• Oms

Lös biljett till barnkarusellen!

Nenne - Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam! men tantskrälle! kan hon inte hålla sig borta ifrån dina hemtrakter heller? itne för att jag e så förtjust i henne heller men om det skulle hjälpa kan jag ta henne en vecka till per månad så att du får slippa - iaf i 9 månader

• Oms

September-

Ang sov/matrutiner Mathilda har vi medvetet fasat ut till hur hon sover idag så här har vi gjort;

1)Från början sov hon i barnvagnsinsatsen (mjuklift) mellan mig o maken i sängen - ca 2 mån sov hon så. vi hade nattbelysning för att lättare se. Jag ammade henne alltid sittandes i sängen.

2)Från 2 mån sov hon utan insats och då på ytterkanten (min sida) och som vägg åt ena hållet var jag o åt andra hållet var hennes spjälsäng. Hon sov på mage från kanske 2 mån eftersom hon hade sådan svår reflux. ammade både sittandes i sängen på natten o i v-rummet speciellt när hon vände på dygnet. De första 4 mån åt hon varje timme pga refluxen.

3) från 4 mån ålder flyttade hon till sin säng som stod brevid sängen. jag började amma/ge ersättning i v-rummet. åt ca 8ggr/dygn (tacka gud för ersättning som de inte kräks av)vi började m att ha mörkt i rummet.

4)från 5 mån flyttade spjälsängen ned till fotändan av vår säng. Jag o hennes pappa turades om m ersättning i v-rummet. hon åt 2ggr/natt.

5)från 7 månader flyttade M in i eget rum -vägg i vägg o m öppen dörr emellan. hon åt från 2 till 1 till 0 ggr/natt under den tiden, i början vaknade hon o letade napp men nu har hon minst 5 nappar i sängen o fixar det själv. hon har mörkläggningsgardin för vid minsta ljus sover hon sämre har vi kommit på

6) Från 10 mån så har hon sovit m stängd dörr då hon sover bättre då.

Vi har alltid gjort matningsrutinen till ngt tråkigt på natten, vi har gått upp m henne o bytt blöja (under en period envisades hon m o bajsa på natten), fixat välling och sen satt oss i mörkt rum m lugna favoriter på radion och gett vällingen utan att säga ett ord eller heller titta henne i ögonen eller ngt det har känts konstigt men nödvändigt då hon alltid har velat prata o busa så fort hon vaknat.

De första månaderna har vi sövt henne i famnen - dock ej m mat då jag inte ville att hon skulle förknippa mat m sömn men vi hade henne på axeln o gungade henne - ibland m musikl som hon tyckte om. men när hon blev 7 månader sa vi att det här går inte lägnre. vi började då gå in i hennes kolmörka rum o stå m henne där inne och gunga lite sövande fram o tillbaka (vi har använt rösten (schyyy) oxå men inte helt konsekvent) när hon började bli tung i kroppen la vi ner henne i sängen så fick hon soman in där. Efter några veckor var det hon själv som vill ned i sängen innan hon blev sömnig o numera lägger vi henne direkt, på m täcket och säger godnat. ibland får vi stå kvar o lägga ned henne, plocka upp nappar som hon slänger, vagga sängen (via har vyssanlull tassar) etc men oftast kan vi gå ut ifrån rummet. Hon ligger då vaken o pratar m sina gosedjur o nappar men tillslut somnar hon. om vi pratar på för fullt i resten av huset ja då somnar hon fortare men om vi är tysta blir hon frågande till det.

vi lägger henne vid 7 och hon vaknar 12 timmar senare - sååå skönt!

• Oms

ok tjejer nu behöver jag er hjälp (Sthlmare) OT OT OT OT!!!

min avdelning (grupp) ska gå ut o äta en avskedsmiddag tisdag nästa vecka och jag har på ngt lustigt vänster tagit på mig att boak ställe... vi hade tänkt oss att äta god mat 2-3 rätter m start ca 17.00 på restaturangen. vi är gärna på östermalm/vasastan då det förenklar för oss.

prisklass - ja jag tror att vi pratar ca 400/person o inte mer.

förslag? inte grekisk, libanesikt eller asiatiskt då det är det vi ätit de senaste gångerna.

bombadera mig!

• Oms

Tubbies - vi är 12- 13 st tror jag

AM- jag ska genast googla på ditt förslag

• Oms

AM - nej ingen hemsida så det e inte aktuellt, jag måste nämligen stämma av en del m matallergiker och chefen o allt vad det är, att då ringa o dividera fram o tillbaka innan man bestämt sig är inget alternativ - även om jag tror att stället i sig e bra (har bara gått förbi där

Lo scudetto var chefen på för ngn vecka sen visade det sig o han var inte imponerad, nu gillar ju inte han italienskt men det stoppar inte utan det faktum att han precis varit där....

det här är svårare än vad man tror. de flesta i min grupp (ja det heter avdelning fastän vi är 13st)är 60+ och har oerhäörda krav på allt sen har vi chefen som är snål som få och dessutom kockutbildad och mkt petig... hur sjutton ska vi hitta ngt bra då?

• Oms

fru AM skrev 2008-11-18 15:50:57 följande:

Jag var på en otroligt fin luciakonsert för några år sedan i Oscarskyrkan. Det beror ju ganska mycket på vilken kör som "uppträder" och under vems ledning men det verkade som om dessa brukade vara i Oscars
    De är inte kvar där det var en fantastisk kör som sjung där (jag har en skiva m dem - helt otroligt duktiga), vi gick på den varje lucia men förra året så var det andra som var där och detta beror på att kören inte tillhörde församlingen utan de hade brutit sig ut då de ville turnera runt och församlignen sa nej till det. när sen körledaren fick cancer/stroke ngt sånt och var borta i ngt år så passade Oscars församling på att avsluta samarbetet tyvärr...
  • Oms
    Lapinette skrev 2008-11-18 15:09:19 följande:
    OT - svärmor kommer hit över Lucia och jag skulle vilja gå på en luciakonsert med henne. Har ni några bra tips?
    Vil du var på ett litet mysigt ställe men med jättefina röster så kan du komma o titta på min stora dotters framförande tillsammans m dam och kammarkören - det e jättefint!
  • Oms

läser i kapp o kommenterar i otakt

frutk i mat ÄR gott! jag är inte komplicerad alls när det kommer till mat, så länge det är enkla okomplicerade rätter m bra råvaror så är jag nöjd, dock har jag en förkärlek för just banan i mat - älskar verklgien banan! däremot gillar jag inte sushi, gravad lax, musslor etc etc det känns inte som riktig mat i mina ögon...

• Oms

PAge - låter bra m J! jag fortsätter att hålla tummarna för honom (er) också! låter som om man kanske skulle hålla tummarna för din mams också?!

• Oms

Liten - tack för tipsen på bra matställen (och mindre bra ) jag har dock bokat ett ställe nu efter lite diskussion m chefen.

När det gäller klädbutiker håller jag m Lapinette- Åhléns, Mexx o Esprit, även Vila och Salt (såväl gallerian som drottningatan norr om kungsgatan) har trevliga kläder. När det gäller kläder till bebisar ska du helt klart gå till Åhléns - herregud där blir man ruinerad för de har så mkt fint (och bra!) såg nu en supersöt julklänning från Name it som jag måste kila förbi o köpa till M - vi ska boka tid för fotograferina och den skulle passa så bra för det.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!