG steg för varje dag.
PÅ SÖS skrapades jag, livmodern var i princip tom. Misstanken om X stärktes av att HCG lyckades stiga under natten. Slutsatsen blev att något växte på annat ställe än i livmodern, alltså X, även om det inte syntes. Därför fick jag sprutan dagen efter. Sedan lämnade jag blodprov efter ett schema och två väger senare var det nere på i princip noll. Blödningen stoppade ganska snabbt efter skrapning/spruta vill jag minnas. Tanten kom 28 dagar efter det sista blodprovet.
Skrapningen var jag rätt arg på, det kändes som att den var meningslös, men ändå krävdes narkos, läskiga tabletter för att mjuka upp tappen och ett ingrepp. Fast kanske var det bra så att inget växte där. Det kan ju varit den som tog bort blödningen.
Men tänk på att det är vanligare med MF än X, så bli inte rädd av det jag skrev. Fast täta blodprov tycker jag är viktigt så att det slipper ta längre tid än nödvändigt om nu något behöver göras.