Izzie: vi byggde kök för 1,5 år sedan. Vi valde Hagakök - www.hagakoket.se/ vad lärde jag mig av den upplevelsen ...? Jo: Anlita gärna snickare som har anknytning till köksleverantören (om ni nu inte snickrar ihop det själva). Vi valde egen snickare och arbetet tog 10 veckor (10 veckors take-awaymat gjorde omvända underverk med min figur ... )
samt:
Välj inte nödvändigtvis trä som köksgolvsmaterial. Det är faktiskt ganska opraktiskt. Visst det är snyggt, i början, men jag önskar att jag följt min innersta önskan och tagit något som inte blir lika hårt åtgånget av Livias kniv- & gaffelkastande osv. Och som fortfarande är lätt att hålla rent.
Se till att kylskåpsdörrar som hamnar inne i hörn går att öppna åt rätt håll och inte krockar med t ex diskmaskinluckan.
Snåla inte på bänkskivematerialet. Det är vråltrist om skivan blir ful efter ett par månader och inte går att slipa tex. (Vi lyxade till där och tog teakskiva - snyggt, hållbart, praktiskt. Samt runt diskbänken svart granit (med guldstänk - glamour mon amour - ))
Tänkt till vad gäller belysningen - både arbets- och trevlighetsbelysningen.
Maximera bänkytan.
Välj en riktigt bra och genomtänkt vattenkran. Gärna med utdragbar "dusch". Denna har vi: www.tapwell.se/images/EVO/EVO185.jpg
Var generös när ni väljer diskho(ar). Två bredvid varandra är att föredra och det är super om den ena är så stor att plåtar och långpannor går att sticka ner för rengöring!
Kommer säkert på mer saker.
Ska ni anlita snickare: Skriv ett kontakt som gör det dyrt för dem att bli försenade med arbetet ...