Självkostnadspris i baren tycker jag är helt OK om man bjuder på dricka till maten. Kan tom. vara en fördel enligt min mening, beroende på gästernas dryckesvanor... vissa kan tendera att gå överstyr eller hämta mer dricka "bara för att" när det är gratis. Att ta upp plånboken och betala en tia eller nåt för ölen fungerar återhållande utan att det egentligen kostar något (blir ju ändå rena julafton jämfört med en utekväll på krogen). Jag skulle personligen inte bry mig om det.
Övernattningsavgift beror lite på upplägget tycker jag. Vi tänkte hyra ett slott ganska nära vår hemort, men där betalar vi bara för själva lokalhyran och rummen får gästerna boka själva, som på vilket hotell som helst. Vi kommer dock att ha en buss som går in till stan på natten (på vår bekostnad) för de gäster som inte önskar sova över. Så blir det inget tvång att sova över. Men hade vi hyrt ett slott långt borta där gästerna liksom inte haft något annat alternativ än att sova över hade det nog känts magstarkt...
Bröllopsresan tycker jag är helt OK om man önskar sig det på ett lite fint sätt, så att det liksom inte verkar som att ni förväntar er en massa cash av alla.
Sen tycker jag att det är så individuellt det där med vad som anses OK. I vissa kretsar är det säkert kutym att bjuda på allt och bröllopsresan är redan betald och klar långt i förväg. För andra är helt förståeligt att det inte finns ekonomiska möjligheter till det. Gör det som känns rätt för er, och den som misstycker behöver inte tacka ja till att förgylla er kväll.